מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

וכך התאחדו להם מזרח ומערב במשפחתי

נכדתי האהובה עמית ואני
אבי ואני בשנות החמישים
אחת התמונות החזקות בחיי, היא ששתי הסבתות שלי יושבות בשני קצוות הספה בסלון הבית שלנו, ושתיהן כל כך שונות זו מזו באופן כל כך מהותי.

אמי, גניה וינטרוב, נולדה בתל אביב. הוריה עלו לארץ בשנות השלושים של המאה הקודמת, האם מהממלכה האוסטרו הונגרית והאב מפולין.

כשסיימה את לימודיה התיכוניים, בפנימית שפיה, החלה ללמוד בבית הספר לאחיות בהדסה ירושלים. לאחר סיום לימודיה כאחות, נתבקשה להצטרף אל מבצע שנקרא "מרבד הקסמים", שבו מדינת ישראל הצעירה מאוד העלתה ארצה את העולים מתימן.

בסיום המבצע קיבלה מלגה ללמוד עבודה סוציאלית בפריז, שם הכירה את אבא שלי שגם הוא קיבל מלגה דומה. אבא הגיע ממרוקו. הוא קיבל את המלגה עקב פעילותו בתנועת הצופים היהודים במרוקו. כך התאחדו להם מזרח ומערב במשפחתי.

תמונה 1
                                             יהדות אלג'יריה מתכוננת לעליה לארץ

שניהם עלו לארץ לאחר הלימודים שלהם והקימו את השירות הסוציאלי במדינה הצעירה. התמונה שהכי זכורה לי מילדותי, אחת התמונות החזקות בחיי, היא ששתי הסבתות שלי יושבות בשני קצוות הספה בסלון הבית שלנו, ושתיהן כל כך שונות זו מזו באופן כל כך מהותי.

מילדותי זכור לי הסיפור הקשה הבא: כשהייתה אמא בת 12 חלתה בדלקת קרום המוח. באותם הימים עמדה לנסוע עם אמא שלה ואחותה לבקר את הוריה שנשארו בצ'רנוביץ. מחלתה גרמה לכך שהם לא נסעו לאירופה וכך סבתא שלי לא ראתה יותר את משפחתה. רובם נספו ונרצחו במהלך מלחמת העולם השנייה. אמי הרגישה כל חייה אשמה וחובה לאמא שלה, שעקב מחלתה לא ראתה יותר אמה את הוריה. בעקבות כך, קראה לי בתיה על שם אמא של אמא שלה. כך שאני בשמי בעצם נר זיכרון …

תמונה 2
 סבתא חוגגת את חג המולד כדי להסתיר את יהדותה

גדלתי בבאר שבע, עיר שהיתה מלאה בעולים חדשים מגלי עלייה שונים שהגיעו לארץ. במיוחד אני זוכרת את העלייה מרומניה ואת הרגע שהייתי בכיתה ה', ולכיתתי נכנסו שתי תאומות מרומניה שאך זה עלו לארץ. ההוויה בבית ילדותי הייתה רב תרבותית ועם הרבה מאוד השקעה בלהיות דור חדש של ילדי הארץ, דוברי עברית רהוטה ומזוהים מאוד עם ארץ ישראל.

תמונה 3
                                                          אבי ואני בשנות החמישים

זיכרון נוסף: מסיבת בת המצווה שלי, שבה במקום מסיבה הורי החליטו לקחת את  כל בני כיתתי לטיול במצדה כדי לשמוע ולחוות את סיפור הגבורה של אלעזר בין יאיר. אגב, שם משפחתי ומשפחת אבי הוא בן יאיר.

בהמשך לנושא קיבוץ הגלויות, אבא שלי היה שליח לאלג'יריה במשימה של עזרה ליהודים לצאת מאלג'יריה ולעלות לארץ. היינו בשליחות, הורי, אחותי אסנת ואני. זכורה לי תקופה מלאה בהתרחשויות חשובות. חזרנו לאחר השליחות לבאר שבע ושם התחילה תקופה מאוד משמעותית בחיי של פעילות בתנועת הצופים.

פעילות זו, לצד השפעה של בית ילדותי, הובילה אותי להליכה לנח"ל. להגשמה בקיבוץ. גדלתי בבית שבו פעילות ציבורית הייתה ערך עליון. תרומה לקהילה ליוותה את החיים של ההורים שלי מרגע המפגש ביניהם. זה הערך הכי משמעותי שקבלתי בבית, כל כך שונה מהחברה בה אנחנו חיים היום שבה אנשים דואגים לעצמם, לפעמים  אפילו על חשבון האחר.

לקראת סוף השירות הצבאי, התחתנתי עם דני ועברנו לחיות בקיבוצו עין גב. החיים בקיבוץ היו לי המשך טבעי לחלוטין של ההתמסרות שלי לתנועת נוער, בעקבות החינוך לאהבת אדם ולאהבת המולדת שקבלתי בבית. בעין גב שעל שפת  הכנרת, נולדו שלושת ילדי. גם דני ואני המשכנו את מסורת השליחות הציבורית של המשפחה ונסענו להיות שליחים של התנועה הקיבוצית לקהילה היהודית בחוף הצפוני של ארה"ב. אבא של עמית, לירון, הוא בני הבכור וגם הוא ממשיך את ערכי ההתנדבות של המשפחה. לירון מתנדב כל שנה במחנה קיץ של הצופים באבן יהודה. יש לנו ארבעה דורות של משפחה מעורבת ומתנדבת.

תמונה 4
                                                                                                                מגישה פרחים לגולדה מאיר

 

קישור לסיפור בפורמט PDF: הקשר הרב דורי

הזוית האישית

המפגש המשותף לעמית נכדתי ולי, היווה הזדמנות נהדרת לקרבה, באמצעות סיפור המשפחה שלנו. מפגשים עם ספורי בניית הארץ והעליה אליה, מחזירים לרגעים את המשמעות של היותנו כאן במקום הזה. כמה הרבה תקוה היתה כאן… שמחתי שעמית התקרבה לא רק לסיפור שלנו, אלא גם לסיפורים של המשפחות האחרות. לכול סיפור היתה משמעות גדולה. תודה על ההזדמנות.

מילון

מרבד הקסמים
מבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי".

דלקת קרום המוח
דלקת קרום (מנינגיטיס, Meningitis) היא מחלה דלקתית שפוגעת במעטפות הרכות שעוטפות את המוח ואת חוט השדרה. המחלה תוקפת בדרך כלל ילדים, בני נוער וצעירים, אולם גם חולים במחלות כרוניות שמערכת החיסון שלהם חלשה, עלולים לחלות בדלקת קרום המוח.

אלעזר בין יאיר
פיטר שטראוס כאלעזר בן יאיר על עטיפת מיני הסדרה מצדה אלעזר בן יאיר היה צאצא של יהודה הגלילי, מנהיג קנאי בתקופה שקדמה למרד הגדול. הוא היה ממנהיגי הסיקריים בתקופת המרד הגדול ומנהיג המעוז האחרון במרד – מצדה.

נח"ל
נוער חלוצי לוחם (בראשי תיבות: נח"ל) הוא מסגרת בצה"ל שבה קבוצות של תנועות וארגוני נוער מתגייסות יחד ושומרות על שלמותן תוך שילוב בין משימה צבאית לבין חינוך בקהילה.

ציטוטים

”אני בשמי בעצם נר זיכרון ...“

הקשר הרב דורי