מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ואהבת לרעך כמוך

יפה מציגה את תמונת בעלה בגלגולו של חפץ
העפלה (מתוך פיקיוויקי)
עלייה בעליית הנוער

יפה

את יפה פגשתי לראשונה בבית אבות הלפרין. יפה הקרויה ביידיש שיינדלה שפירושו יפה, הותירה בי רושם כבר בתחילת המפגש הראשון. אישה מטופחת אם לחמישה ילדים, 23 נכדים ו23 נינים.

העלייה לארץ:

יפה הגיעה לארץ מרומניה, בשנת 1947 בעלייה הבלתי לגלית, כלומר עלייה לא חוקית של בני נוער, כשהיתה בת 11 וחצי.

לפני קום המדינה, כאשר ישראל טרם הוקמה, רבים מהיהודים הגיעו לארץ באוניות. הבריטים ששלטו אז בישראל לא אישרו להם להיכנס לארץ.

יפה נאלצה לעבור את כל הגבולות ברגל וכל גבול החזירו אותה בחזרה. כאשר היא הצליחה להגיע ארצה. היא הגיעה לחיפה והעבירו אותה משם לקפריסין

ליפה היה חשוב להעביר לנו את המסר עד כמה חשוב שנהיה נאמנים למולדת שלנו.

כאשר היא סיפרה את הסיפור לא האמנתי כיצד ילדה כה צעירה עלתה לארץ לבדה, בעלייה כל כך מסוכנת ולמרות הכל לא ויתרה, הצליחה להגיע ארצה למרות כל המכשולים ולבסוף להקים בית משלה בארץ.

ממנהגי חג הפורים:

בפורים, כל אחד היה תופר לעצמו תחפושת, היא התחפשה לאדם בעל גוון עור כהה.

הם היו אופים אוזני המן. הילדים היו הולכים בחוץ והיו מקבלים דמי פורים. בסוף היום הם עשו סעודה. הם קראו במגילה וכשהיו אומרים המן הם היו מרעישים ברעשנים .בפורים הילדות התחפשו לנסיכות ומלכות אסתר . כשהייתה קטנה לא נהגו להביא דמי פורים כשהיו לה ילדים היא נתנה להם דמי פורים.

הזוית האישית

יפה כשמה כך היא אישה מאוד מטופחת ומנומסת היה לי העונג לשוחח איתה בשיחה המסכמת היה חשוב לה להעביר לי את המסר ואהבת לרעך כמוך

מילון

עלייה בלתי ליגלית
עליה לא חוקית, נקראה גם "העפלה", הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב-1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948, בשל האיסור של בריטים על כניסה לארץ. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הצליחה להגיע ארצה למרות כל המכשולים ולהקים בית משלה בארץ“

הקשר הרב דורי