מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות ילדות ממבצע קדש

סבתא בלה ונכדותיה
הנכדות מתעדות את הסיפור
באחד מימי המלחמה נפל פגז בחיפה עיר מגוריי. היה זה בשעת לילה מאוחרת, התעוררנו בבהלה משנתנו.

שמי בלה דוד ואני סבתא של מושקי קציר ומושקי בליניצקי.

נולדתי בשנת תשי"א (1950) להוריי חיים ורחל שחר בבית הרפואה "מיילדות" שבחיפה.

כשהייתי בת 6 זה קרה, היה זה באוקטובר 1956, בעקבות חדירות ליליות של מסתננים לתוך יישובים  בישראל והיחסים הרעועים בין מצרים לישראל, החליטה ישראל בשיתוף פעולה עם אנגליה וצרפת לצאת במבצע שידוע כ"מבצע קדש" או מלחמת סיני.

באחד מימי המלחמה  נפל פגז בחיפה עיר מגוריי. היה זה בשעת לילה מאוחרת, התעוררנו בבהלה משנתנו ורצנו במהירות לגן המשחקים שמאחורי ביתנו, למי שתוהה לא היו אז מקלטים ובוודאי לא ממ"דים בבתים הפרטיים. נשכבנו כל המשפחה על האדמה והגנו על ראשנו באמצעות הידיים. אתם יכולים לתאר לעצמכם את הפחד והמתח שהרגשתי.

אימא שלי, שהתכוננה לאפשרות זו, הכינה מבעוד מועד תרמיל ובו שמיכות ושוקולדים, שהיו באותה תקופה מצרך יקר המציאות. אכלנו את השוקולד המתוק, והשמיכה חיממה אותנו. כך העברנו את הזמן. כעבור שעתיים הגיעו אנשי הג"א (הגנה אזרחית)  זו יחידה של צה"ל, שתפקידה להגן על האזרחים, והודיעו לנו שאפשר לחזור סוף סוף הביתה. איזו הקלה!

תמונה 1

תמונה 2
תמונה 3

הזוית האישית

הנכדות מושקי קציר ומושקי בליניצקי: תודה לך סבתא, הסיפור שלך היה מרתק.

מילון

מלחמת סיני - מבצע קדש
מבצע ובו ישראל נכנסה למלחמה עם מצרים "מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", ובערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת") היא מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שנכבש.

ציטוטים

”שמחתי להעביר לנכדותיי היקרות מעט מזיכרונותי.“

הקשר הרב דורי