מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מסנקט פטרבורג לישראל

סבתא ואני בקשר הרב דורי
סבתא רבתא של זואי עומדת מצד שמאל - 1923
ההחלטה לעלות לארץ ישראל

שמי הלנה מולדבסקיה, נולדתי בשנת 1947, ברוסיה בעיר סנקט פטרבורג. עליתי לישראל בשנת 1990. אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתי זואי טולבוביץ, לה סיפרתי את סיפור עלייתי מרוסיה מסנקט פטרבורג לישראל.

בחרתי בשתי תמונות מן העבר: צילום של משפחת בנדרסקי. אני הלנה, סבתא של של זואי טולבוביץ  מצד אמה.

תמונה זו צולמה באומן, האימפריה הרוסית, בסוף המאה ה – 19, תחילת המאה ה-20 (1895–1905 לערך)

סבא וסבתא רב-רב-רבא, סבא רב-רבא ושתי אחיותיו

תמונה 1

בתמונה שנייה שבחרתי, צולמה בערך בשנים 1923-1925. סבתא רב-רב-רבתא, סבא וסבתא רב-רבא וילדיהם

סבתא רבתא של זואי (אמה שלי) השמאלית ביותר עומדת 

תמונה 2

רקע: סנקט פטרבורג או סנט פטרבורג; ברוסית: Санкт-Петербу́рг, בעבר נקראה גם פטרוגרד, או לנינגרד. זו העיר השנייה בגודלה ברוסיה, אחרי העיר מוסקבה. העיר בה נולדתי בשנת 1947. "העיר שוכנת בצפון-מערב רוסיה, על שפת הים הבלטי, בשפך נהר הנֶבָה. סנקט פטרבורג היא מרכז תרבותי אירופי חשוב, בעלת מעמד מרכזי כעיר נמל ופתח למסחר עם אירופה". (ויקיפדיה)

סנט פטרבורג – העיר בה נולדתי 

הגדה האנגלית – רחוב אופנתי על גדת נהר הנייבה; ברקע נראית קתדרלת איסק הקדוש – ויקיפדיה

תמונה 3

בסוף שנות ה-80 התחילו לפעול תנועות אנטישמים, כתבות בעיתונות והפגנות נגד יהודים ביער ומקומות עבודה. אפילו מורה של בת שלנו הזכירה לה שיהודים צריכים לעזוב את המדינה.הרגשנו סכנה והחלתנו לעלות לארץ ישראל. בספטמבר 1990 עזבנו את העיר שלנו אני ובעלי ובתנו וההורים שלי תוך יומיים עברנו טיסות דרך הונגריה לת"א".

ימים אלו היו ימי ראש השנה, מסיבה זו עוד יום היינו בבסיס הצבאי בצריפין בסוף הגענו לחיפה. עד שנת  2004, גרנו בעיר חיפה. עבדנו והתקדמנו עם כל קשיי העליה, במקצועות שלנו בחיפה. אחר כך הבת שלנו התגייסה לצבא וקיבלה תפקיד באוניברסיטת חיפה.

בעלי קיבל הזמנה לעבודה בקופת חולים מכבי בתל אביב. בותה תקופה בעת ההיא אבא ואמא שלי נפטרו ואז החלטנו לעזוב את חיפה ועברנו לגור במרכז הארץ.

מבתנו, נולדו לנו שני נכדים ועם נכדתי זואי אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר רמת חן. לצערינו נשארתי אלמנה וכך נמשכת היסטוריית המשפחה שלנו בשני נכדנו דור העתיד.

הזוית האישית

אני וסבתא בתכנית הקר הרב דורי, בבית הספר רמת חן, תשע"ח

תמונה 4

מילון

סנקט פטרבורג
סנקט פטרבורג (או סנט פטרבורג; ברוסית: Санкт-Петербу́рг, בעבר: פטרוגרד, לנינגרד) היא העיר השנייה בגודלה ברוסיה (אחרי מוסקבה). תושבי העיר מכנים אותה בקיצור פטרבורג או פיטר (Питер). העיר שוכנת בצפון-מערב רוסיה, על שפת הים הבלטי, בשפך נהר הנֶבָה. סנקט פטרבורג היא מרכז תרבותי אירופי חשוב, בעלת מעמד מרכזי כעיר נמל ופתח למסחר עם אירופה. ויקיפדיה

ציטוטים

”כך נמשכת היסטוריית המשפחה שלנו בשני נכדנו דור העתיד.“

הקשר הרב דורי