מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התנדבות בקהילה של סבא צביקה ונכדתו דורון

הנכדה דורון וסבא צבי במפגש פתיחה
סבא צבי מספר על מהי נגישות
על קבוצת הספורט "כן ולא", ותנועת הנוער "כנפיים של קרמבו"

אנו – דורון איזנברג, בת 11 תלמידת כיתה ה' בבית ספר בן צבי בנס ציונה, וצבי חיים, בן 70, סבא של דורוני – בחרנו יחד לכתוב על נושא ההתנדבות, של דורון ושל סבא צביקה. זאת היות וערך ההתנדבות הוא חלק משמעותי בחיי משפחתנו.

דורון וסבא צביקה רואים בהתנדבות למען הקהילה כערך עליון, כמעשה חשוב לקיום חברה בריאה. דורון: "במסגרת רצוני לתרום לחברה, בחרתי להתנדב ב"כנפיים של קרמבו". זו תנועת נוער לילדים בעלי צרכים מיוחדים וילדים שאינם בעלי צרכים מיוחדים. הפעולות של "כנפיים של קרמבו" נערכות אחת לשבוע. הנושאים המועלים במסגרת הפעולות הם מגוונים ומשתפים בפעילות את כל הילדים בקבוצה. הנושאים שמועלים במסגרת הפעולות: ערכים של כנפיים של קרמבו, פעולות שבהם ממחישים כיצד חשים ומתפקדים בעלי צרכים מיוחדים. במהלך הפעילות, מתבקשים המשתתפים שאינם בעלי צרכים מיוחדים להחסיר אחד מחמשת החושים, ולחוות על עצמם כיצד מתפקדים כשאחד החושים חסר. בנוסף, משחקים במשחקי חברה שונים ומגוונים בה לוקחים חלק כל ילדי הקבוצה. אני חשה שהשתתפותי ב"כנפיים של קרמבו", מוסיפה לי עצמי הרבה הבנה בנושא, אני מרגישה בת מזל על בחירתי, וחשה שהנתינה מוסיפה לי רגשות חיוביים."

הנכדה דורון במהלך פעילות התנדבותית

תמונה 1

סבא צביקה (סבא של דורון), יליד הארץ, בן להורים שורדי שואה ומעפילים שיצאו את אירופה בשנת 1947 והגיעו לארץ בינואר שנת 1949, לאחר ששהו במחנה מעצר בקפריסין במשך שנתיים. סבא צביקה מספר: "במסגרת התנדבותי למען החברה ולמעני, בחרתי להתנדב בקבוצת "כן ולא". זו קבוצה מעורבת של לקויי ראייה כבדה, עד רמת עיוורון. (פרוש השם "כן ולא": רואים ושאינם רואים) במסגרת הפעילות, מתקיימת קבוצות רכיבה על אופני "טנדם" (אופניים עם מושב כפול) האחד לרוכב הקדמי (הרואה) והאחורי (לעיוור). בכל סוף שבוע (שישי או שבת) יוצאת הקבוצה למסע רכיבה בנופי הארץ. פעמיים בשנה יוצאת הקבוצה למסע בן יומיים, פעם בדרום הארץ ופעם בצפונה. אחת לשנה, הקבוצה יוצאת למשך שבוע ימים לחו"ל למסע באחת ממדינות אירופה, במהלך הרכיבה משוחחים על נושאים שונים, בד בבד עם הסבר לעיוור על הנוף מסביב, על נתיבי הרכיבה. בכך הרואים מעבירים לעיוור את חווית הרכיבה. בנוסף לרכיבה מתקיימת קבוצה של שיט בסירות "דרקון" (סירת משוטים בעלת עשרה מושבים), אחת לשבוע (בימי שישי), אנחנו מתאמנים בירקון. אחת לשנה מתקיימת תחרות עם קבוצות אחרות (אינן מעורבות, עיוורים ושאינם). הפעילות עם כבדי הראייה, מאפשרת להם לטעום מהנופים, לעסוק בפעילות גופנית ולבקר מדינות אחרות. לנו (הרואים) הפעילות מאפשרת נתינה שאין דומה לה, מבורכת לשני הצדדים."

דורון וסבא צבי ברכיבה משותפת על אופני "טנדם"

תמונה 2

 

דורון בפעילות סיכום שנה ב"כנפיים של קרמבו"

תמונה 3

הזוית האישית

סבא צבי: עבורי המפגשים המשותפים בתכנית הקשר הרב דורי, הייתה חוויה לא שגרתית, בה גיליתי נכדתי דורון. גיליתי בה צדדים נוספים שלא ידעתי על קיומם. שמחתי לגלות עד כמה הבנתה זריזה, עד כמה היא סקרנית לדעת את סיפורי העבר.

הנכדה דורון: נהניתי מאוד בקשר הרב דורי עם סבי, למדתי מהתכנית יותר על סבי, על התנדבותו בחברה ואת הדברים שהוא עשה ועדיין עושה. אני מרגישה שתכנית הקשר הרב דורי חיברה ביני לבין סבי.

מילון

"טנדם"
אופני טַנְדֶם (באנגלית: Tandem Bicycle) הם אופניים המיועדים לשני רוכבים או יותר, היושבים זה מאחורי זה בתצורת טנדם, ותורמים יחד את הכוח להנעת האופניים. האופניים משמשים בין השאר לשילוב נכים בספורט הרכיבה - למשל אנשים עם עיוורון או אנשים עם לקות ראיה, הרוכבים מאחורי רוכב קדמי רואה. (ויקיפדיה)

כנפיים של קרמבו
כנפיים של קרמבו היא תנועת נוער ישראלית, המשלבת ילדים ונוער מהחינוך הכללי ומהחינוך המיוחד (צרכים מיוחדים). התנועה נבחרה על ידי האו"ם כארגון "יועץ מיוחד" בתחום שילוב ילדים ונוער עם צרכים מיוחדים בפעילות חברתית מעצימה. (ויקיפדיה)

קבוצת "כן ולא"
"כן ולא" היא קבוצת ספורט של אנשים רואים ואנשים עם עיוורון או לקות ראייה. הקבוצה מקיימת שגרת רכיבה הכוללת רכיבות שטח ורכיבות כביש בכל סוף שבוע וכארבעה מסעות רכיבה של שלושה ימים רצופים כל אחד. בכל רכיבה מצוותים רואה ואדם עיוור כאשר המתנדב צמוד אל האדם העיוור ואחראי לעזור לו בכל הנדרש, כך שתמיד נמצא סיוע בהישג יד. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ואהבת לרעך כמוך“

”במהלך הפעילות, המשתתפים שאינם בעלי צרכים מיוחדים מתבקשים להחסיר אחד מחמשת החושים, ולחוות על עצמם כיצד מתפקדים כשאחד החושים חסר“

הקשר הרב דורי