מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התחביבים והאוספים שלי – "מחט בערימת קש"

ביחד עם נכדתי האהובה יהלי
תיבת תכשיטים עתיקה
מאז ומתמיד נמשכתי לחפצים. בהדרכת אבי למדתי לזהות "מחט בערימת קש" כמו שאומרים...

 "מחט בערימת קש" 
מאז ומתמיד נמשכתי לחפצים. בהדרכת אבי למדתי לזהות "מחט בערימת קש" כמו שאומרים… מאד אהבתי את הבילוי המשותף אתו בשווקים השונים שהיו בילדותי, בכפרי הדרוזים, בנצרת ובגליל. את החפצים והדברים הראשונים התחלתי לאסוף בבת מצווה. בהתחלה היו אלה דברים שקיבלתי במתנה. 
 
ככל שהתבגרתי  אספתי דברים בשל יופיים והזיכרונות שהביאות עימם.  כשהייתי רואה קערות, צנצנות או תמונות שהזכירו לי בתים של קרובים, חברים של הורי וכל אותם מקומות בהם ביקרתי כילדה ונערה עם הורי.  אחד הדברים שמייחדים אספנים הוא שאין הם מסלקים את הישנים כאשר חדשים מצטרפים וכך מתחיל האוסף…לפחות אצלי. 
 
ש לי אוסף של תמונות חלקות, מפיות, גלויות, בולים, כלי נחושת, שעונים, כלי בדולח, כלי קריסטל, כלי פורצלן מתקופת פלשתינה, תמונות שמן גואש ופסטל, כלי מטבח ישנים מאלומיניום ואמייל, תכשיטים  בעיקר עתיקים.
 
האוסף גורם לי הנאה בכל פעם שאני רואה אותו ומכל זווית בבית. על הרצפה השטיחים, על הקירות התמונות, במטבח הכלים הישנים וכו.  חלק מהחפצים מביאים אותי לטיולי ילדות עם זיכרונות נעימים ועד היום אני זוכרת כל פריט איפה נרכש ומתי.
 
אשמח מאד אם האוספים שלי, יישמרו על ידי ילדי ויחולקו בין נכדי וחברים ביום שאני כבר לא אוכל לטפל בהם.
תמונה 1
תמונה 2
 
תחביב – סריגה וריקמה     
כבת לאמא מוכשרת מאין כמוה בכל מעשה ידיה, למדתי לרקום ולסרוג מגיל צעיר, כבר בילדותי . אימי הייתה תופרת מכנסים וסורגת סוודרים  נהדרים, אפילו את המעילים הייתה סורגת לי. בבית הספר בזמני למדו רקמה ועבודות נגרות קלות. המורה לימדה רקמות מכל העדות, רוסיות שפעם היו לובשים סרפנים וחולצות רקומות.  רקמה תימנית יפיפיה עם חוטי כסף וזהב. 
 
לכל אחת מהתלמידות היתה מחברת בה היו דפי הרקמה שלה. חפצים מדיקט מנוסרים על ידינו ניתנו כמתנות לחג להורים…. בבגרותי התחלתי לסרוג דברים יותר גדולים כמו שמיכות. לאט לאט הפסיקו פה (בארץ) ללבוש סוודרים  ועברו לבגדים יותר קלילים  משום שרוב המקומות מחוממים שלא כמו בעבר.  אני אהבתי לרקום מפות ואח"כ לתת אותן מתנה ולא פעם הייתי נתקלת בהן לאחר שנים אצל חברות. מאז שהפכתי לסבתא סרגתי  למעלה מחמישים שמיכות, לנכדים ולחברות.
 
התנדבות
בעת מגורי בנצרת עילית, הגיעה עליה גדולה מגרוזיה. התבקשתי על ידי המורה של בני לאמץ ילדה גרוזינית שהתקשתה בדיבור ובקליטת השפה. גם הקשרים החברתיים שלה היו קשים מאד. במשך ימים רבים אמה הייתה מביאה אותה לביתי ושם עזרתי לה בשעורי בית, בקריאה ובשאר הזמן שיחקה עם הילדים שלי. 
לאט מצבה השתפר לאין ערוך, והיא הפכה לתלמידה מצטיינת ומצאה את מקומה בכיתה שם יכלה להראות את כישוריה. כתודה זכיתי לספר מדהים על יופייה של גרוזיה וילדה מאד מאושרת.
 
בהמשך עברתי לגור בחיפה, שם צורפתי על ידי חברה לאירגון ויצו ושם התברגתי במחלקה שדואגת לרווחת המשפחה ומטפלת בבגדים, כלי בית, נעליים, משחקים וספרים. כל אלה תרומות אנשים טובים  ומתחשבים. 
 
ניהלתי את הביגודית של ויצו, הרבה שנים, תיקנתי בגדים, תפרתי כפתורים, קישטתי את החנות על מנת שהנצרכים יקבלו אתמה שהם צריכים בצורה  הכי יפה, נקייה, שתשמח אותם. עבודה מאד מספקת. באמצעות עיסוק זה הכרתי עשרות אנשים שאחרת לא הייתי פוגשת.
 
העשרה
תחביב: "תחביב הוא פעילות הנעשית בשעות הפנאי מתוך רצון והנאה מעשייתה. התחביב לא נעשה למטרת רווח".
גרוזיה: "הרפובליקה של גאורגיה, המוכרת בישראל גם בשם גרוזיה. היא מדינה באירואסיה, בעבר הקווקז לחופו המזרחי של הים השחור. למדינה גבולות עם רוסיה מצפון, עם אזרבייג'ן במזרח, עם ארמניה וטורקיה בדרום, ובמערבה הים השחור".
תשע"ו

מילון

גרוזיה
הרפובליקה של גאורגיה, המוכרת בישראל גם בשם גרוזיה. היא מדינה באירואסיה, בעבר הקווקז לחופו המזרחי של הים השחור. למדינה גבולות עם רוסיה מצפון, עם אזרבייג'ן במזרח, עם ארמניה וטורקיה בדרום, ובמערבה הים השחור.

תחביב
תחביב הוא פעילות הנעשית בשעות הפנאי מתוך רצון והנאה מעשייתה. התחביב לא נעשה למטרת רווח.

לאין ערוך
בהרבה, במידה רבה, באופן שלא ניתן להשוואה

ציטוטים

”בהדרכת אבי למדתי לזהות "מחט בערימת קש" כמו שאומרים“

”אשמח מאד אם האוספים שלי, יישמרו על ידי ילדי ויחולקו בין נכדי וחברים “

הקשר הרב דורי