מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זאב נוימן – דיקן הפקולטה לניהול אוניברסיטת תל אביב

סבא זאב עם הנכד שיין
סבא זאב נוימן
קורות חיים

סבא, זאב נוימן, נולד ברמת גן בבית חולים רפאל בשנת 1938 להוריו שגרו בתל אביב והיו בעלי מסעדה.

בגילאים 3-6 היה סבא בפנימייה בפרדס חנה. בגיל 6 חזר לבית הוריו ונולד לו אח בשם חיים ז"ל.

סבא למד בבית ספר יסודי "אחד העם" ואחר כך ב"תיכון עירוני א". הוא היה תלמיד וספורטאי מצטיין ושיחק כדורסל במכבי תל אביב.

עם גמר התיכון, בשנת 1956, התגייס סבא לצבא והתנדב לגדוד 890 של הצנחנים. ב-29 לאוקטובר באותה שנה פרצה מלחמת סיני שהחלה בצניחה של הגדוד בצד המזרחי של מיצר המתלה, כשלושים קילומטר מזרחית לתעלת סואץ. הגדוד הותקף מהאוויר על-ידי המצרים ונלחם קשות כדי לאפשר מעבר במיצר לכיוון התעלה. הגדוד סבל אבדות קשות אבל הצליח להתגבר על המצרים והמשיך לעבר התעלה.

לאחר המלחמה עבר סבא קורס מ"כים ולאחר מכן סיים קורס קצינים. בגמר הקורס חזר סבא לגדוד ואחר כך סיים את שירותו כמדריך בקורס קצינים בספטמבר 1959.

בצבא

תמונה 1

 

עוזי, היה או לא היה?

תמונה 2

גדוד 890 במבצע קדש

תמונה 3

 

באוקטובר אותה שנה החל סבא לימודיו באוניברסיטה העברית לתואר בכלכלה ובסטטיסטיקה. בתום לימודיו נסע סבא לארה"ב ולמד לתואר שני ושלישי בתחום מערכות מידע באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס – UCLA. על תעודת הדוקטורט של סבא חתום רונלד רייגן, שהיה אז מושל מדינת קליפורניה ואחר כך נבחר לנשיא ארצות הברית. סבא לימד וחקר בתחום זה – מערכות מידע – בהמשך. בשנת 1966 נולדה בתו הבכורה של סבא, דודתי רונה. בשנת 1967 לימד סבא באוניברסיטת אילינוי בארצות הברית. בשנה זו נולדה בתו השנייה של סבא, דודתי אילת. בשנת 1968 חזר סבא עם משפחתו לישראל והצטרף לסגל האקדמי של אוניברסיטת תל אביב, שם עבד עד יציאתו  לגמלאות בשנת 2006.

מאז שחרורו מצה"ל בשנת 1959, שרת סבא שרות קרבי במילואים עד שנת 1988. במהלך שירות המילואים השתתף סבא במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת לבנון הראשונה.

בשנת 1969 מונה סבא לראש החוג לחשבונאות באוניברסיטת תל אביב. בשנת 1970 קודם לדרגת פרופסור. בשנת 1972 יצא לשנת שבתון באירן (פרס), שם לימד במכון הטכנולוגי בעיר עבדאן שעל שפת המפרץ הפרסי.

בשנת 1973 חזר סבא לישראל ונבחר לתפקיד דיקאן הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, אולם עקב שירותו הצבאי בזמן מלחמת יום הכיפורים נכנס לתפקיד רק באפריל 1974. בשנת 1975 נולד אבי תום בישראל. בשנת 1978 סיים סבא את תפקידו ונסע עם משפחתו לשתי שנות שבתון באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס.

באותה שנה נולד שם, בלוס אנג'לס, דודי לי.

בשנת 1983 נסע סבא עם משפחתו לשתי שנות שבתון באוניברסיטת קליפורניה בעיר דייויס. בשנת 1985 שב סבא לישראל ונבחר שוב לתפקיד דיקאן הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב.

תמונה 4

תמונה 5

בשנת 1989 סיים סבא תפקיד זה ומאז היה לו מינוי מקביל גם באוניברסיטת קליירמונט ((Claremont בקליפורניה. בשנים 1989 – 1991 כהן שם בתפקיד דיקאן בית הספר למדעי המידע, ובשנים אלו גם סבא עם משפחתו בקליירמונט.

בשנת 2006 פרש סבא לגמלאות מאוניברסיטת תל אביב ונבחר לנשיא הראשון של המכללה למינהל בראשון לציון. לאחר 8 שנים פרש מתפקיד זה.

 

הזוית האישית

שיין: אני נהניתי מהסיפור המעניין של סבא. זה ממש כיף לכתוב על הזיכרונות של סבא וללמוד דברים רבים שלא ידעתי על שורשי משפחתי.

סבא: שמחתי מאוד לקחת חלק בפרויקט הקשר הרב-דורי. במסגרת הפרויקט  העברתי לנכדי שיין בקצרה את סיפור חיי, החל מלידתי, עבור ללימודיי, שרותי בצבא, לימודי באוניברסיטאות בישראל ובארצות הברית, ולאחר מכן עבודתי כחבר סגל באוניברסיטאות בארץ ובחו"ל.

כשהייתי בגילו של שיין, סבי, שנספה בשואה, לא היה יכול לחלוק עמי את סיפור חייו; וממילא לא היו אז פרויקטים כאלה בבתי הספר. תוצרי הפרויקט יאפשרו לכל בני ובנות המשפחה לחלוק מידע על הסבא של שיין.

מילון

שבתון
פרק זמן שבו עובד בארגון יוצא לעבודה בארגון אחר או ללימודים ו/או השתלמות ובסיומו חוזר לארגון.

גמלאות
תקופה שבה עובד בארגון מסיים את עבודתו בגין גילו או בגין בעיה  רפואית ומקבל תגמולים כספיים במקום משכורת.

ציטוטים

”'על תעודת הדוקטורט חתום רונלד רייגן, שהיה מושל קליפורניה ובהמשך לנשיא ארצות הברית“

הקשר הרב דורי