מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התינוק ששמר על ה"סטן"

אבא ואני, אסתי בשמחה משפחתית
אבא בצעירותו
הגנה על הרובע

אבא, ישעיהו כהן היה בין התינוקות האחרונים שנולדו בבית החולים הדסה הר הצופים לפני שפרצה מלחמת העצמאות. אבא נולד להורים חלוצים, אביו נפתלי כהן מהונגריה ואמו לאה לבית הרצוג מסלובקיה. שניהם עלו לארץ לפני מלחמת העולם השנייה כאשר למעשה רוב משפחתם נשארה שם ונספתה. ההורים גרו והתיישבו בערים שונות לפי צרכי השעה, יבשו ביצות ברעננה, רמת גן ולבסוף הגיעו לרובע היהודי בירושלים. לזוג נולדו 5 בנות ושני בנים כאשר האחרון נולד ערב מלחמת העצמאות.

אבא בצעירותו

תמונה 1

כידוע, בשנת 1947- 1948 היה מצור על יהודי ירושלים ותושבי הרובע חרפו את נפשם על מנת להגן על עצמם ועל החיילים של ההגנה מפני הירדנים והבריטים. סבתא לאה, שהייתה כאמור ציונית, חלוצה ובעלת לב אמיץ מאד, שיתפה פעולה עם חיילי ההגנה והאצ"ל גם כאשר הדבר היה כרוך בסכנת חיים. ואם למבוגרים הייתה סכנה וודאי שהילדים והתינוקות חוו חוויות שאינם פשוטות.

כאמור, הוריו של ישעיהו נחלצו להגנת המולדת בכל דרך אפשרית. פעם התבקשו לשמור על "סטן"- כלי נשק מבוקש בימים ההם. כידוע הדבר היה אסור וסיכן חיים אולם הם לא חששו מכך. באחד הערבים ערכו חיפוש בביתם לבדוק האם ישנם כלי נשק או חומרים אחרים אסורים בבית. האב והאם הנבונים החביאו את ה"סטן" מתחת לישעיהו, התינוק הקטן שישן בעגלה וכאשר החיילים ערכו חיפוש בבית האם צחקקה עם החיילים ואף נזפה בהם ללא חת ובאופן רב "איך הם מעזים להפריע לתינוק שלה שרק עתה הצליחה להרדים אותו…." כאמור הדבר הבריח את החיילים מהר מביתה וכל המשפחה ניצלה בסיעתא דשמייא אך גם אודות לתושייתם של ההורים.

הזוית האישית

אסתי: אני מורה המשתתפת בהשתלמות של תכנית הקשר הרב דורי ובחרתי לתעד את סיפורו של אבי בילדותו ברובע היהודי בירושלים.

סיפור נוסף של אבי תועד ע"י אחותי רות בן יאיר:  "על הניסים בתקופת המנדט"

 

מילון

תושיה
יכולת טובה לפתרון בעיות

ציטוטים

”"הם היו ציונים"“

הקשר הרב דורי