מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ואלה תולדות

יוסי וכוכבה
עומר וסבתא
מלידתי ועד היום

שמי כוכבה נולדתי באיזמיר שבטורקיה בשנת 1946 להורים דינה ומרקו גנון.

בגיל שנתיים בשנת 1948 עלינו ארצה והתיישבנו בבית דגן. לאחר מספר שנים עברנו לירושלים. בשנת 1964 סיימתי את לימודי בבית הספר החקלאי בעין כרם. יש לציין שאלה היו שנים טובות ופוריות בהן נהניתי מהלימודים, המורים שהיו הורינו ומחנכנו ומהחברים שעם חלקם נשארתי בקשר עד היום.

ביעור הבערות

בשנת 1966 התגייסתי לצה"ל  לאחר שנתיים לימודים במדרשה לתזונה וכלכלת הבית בירושלים. את  שירותי הצבאי ביליתי כמורה חיילת במסגרת פרויקט "ביעור הבערות".  "ביעור הבערות היה מבצע ללימוד עברית למבוגרים אותו יזם משרד החינוך בשיתוף עם צה"ל בין השנים 1964 ועד לאמצע שנות ה-70. המבצע החל ביוזמתו של מנהל המחלקה לתרבות במשרד החינוך דאז, הנשיא החמישי יצחק נבון, בשיתוף פעולה עם סא"ל סטלה לוי, מפקדת ח"ן ראשית בצה"ל, במטרה להרחיב את ידיעת קרוא וכתוב בעברית בקרב מבוגרים. ייחודו של המבצע היה בניסיון השיטתי והמקיף ובגיוס של מוסדות אזרחיים וצבאיים לפתרון הבעיה. צה"ל העמיד חיילות לרשות משרד החינוך ואלה נשלחו אל "החזית", אל יישובים בהם היה ריכוז גבוה של מבוגרים חסרי השכלה או בעלי השכלה מעטה. המבצע החל במושבים באזורים מרוחקים והורחב אל עיירות פיתוח, שכונות בערים ויישובים במרכז הארץ".

נשלחתי  למושב ישרש בחברת חמש חיילות מורות עסקנו בביעור הבערות במושבים בסביבה. אני לימדתי במושב מצליח שרוב תושביו היו מעדת הקראים. נהניתי מעבודתי המספקת. הצלחתי להגיע עם תלמידות מבוגרות מחתימת השם ועד קריאה בעיתון "למתחיל". במשך שירותי הכרתי את  יוסי שכני לדירת מורות חיילות במושב ישרש. היינו חברים כשנה ומחצה בסיום השרות הצבאי בשנת 1968 נישאנו. נישאנו בבית הכנסת של יהדות טורקיה ברמלה. החתונה הייתה צנועה ביותר עם מספר מוזמנים קטן מ- 50 מוזמנים בני משפחה וחברים. ירח הדבש היה בקיבוץ האון על שפת הכנרת. לאחר מספר ימים חזרנו לעבודה ולהגנה.

קנינו משק במושב ישרש  ומאז ועד היום אנחנו גרים במשק. בשנת 1970 נולדה בתנו הבכירה דינה לאחריה חיים ב- 1973 מוטי ב- 1978 ובן הזקונים ב- 1986. במשך השנים עסקתי בהוראת מבוגרים ובחקלאות במשק שלא צלחה ביותר.

ב- 2004 נולד נכדנו הבכור עומר לדינה בכורתנו. כיום אנחנו סבים לשבעה נכדים מקסימים וחיים באושר עד עצם היום הזה.

הזוית האישית

סבתא:"במהלך התכנית למדתי להשתמש במחשב ולימדתי את נכדי על עברי וחיי"

עומר:"במהלך התכנית לימדתי את סבתי להשתמש במחשב והיא למדה אותי על חייה מאוד נהניתי להשתתף בתכנית"

מילון

המבצע לביעור הבערות
ביעור הבערות היה מבצע ללימוד עברית למבוגרים אותו יזם משרד החינוך בשיתוף עם צה"ל בין השנים 1964 ועד לאמצע שנות ה-70. המבצע החל ביוזמתו של מנהל המחלקה לתרבות במשרד החינוך דאז, הנשיא החמישי יצחק נבון, בשיתוף פעולה עם סא"ל סטלה לוי, מפקדת ח"ן ראשית בצה"ל, במטרה להרחיב את ידיעת קרוא וכתוב בעברית בקרב מבוגרים. ייחודו של המבצע היה בניסיון השיטתי והמקיף ובגיוס של מוסדות אזרחיים וצבאיים לפתרון הבעיה. צה"ל העמיד חיילות לרשות משרד החינוך ואלה נשלחו אל "החזית", אל יישובים בהם היה ריכוז גבוה של מבוגרים חסרי השכלה או בעלי השכלה מעטה. המבצע החל במושבים באזורים מרוחקים והורחב אל עיירות פיתוח, שכונות בערים ויישובים במרכז הארץ.

ציטוטים

”"חשוב טוב יהיה טוב"“

הקשר הרב דורי