מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זוהרה, שרה מנצור

סבתא זוהרה ונכדיה; לביא ויהונתן
מעברת נהריה
שנותיה הראשונות של סבתא זוהרה בארץ

סבתי, שרה מנצור או יותר נכון זוהרה מנצור, שמה המקורי. סיפורה של סבתא זוהרה החל בעיר דורן בתימן. בת לזוג הורים אמידים, בעלי עסק משפחתי של ברזל ומסגור. זוהרה, אחת מחמישה אחים גדלה בתימן.

בשנת 1948, הגיע שליח מארץ ישראל אשר בישר לקהילה היהודית על דבר הקמתה של מדינת ישראל. רק כעבור שנתיים הקהילה היהודית בתימן החלה את מסע עלייתם לארץ ישראל. מלך תימן באותם שנים היה אוהד את הקהילה היהודית ושמר עליה. הקהילה היהודית מהעיר דורן צעדה על גב חמורים לעיר חסד chased בה היה מחנה מעבר ומשם הגיעו לעדן ועלו על גבי המטוסים. סבתא זוהרה הגיע עם אמה ושתי אחיותיה, ונחתו הישר בבית עולים עין שמר ולאחר מכן למעברת נהריה.

סבתי נישאה בארץ בעודה כבת 20, לאחר שנישואיה עלו על שירטון, סבתי האמיצה התגרשה מבעלה כאשר היא נושאת עימה ילדה כבת שנה וחצי ותינוקת ברחמה. באותה עת אמה נפטרה, והיא נותרת בגפה עם תינוקת ועוד אחת בדרך. אמנם יש לה משפחה אך היא מפוזרת ברחבי הארץ .לאחר לידתה של התינוקת, אימי, סבתא הפקידה את בנותיה בבית התנוקות במעברה, ויצאה לעבודה בבית חרושת לגומי. שעות העבודה הארוכות הקשו עליה כאם חד הורית.

יום בהיר היא הגיעה כהרגלה לבית התנוקות והתברר כי אינה יכולה להשאיר את שתי בנותיה בבית התנוקות, המטפלת הסבירה כי היא מגיעה מאוחר. שבורה, פרצה סבתי זוהרה בבכי…המטפלת חשבה דקות ספורות והציעה בסיום היום להחזיר בעצמה את הבנות לביתן עד שסבתא, זוהרה תחזור מן העבודה. בתוך הכאוטיות של העליה, פירוק המבנה המשפחתי והקהילתיות הברורה והידועה, חוויותיה של זוהרה היו מאתגרות מאד עבורה, אך היא יכלה להן ובגבורה גדולה.

באחד מן הימים בעודה חוזרת מן העבודה והבנות הפעוטות לבדן בבית, הבגירה בינהן מצאה את משאבת הנפט, ושאבה את כל הנפט. וכך כל הבית התמלא בריח נפט. הקטנטונת אף ציפתה את ארון הבגדים במריחת מרגרינה. לאחר ההפתעות הללו, הבינה סבתי כי עליה למצוא עבודה חדשה ולהיות קרובה וזמינה יותר, וכך עברה סבתא זוהרה לעבוד במפעל לטוויית חוטים, במקביל אימצה למשפחתה הקטנה מטפלת, עולה ממצריים שנזקקה לבית לגור בו, וכך נהנו הבנות וזוהרה ממטפלת מסורה ואהובה והיא נהנתה ממשפחה מקסימה ואוהבת. כך סבתא זוהרה עבדה במפעל לטוויית חוטים שנים רבות ויצאה בכל יום לעבודה שקטה ורגועה.

חוגגות בחג חנוכה בשלושה דורות: סבתא זוהרה, הבת עדינה ואני, נכדתה הילה. 

תמונה 1

הזוית האישית

בחוויה זו התוודענו לחייה המרתקים של סבתי, על האתגרים שניצבו בפניה, המדינה החדשה ואתגריה ויחד עם כל זאת, השמחה והאהבה לארץ ישראל שתמיד מילאה את לבה.

מילון

מעברה
מחנות העולים היו באחריותה של מחלקת הקליטה של הסוכנות היהודית. והיא דאגה לאחזקתם. עקב ההיקף העצום של העלייה, גדל מספר אוכלוסי המחנות מעבר לכל תחזית. בראשית ינואר 1949 ישבו במחנות 28,000 איש. הווה אומר, מתוך מאה אלף עולים שהגיעו בשמונת החודשים הראשונים שלאחר הכרזת המדינה, אחד מכל ארבעה עולים נשאר במחנה. שלושת הנותרים הסתדרו בכוחות עצמם.

ציטוטים

”חוויותיה של זוהרה היו מאתגרות מאד, אך היא יכלה להן ובגבורה גדולה.“

הקשר הרב דורי