מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התפוח לא נופל רחוק מהצנחן

מחלקה 1 של פלוגת הצנחנים
לוגו פלוגת הצנחנים לחגיגות יום העצמאות
צביקה ויסברוד אודות אסופת הסיפורים השנייה של לוחמי צנחנים 890, פלוגה א 1966

גם הספר השני בסדרת "על עכברים וצנחנים" נכתב אויר ונערך ע"י לוחמ"שים (לוחמים לשעבר) מפלוגה א' אוגוסט 1966 בגדוד 890 המפואר של חטיבת הצנחנים.

זה עתה נדמו צלילי חגיגות 70 למדינה שהיו גם חגיגות ה-70 ללוחמ"שינו, ילידי 1948 וסביבתה. בספר השני ליקטנו 12 סיפורים והפעם לא על חוויותינו האישיות מהפלוגה אלא על התקופה שלאחר שיחרורנו, בעיקר על חוויותינו במציאת בת זוג וגידול צאצאים.

כמו שהבטחנו בספתח הספר הקודם – כל הסיפורים אמת, אולי לא תמיד רק האמת ואולי לא כל האמת (הגנה למקרה של תביעות משפטיות). בשונה מן הספר הראשון, בתקופה בה עוסקים סיפורינו בספר זה דרכינו ברובן נפרדו, אז זה בעצם ספר שמעמיק את ההיכרות ההדדית בינינו בתקופה שבה לא חלקנו אוהלי סיירים והתנסינו בזוגיות מהסוג הנורמלי.

שניים מהסיפורים בספר זה הם מיוחדים ויקרים במיוחד כיון שהועלו ע"י בנות זוג של לוחמ"שים יקרים, שלצערנו לא נמצאים כבר אתנו, שהן עצמן לוחמות במלחמת החיים וגידול הילדים, לא פחות נחושות מחיילי פלוגה א', ואולי אפילו יותר! השתיים הן מירה אורן בת זוגו של איבן ז"ל המ"פ הנערץ שלנו, ונורית צור בת זוגו של ידון ז"ל חברנו האהוב.

הזוית האישית

צביקה ויסברוד תרם סיפורים נוספים לתכנית הקשר הרב דורי:

ההר הוליד צנחן 

הוריי הם הגיבורים האמיתיים

איך הקמנו יישוב בגליל

סבא במלחמת ההתשה

מילון

גדוד 890 של חטיבת הצנחנים (אפעה)
גדוד 890, המכונה גם גדוד אפעה, הוא גדוד הצנחנים הראשון בצה"ל. הוא הוקם ב-1950 על ידי יהודה הררי והחל תופס את מקומו ככוח לוחם מוביל ומשמעותי כבר בשנת 1952. ב-1954 מוזגה לתוכו יחידה 101, דבר שחיזק את יכולות הקומנדו שלו. במשך שנים כונה בצה"ל "הגדוד", מבלי שהיה צורך אפילו לציין את מספרו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”זה בעצם ספר שמעמיק את ההיכרות ההדדית בינינו בתקופה שבה לא חלקנו אוהלי סיירים, והתנסינו בזוגיות מהסוג הנורמלי“

הקשר הרב דורי