מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ואלה הם חיי

סבתא מרים ונכדה שליו
סבתא ביום חתונתה
סיפור חייה של מרים קליר

סיפור חייה של מרים קליר

סבתא מרים נולדה בסאטומרה שברומניה בשנת 1947. סבתא חגגה בת מצווה בגיל 12 ועשתה מסיבה.

סבתא גדלה כילדה יהודייה אך לא למדה בבי"ס יהודי כי לא היה. בסוף כיתה י עלתה סבתא לארץ וזה קרה בגיל 17. כאשר הגיעו לארץ בשנת 1964, התגוררה באשקלון בצריף בשכונת שמשון יחד עם הוריה. החיים שלנו היו קשים, היה חם מאוד ומחסור באוכל אבל הצלחנו לשרוד בזכות האנשים שהגענו איתם מרומניה.

הסוכנות היהודית שלחה את סבתא ללמוד בקיבוץ עין השלושה, עברית. אבל ההורים שלה סרבו כי היא הייתה בת יחידה והוריה התקשו להיפרד ממנה, אבל הסוכנות לא הותירה ברירה והיא נשלחה ללמוד שם, להורים שלה לא היה מה לעשות בעניין זה.

אחרי שלמדה את השפה העברית החליטה ללמוד בבאר שבע בבית ספר לאחיות, שם למדה שנתיים, כשסיימה ללמוד עברה להתמחות בבית חולים "ביקור חולים" בירושלים וזה היה בתקופת מלחמת ששת הימים.

התקופה הזו זכורה לה כשמחה, כי ירושלים שוחררה, אך גם עצובה כי המלחמה גבתה חיי חיילים רבים שלנו.

את סבא פגשה ב 1965 במסיבה באשקלון, ואחרי ארבע שנים הם התחתנו (1968). בגיל 21 התחתנה עם בעלה איתן באולמי "גני שמשון", באשקלון. לאחר שנה וחודש נולד בנה הראשון ירון והם טסו לאיטליה כדי שבעלה ילמד רפואה שם הם גרו שש שנים. כאשר חזרו בחופש בשנת 1974 נולד בנה השני ליאור, אבי..

סבא סיים את לימודי הרפואה והם חזרו לאשקלון. בשנת 1982 נולדה הבת האחרונה כרמית אחות לליאור ולירון.

כיום סבתא פרשה לגמלאות והיא מתנדבת בחדר ניתוח בבית חולים ברזילי. סבתא גרה קרוב אלינו והיא שומרת עלינו- הנכדים ואנחנו מבקרים בביתה המון. אנחנו מאוד קשורים לסבא ולסבתא שלנו.

 

הזוית האישית

החוויות שלנו היו שיצאנו לטיול וראינו את כל הדברים שיש במוזיאון בית התפוצות והעבודה המשותפת

מילון

סאטו מרה
סאטו מארה, היא עיר ברומניה באזור טרנסילבניה, בעלת אוכלוסייה של 115,142 תושבים. משמשת כעיר הבירה של מחוז סאטו מארה. פירוש השם ברומנית הוא "הכפר הגדול". ויקיפדיה

ציטוטים

”התקופה זכורה כשמחה כי ירושלים שוחררה, ועצובה כי נגבו חיי חיילים רבים “

הקשר הרב דורי