מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר שמות יג

הרמטכ"ל דאז משה דיין ז"ל יחד עם חטיבה שהגיעה לשארם א-שייח' בסיומה של מלחמת סיני. לצדו מפקד פיקוד הדרום אסף שמחוני ומפקד החטיבה אברהם יפה.
הסיבות למלחמת סיני
סיפורה של מלחמת סיני כפי שחוה אותה יעקוב אודיז בן ה- 20

להלן אספר על חוויותיי ממלחמת סיני הידועה כ"מבצע קדש".

המלחמה הייתה מלחמה קצרה יחסית בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים. בריטניה וצרפת היו המדינות שבעצם יזמו את המלחמה ואילו ישראל נגררה אליה בגלל מעשי ההסלמה באיבה של מצרים.

אבהיר כי המלחמה ארעה בין התאריכים 29.10.1956-5.11.1956. השתתפתי במלחמת סיני שבה כבש צה"ל את חצי האי סיני (חוץ מרצועה קטנה בתעלת סואץ). עוד אספר כי,  מקור הכינוי "מבצע קדש" למלחמה הוא ביישוב הקדום ברנע, שהייתה עיר מקראית בגבול הדרומי של ארץ ישראל, בגבול סיני, ממנה בעצם שלח משה לפי ספר במדבר את המרגלים לחפש בארץ כנען. במלחמה הייתה תבוסה למצרים בקרבות אבל מצרים בכ"ז קיבלה בעלות על תעלת סואץ ושמרה על שליטתה בחצי האי סיני. בריטניה וצרפת ספגו תבוסה קשה במלחמה והמעמד המדיני שלהן ניזוק. ישראל זכתה בכמה הישגים עמו חופש השייט במפרץ אילת, הוסר איום מצד הצבא המצרי והמסתננים.

 

%d7%9e%d7%a4%d7%aa-%d7%94%d7%9c%d7%97%d7%99%d7%9e%d7%94

מפת הלחימה ב"מבצע קדש" – מלחמת סיני

מאד התרגשתי להיזכר במלחמה ולספר את שעברתי, כאילו חוויתי אותה רק אתמול ובעצם חלפו הרבה שנים כי בזמן "מבצע קדש" הייתי רק בן 20.

ביום הראשון כאשר נסענו לאסוף חיילים והמשאית שלנו נתקעה, המצרים פתחו באש ואז אני זוכר שנהג המשאית נהרג במקום. כדי שהמצרים יפסיקו לירות העמדנו פני מתים ואז הם הפסיקו לירות. לאחר מכן חזרנו לשאר החיילים בגדוד ואני נהגתי במשאית וחייל אחר נתן מיכל דלק למשאית שנתקעה והסיע אותה. המבצע התקיים באזור גבול מצרים ישראל וסיני והיינו בערך 150 חיילים בגדוד. לצערי נהרגו חיילים במלחמה, כמו בכל מלחמה.  אני מעריך שבגדוד שבו שירתי נהרגו בין 10 ל-15 חיילים אבל בסה"כ במלחמה היו 177 הרוגים, כמה מאות פצועים ושבוי אחד שהוחזר בעסקת החלפת שבויים ביחד עם שלושה חיילים אחרים שנשבו כשנה לפני המלחמה. למצרים לעומת זאת היו אלפי הרוגים ושבויים.

כשהסתיים המבצע נסעתי לחברה שלי (לימים אשתי) ולמשפחתה.

כשהמשפחה שלה והיא ראו אותי כ"כ מלוכלך כי לא החלפתי בגדים, לא התקלחתי או התגלחתי במשך הימים שלפני המבצע (וסה"כ כשלושה שבועות), הם חשבו שנכנס להם הומלס הביתה, אבל חברתי זיהתה אותי ואמרה להם שזה אני ואז הם הסתכלו טוב יותר וזיהו אותי.

המלחמה הייתה קצרה יחסית וארכה כ-8 ימים.

כשיצאתי למלחמה הייתי מלא ברצון, נחישות ואומץ, אבל ג היה לי גם קצת חשש. כבר ביום השני התגעגעתי לחברתי ולמשפחה שלי. מטרות המבצע כפי שסיפרו לנו בצה"ל היו: השמדה של בסיסי ה"פדאיון" ברצועת עזה ועל גבול סיני, מניעת התקפה מצרית על ידי ריסוק המערך הלוגיסטי המצרי ושדה התעופה בסיני ופתיחת מפרץ אילת לשיט ישראלי. לישראל גם היו מטרות מדיניות וביניהן, הפלת המשטר של נאצר, השגת הסכם שלום עם מצרים ופתיחת תעלת סואץ לשיט ישראלי. למזלי לא יריתי באף אחד במהלך המלחמה.

מלחמת סיני – עופר רוממה

מבזק קול ישראל עם הודעת דובר צה"ל על פתיחת מלחמת סיני 29.10.1956

תשע"ו  2016

הקשר הרב דורי