מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התנדבות כדרך חיים

נדב וסבתא שולה
סבתא בפגיה בבית החולים

נולדתי בשנת 1948 בחיפה, בבית-חולים "עזרא", חודשיים אחרי קום המדינה. הורי עלו ארצה בשנת 1933, והם למדו בבתי-בספר בחיפה. בגיל שנתיים הלכתי לגן "אוהל יעקב" בחיפה.
 
למדתי בבית- ספר יסודי "בית-יעקב" במשך 8 שנים עד כיתה  ח'. המשכתי ללמוד בבית-ספר תיכון עירוני ו' וסיימתי שם תיכון. למדתי בסמינר לגננות. התחלתי את עבודתי בגן בנהרייה במשך 4 שנים. המשכתי לעבוד בדרך נווה-שאנן בחיפה במשך 20 שנה. משם עברתי לעבוד בגן בשכונת אחוזה, במשך 7 שנים נוספות ,עד שפרשתי ממשרד החינוך, אחרי 35 שנות וותק.
 
התנדבתי בבית-חולים "כרמל", יום בשבוע, במחלקת הפגים ויום נוסף בחדרי לידה. עזרתי לצוות בקיפול כביסה, פניות בטלפון, מילוי טפסים וסידור המחלקה. במחלקת הפגים יש רגעים שמחים אבל יש גם רגעים עצובים: מרגש מאוד לראות תינוק במשקל 600 גרם, הידיים והרגליים דקות כמו חוטים. התינוק  נמצא כל הזמן ב"מיטה" שלו שנקראת אינקובאטור. באינקובאטור יש שני פתחים שדרכם אפשר להכניס ידיים וללטף את ראש התינוק שגודלו כגודל אשכולית. כדי לרחוץ את התינוק מכניסים קערה קטנה עם מים וסבון וכך רוחצים את התינוק בתוך האינקובאטור. האינקובאטור הוא תחליף לבטן של האם. התינוק נולד מוקדם מדי ולכן האינקובאטור מספק לתינוק תנאים דומים לבטן של האם. לפעמים התינוק נמצא באינקובאטור שבוע או שבועיים בלבד, אבל לפעמים התינוק נמצא תקופה ארוכה יותר, אפילו כמה חודשים. מרגש מאוד לראות תינוק קטן שמגיע למשקל של 2 קילו.
 
אבל יש רגעים עצובים בפגייה: יש תינוקות שלא מצליחים להחזיק מעמד מסיבות שונות, כגון: בעיות בבטן, בדרכי העיכול, בעיות בנשימה וכו'. עצוב מאוד כאשר תינוק כל כך קטן נפטר. לפעמים יש תאומים שאחד מהם מחזיק מעמד והשני נפטר. פעם אחת זכיתי לראות בפגייה שנולדה חמישייה של תינוקות וכולם יצאו מהפגייה בריאים.
 
היה מקרה בבית חולים "כרמל" שבו נולדו תאומים בשבת. הם היו קטנים מאוד ומיד אחרי הלידה הכניסו אותם לאינקובאטור. התאומים היו בבית החולים תקופה ארוכה והייתה להורים בעיה של שהיה בעיר בחיפה, מכיון שהם גרו בירושלים. עזרתי להורים למצוא דירה בחיפה והם גרו בחיפה שלושה חודשים עד לשחרור התאומים.
 
הרגשתי סיפוק בהתנדבות זו כי עזרתי לצוות של בית-החולים ולהורים ששוהים שם. אני מקווה שאוכל להמשיך בהתנדבות זו עוד שנים רבות, בעזרת השם.

מילון

סיפוק
הנאה

ציטוטים

”אפשר להתנדב בכל עבודה“

הקשר הרב דורי