מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

התאונה של סבא יצחק גרטי

אני וסבא
סבא עם הנכדים שלו
נפילה מעץ

שם סבי הוא יצחק, נקרא כך על שם סבא שלו מצד אמו.

שם המשפחה של סבי הוא גרטי והוא מקורי. סבי נולד בעיר פלובדיב בבולגריה בתאריך 28/02/1947

סבא מספר שהוא היה הבן הצעיר במשפחה: "יש לי אח ואחות מבוגרים ממני, הייתי המפונק". סבא גדל במעברות מגיל שנתיים ועד גיל ארבע במעברה בפרדס חנה ואחר כך במעברה בפרדס כץ.

המקרה שקרה לסבא שלי בתאריך 7/11/1984.

עברנו מחולון לקיבוץ כפר גלעדי בשנת 1980. עבדתי אז בבנק הפועלים. רצינו לעשות שינוי בחיים וראינו מודעה על קליטה של משפחות חדשות בכפר גלעדי. ועדת הקליטה הגיעה לראיין אותנו בבית בחולון וקיבלה אותנו. אחרי שנה התקבלנו גם לחברות בקיבוץ.

בתאריך 7/11/1984 אחר הצהריים, כמה דקות אחרי שאספתי את הבנות מבתי הילדים (גליה הייתה בת 7 ושירלי הייתה בגן), טיפסתי על עץ האבוקדו בחצר הבית בקיבוץ כפר גלעדי במטרה לקטוף פרי. האחיינית שלי היתה צפויה לחגוג בת מצווה באותו סוף שבוע ורציתי להביא פרי למסיבה. נתליתי על אחד הענפים בגובה לא רב של כשני מטרים. הענף נשבר ונפלתי מהעץ.

כשפגשתי את הקרקע לא הייתה לי תחושה ברגליים. הרגליים היו כבדות והערכתי כבר בהתחלה שמדובר בשיתוק. בתחילה הייתי לבד באזור. ניסיתי לקרוא לעזרה, אך אשתי והבנות היו בבית ולא שמעו אותי. לאחר כמה דקות הגיעו מספר אנשים שהזעיקו את רופא המשפחה של הקיבוץ, ד"ר קריסטל (שהיום הוא רופא ילדים). למזלי הטוב אמבולנס ונט"ן הגיעו מהר ופינו אותי לבית החולים "זיו" בצפת.

לאחר שלושה ימים העבירו אותי לבית החולים "שיבא" בתל השומר. אושפזתי לחצי שנה במחלקת שיקום. חזרתי הביתה בתאריך 27/5/1985. מבחינתי היו לי שתי אפשרויות: לשקוע במרה שחורה או לחזור לחיים. אני חושב שצריך לדעת להתמודד עם כל אתגר שהחיים מזמנים לנו ובחרתי לחזור לשגרה.

יום לאחר חזרתי מהשיקום, כשאני משותק מהמותניים ומטה, חזרתי לעבודה בהנהלת חשבונות במחצבות כפר גלעדי. עד לפני שנה בערך עבדתי בדואר בקיבוץ והיום אני פנסיונר במשרה מלאה.

יש לי שלושה ילדים: גליה אמא של עינבר, שירלי ויניב. יניב נולד לאחר שנפצעתי ובעצם לא הספקתי לעשות איתו את הדברים שעשיתי עם הבנות.

יש לי שמונה נכדים ונכדות.

הזוית האישית

סבא יצחק: היה לי מאוד נחמד לבלות עם עינבר.

עינבר: היה לי כיף

מילון

כפר גלעדי
קיבוץ בגליל העליון

ציטוטים

”תאונה“

הקשר הרב דורי