מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

והילד הזה הוא אני

סבא אלי והנכדה מעיין.
סבא אלי עם הוריו ואחיו.
תולדות משפחת סבי

אני אלי מדמון בעלה של ציפורה ואבא לאבי, לאסף, לאורן ולשרית וסבא של מעיין, רעות, נועה ואושרי.

נולדתי במצרים ועליתי ארצה בגיל 5 שנים, כך שאת כל החינוך שלי קיבלתי למעשה בארץ. גדלתי ביפו עד הגיוס לצבא.

שירתתי 25 שנים בח"א בתפקידים שונים וסיימתי כמפקד בח"א 21 (בית הספר הטכני של ח"א) בדרגת אלוף משנה. אני בעל תואר ראשון בהנדסת אלקטרוניקה ותואר שני בהנדסת תעשייה וניהול. כיום אני שותף ומנכ"ל בחברה למערכות קשר לארגונים צבאיים ומוסדיים. שמח להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי כדי להעביר לדורות הבאים את הסיפורים על המשפחה.

סבא שלי נולד בתימן בשם סאלם מדמון. בגיל 13 האח הגדול ממנו התחתן. סאלם ביקש להתחתן גם הוא והתעקש למרות סירוב של בני משפחתו. באחד הלילות חמק סאלם לספינה שעגנה בנמל וברח לאלכסנדריה. כילד הוא חי לבד במצרים וכשהתבגר נהיה רוכל של בדים. כאשר מרכולתו על שכמו הלך מכפר לכפר ומכר בדים. באחד הכפרים פגש סאלם תופרת בשם אלגרה והם התאהבו ונישאו. ברבות הימים נולדו להם שבעה ילדים, חמישה בנים ושתי בנות. הבן הבכור נפטר ממחלה בעודו ילד קטן. הבן השני אשר שמו אברהם הוא האבא שלי. באחד הימים דודה שלי ( לונה) התאהבה בבחור ערבי וכדי למנוע את הקשר עם הערבי סבא שלי סאלם לקח את המשפחה וברח יחד אתם לקהיר ושם גדל אבא שלי.

סבתא שלי, אמא של אמא שלי, נולדה בטורקיה ושמה פרידה שם היא נישאה וילדה בת בשם מרים. לאחר שבעלה נפטר היגרה למצרים ונישאה בשנית לאדם בשם אהרון קריספין. בקהיר נולדו להם שתי בנות פורטונה ושרינה. פורטונה היא האמא שלי. סבתא פרידה התאלמנה בפעם השנייה והחלה לעבוד כשדכנית של שכונת היהודים בקהיר (חארת אל -יהוד).

כאשר אבא שלי אברהם הגיע לפירקו הוא נגש לשדכנית פרידה ובקש שתחפש עבורו כלה. פרידה השדכנית ראתה שמדובר בבחור טוב ולכן שידכה לו את בתה פורטונה. לאברהם ולפורטונה נולדו בת בשם אלגרה (על שם הסבתא שלי מצד אבי) ושני בנים שלמה (על שם סבא שלי סאלם) ואהרון (על שמו של אבי אמי). אמי פורטונה הרתה בפעם הרביעית וכל בני המשפחה ציפו להולדת בת נוספת כדי לאזן בין מספר הבנים למספר הבנות במשפחה. כאשר אמי הייתה בחודש התשיעי להריונה חלם אבי חלום מוזר ובחלומו הופיע איש זקן בעל זקן לבן  ארוך אשר אמר לאבא שלי כי יוולד לו בן ולא בת וכי עליו לקרוא לבן על שמו. למחרת כאשר התעורר אבא שלי הוא סיפר לאימא אודות החלום שחלם וכי יוולד להם בן ושמו ייקרא על שם אליהו הנביא. ואכן נולד להם בן ואימא קראה לו בשם אלי (האלוהים שלי),

והילד הזה הוא אני!

תמונה 1

בר המצווה של סבא אלי

 סרטו סיכום הפעילות השנתית

הזוית האישית

סבא אלי: נהניתי מאד לעבוד עם הנכדה שלי מעיין. במפגשים עם מעיין אני רואה בעיני רוחי את מעיין כאשה בוגרת עם יכולות יוצאות דופן. אני בטוח שהיא תפרח ו"תכבוש את העולם".

מעיין: מאוד נהניתי לעבוד עם סבא שלי, זה כיף גדול להיות עם המשפחה בבית הספר.

מילון

רוכל
סוחר המוכר את סחורתו בדרכים.

ציטוטים

”והילד הזה הוא אני!“

הקשר הרב דורי