מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות ילדות מגבעתיים

בפעילות של תכנית הקשר הרב דורי
במסגרת תכנית הקשר הרב דורי
ילדות ונעורים בישראל של פעם

סבא דני נולד בתל אביב לפני קום המדינה, בזמן המנדט הבריטי. שנתיים לאחר מכן הוכרז על הקמת המדינה. בגיל שלוש סבא עבר עם משפחתו לגבעתיים.

כילד, סבא אהב לטייל בטבע. בשנות ילדותו הבניה הייתה מצומצמת מאוד והטבע היה קרוב מאוד לבית ובעל נוכחות רבה. שתי דקות מהבית היו הים והירקון. סבא אהב ללמוד היסטוריה, ספרות, גאוגרפיה ושיעור חקלאות. "בבית הספר היו גינות שעבדנו בהן." מספר סבא. הוא אהב גם את שיעור מלאכה, בזכות המורה המיוחד והמוכשר, ובאולם הגדול, השופע ציוד לעבודות מתכת ונגרות, הייתה הרגשה מיוחדת, זו הייתה אחת מחוויות הילדות של סבא. המורה שהעביר את אותו השיעור גם פתח באחד הימים את אחד מבתי הספר לנגרות המצליחים בישראל. סבא לא אהב ללמוד חשבון ואנגלית, שלא היו המקצועות החזקים שלו. "בית הספר שלנו היה מקום יפה מאוד." מספר סבא, "הוא מוקם על גבעה, וראו את כל הים והגבעות מהחלונות והחצר."

את רוב זמן ילדותו העביר סבא בחוץ, בחצרות ובגינות, והיו משחקים משחקים כמו תופסת, 'הנדס-אפ', כדורגל, מחבואים וכדומה. "גם בגשם היינו בחוץ", אמר סבא. מכיתה דלת תפסה תנועת הנוער 'הנוער העובד' מקום משמעותי בחייהם של הילדים באזור. "הלכנו גם הרבה לקולנוע", מספר סבא. עד היום סבא מאוד אוהב את הקולנוע, וזוכר שבילדותו הוא וחבריו היו מחליפים ביניהם קלפים של שחקנים מפורסמים. סבא גם אהב מאוד לקרוא, ספרי הרפתקאות כמו 'חסמבה' ושל סופרים כמו ז'ול ורן וג'ק לונדון. "הייתה לנו נגישות רבה לספרות," אמר סבא. "הייתי חוזר מהספריה עם ערמות של ספרים."

אירוע משמעותי בחייו של סבא היה קבלת האופניים שלו בגיל שתיים עשרה, מהם לא נפרד עד גיל עשרים. בגיל חמש עשרה קנה סבא מכסף שחסך וקיבל בימי הולדת, 'טייפ ריקורדר', מכשיר הקלטה שבעזרתו הקליט סבא תכניות מוזיקה מהרדיו, שעדיין שמורות אצלו. כך הוא הכיר מוזיקה מרחבי העולם בלי לצאת מהבית.

הזוית האישית

סבא דני טנא השתתף בתכנית הקשר הרב דורי ותועד על ידי נכדתו דניאלה סופר. התכנית נערכה בבית הספר ניצנים בתל אביב-יפו, התשע"ט.

מילון

ז'וּל וֶרְן
ז'וּל וֶרְן היה סופר צרפתי הנחשב לאחד מחלוצי סוגת המדע הבדיוני בספרות. אחדים מספריו תורגמו ל־148 שפות. המצליחים ביותר שבספריו כללו את "מסע לבטן האדמה" (1864), "עשרים אלף מיל מתחת למים" (1869) ו"מסביב לעולם בשמונים יום" (1872). (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בית הספר שלנו מוקם על גבעה, וראו את כל הים והגבעות מהחלונות והחצר “

הקשר הרב דורי