מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התכשיט האבוד

אני והאחיינית ליאת - עונדת את הרביד
אמי ננג'ן ז"ל בתחילת שנות ה- 70
התכשיטים של אמי ז"ל.

שמי נועם, העלתי את סיפור תכשיטיה המיוחדים של סבתי היקרה ננג'ן רחל, זיכרונה לברכה, כפי שסיפרה לי אותו אמי מזל מלכא.

אמי מזל מלכא מספרת:

"אמי ז"ל עלתה מפרס בראשית 1958 עם אבי וילדיהם. בין המטלטלים שלקחו עמם היו תכשיטי זהב מיוחדים ויפים – עבודת צורפות פרסית.

אמי הייתה אישה נאה, ומטופחת ותמיד התלבשה במיטב האפנה של אותה תקופה. בסיפור "געגועים למולדת האחרת" מתוארים תלאותיה וקשיי הקליטה שלה בארץ.

בסיפור הזה בחרתי לספר על התכשיטים האבודים, שהיו בין הפריטים הבודדים, שנותרו לנו לאחר מותה. אמי ז"ל נפטרה בפברואר 1973 לאחר מאבק של שנתיים במחלת הסרטן והיא רק בת 42.

אמי ננג'ן זיכרונה לברכה

תמונה 1

לימים כשבגרנו, אבי העניק לכל אחת משלוש בנותיו את תכשיטיה – אחותי הגדולה קיבלה את טבעת הזהב עם אבן יקרה. אחותי הצעירה קיבלה את הצמיד, ואני קיבלתי זוג עגילי זהב בצורת חצי כדור ורביד מיוחד. הרביד היה מפואר – יש בו כתר ייחודי, וניכרת בו עבודת צורפות יפה.

תמונה 2
הרביד של אמי – מטבעות זהב וכתר

 

תמונה 3
עגילי זהב בצורת חצי כדור

בתחילת שנות ה-90 גרנו אני ומשפחתי בקריית גת בבניין רב קומות עם מעלית. יום בהיר אחד, כנראה זמן מה אחרי, גיליתי שקופסת תכשיטים שלי נעלמה מהשידה, ביניהם עגילי הזהב והרביד. אין לי מושג אם הקופסה נלקחה כשהייתי מחוץ לבית, בירידה במעלית לפח האשפה (במקרים רבים כאלה, דלת הבית נשארה תמיד פתוחה) או אולי אחד המבקרים בבית לקח את קופסת התכשיטים.

את הרביד  ענדתי רק פעם אחת בלבד – בחגיגת בר מצווה של אחי הצעיר, והצילום מנציח את יופיו. באותם ימים, חשבתי שלא אענוד אותו יותר, כי הוא מוגזם מידי, ושהוא יישאר כפריט סנטימנטלי שמור במגירה. היום, נראה לי שהייתי עונדת אותו בגאווה באירועים חגיגיים, וכמובן מורישה אותו לדור הבא.

לגבי גורל התכשיטים האחרים: הטבעת של אמי נגנבה מביתה של אחותי הגדולה, ואילו הצמיד נותר לתפארת אצל אחותי הצעירה, והיא אכן עונדת אותו באירועים חגיגיים.

תמונה 4
הצמיד של אמי – היחיד שנותר אצל אחותי אורלי

תמונה 5

צד ב' של הצמיד – מלך דוהר על סוס

תמונה 6

צד א' של הצמיד – דיוקן של מלכת פרס

מידי פעם חולפת בי המחשבה, שאולי אמצא את הרביד באחת מחנויות העתיקות, והייתי נותנת סכום נכבד תמורת השבתו אליי. אבל אני יודעת שזה חסר סיכוי. ואם להסתכל על חצי הכוס המלאה, אני ברת מזל, תרתי משמע – נותרו לי מספר תמונות עם התכשיטים, וזכיתי להתבגר, ולספר לשני ילדיי את הסיפור. התמונות מציפות בי זיכרונות רבים, ומאחורי הצילום של התכשיטים יש פיסת חיים שלמה".

הזוית האישית

מזל מלכא: בחיפוש מקרי באלבום התמונות נתקלתי בתמונת התכשיט של אמי, שהציפה סיפור מרתק מהעבר. מזלי שיש לי תמונות בודדות להראות את היופי שמאחורי התכשיטים.

מילון

רביד
תכשיט העונדים לצוואר.

ציטוטים

”התכשיט מספר פיסת חיים שלמה. “

הקשר הרב דורי