מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות ילדות מבית סבא עמי בסון

סבא ואני במפגש הקשר הרב דורי
סבא בצעירותו
איך סבא הגיע לארץ?

הסיפור של סבא עמי

סבא עמי נולד בעיראק בעיר בצרה למשפחה בת עשר נפשות, סבא רבא של עמי, היה כנר גדול בעיראק, עמד בראש להקה גדולה ומצבנו הכלכלי היה מצוין. סבא רבא התעוור בגיל 17. סבא עמי גדל בבית גדול בין  עשרה חדרים בבית היו שתי קומות וגג גדול שהיה משמש את המשפחה בימות הקיץ.

החיים בעיראק היו יחסית נוחים ליהודים, קשרי מסחר בין היהודים לבין המוסלמים היו מוצלחים מאוד כל היהודים רכשו השכלה כולם למדו בבתי ספר בעלי שם.

מערכת היחסים הטובה בין היהודים לערבים נמשכה למעלה מ-2000 שנה עד שמדינת ישראל קבלה עצמאות בשנת 1948, והמצב החל להשתנות לרעה.

היהודים ויתרו על כל רכושם רק כדי להגיע לארץ המובטחת.

זיכרונות ילדות מבית סבא

בשנת 1950 הסוכנות היהודית ומלב"ן (מוסדות לתמיכה בעולים נחשלים). הקימו את כפר העיוורים בגדרה כדי לספק עבודה ל-73 משפחות שאב המשפחה היה עיוור.

בשנת 1951 עלינו לישראל בטיסה ישירה מעיראק לישראל לקחו אותנו למעברה בפרדס חנה שם היינו שנה אחת ולאחר מכן כל משפחתי עברה לכפר העיוורים בגדרה שלימים התברר שזה הכפר היחודי בעולם לאנשים עיוורים.

זיכרון מהחיים במעברה

הזיכרון של סבא כילד במעברה, שהיו אוהלים או פחונים, הכל מסביב היה חול. היית צפיפות גדולה, היה מחסור גדול במים שהיו מביאים, ואוכל היה מעט לא היה אפשר לבקש כל סוג של אוכל ואם היה עוף או בשר זאת היית חגיגה.

בחודשי הקיץ היה חם מאוד. בחורף האוהלים קרסו מהגשם והפחונים הוצפו. נוצרו שלוליות ענק. כילד זאת היית חוויה גדולה כי היינו כל הזמן ביחד עם כל הילדים.

תמונה 1

תמונה 2

הזוית האישית

עמית: נהנתי מאוד לשמוע סיפורים מסבא על עברו המעניין.

סבא עמי בסון: זכיתי לשבת עם נכדתי ולהיות לצידה בבית הספר ולספר לה על עברינו.

מילון

מעברה
פחונים או אוהלים בהם היו גרים העולים לארץ

תוכנית מַלְבֵּ"ן
תוכנית מַלְבֵּ"ן (ראשי תיבות של "מוסדות לטיפול בעולים נחשלים") הייתה תוכנית לטיפול בצורכיהם של עולים חדשים נכים, קשישים וחולים במחלות כרוניות בראשית ימיה של מדינת ישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”קשרי מסחר בין היהודים לבין המוסלמים היו מוצלחים“

הקשר הרב דורי