מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השריפה בלב ים

סבתא לאה
סבתא לאה בילדותה
פתאום! נשמעו צפירות, רעשים חזקים וקול אזעקה....

שמי לאה טובול נולדתי בספרד בשנת 1946 להוריי משפחת שוקרון.

הסיפור, שברצוני לספר, מתחיל בשנת 1957. גרנו בספרד – אבא, אימא, אני הבכורה, אחותי קלרי ואחי מריו.

תמונה משפחתית

תמונה 1

ביום בהיר אחד בהיותי בגיל 11, אבא קרא לי וסיפר כי אנו מפליגים מספרד לארץ ישראל באנייה. ההתרגשות הייתה גדולה, אך לא תיארתי לעצמי אילו הרפתקאות צפויות לנו בדרך. יום ההפלגה הגיע. להפלגה הצטרפו אבא ואחותי קלרי. צעדנו בלבבות פועמים לכיוון הנמל – אנו נוסעים למדינה הצעירה שרק הוקמה!!!. בעיניי כילדה, האנייה שבה הפלגנו הייתה נראית גדולה מאד. משך ההפלגה נמשך שמונה ימים. נהנינו לשוטט באנייה ולהתרוצץ בין החדרים.

 

היה זה לאחר כמה ימי הפלגה. נעמדנו, אחותי ואני, על סיפון האנייה נהנות מהנופים האינסופיים של הים ומגלי הים שנעו אנה ואנה… ופתאום! נשמעו צפירות, רעשים חזקים וקול אזעקה ניסר את החלל. לא הבנו מה קורה? אנשים החלו להתרוצץ ברחבי האנייה ממקום למקום מחפשים את בני משפחתם. לשאלתנו, מה ארע? התגלה כי פרצה שריפה, אחד מחוטי החשמל באנייה החל להתלקח, והייתה סכנה שהאש תתפשט לעבר החדרים ותגיע גם אלינו, היינו מבהלות ומפוחדות מאד. לפתע אבא הגיע, לבשנו את חליפות ההצלה כדי שנוכל לרדת לסירות החירום במקרה הצורך.

אבל, ב"ה, אט אט צוות האנייה הצליח להשתלט על השריפה, להרגיע את האנשים ולהמשיך בהפלגה. לאחר כמה ימים, הגענו לארץ ישראל.

סבתא לאה בילדותה

תמונה 2

הזוית האישית

מיכל בן שטרית מביאה את סיפורה של סבתא לאה במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

יהדות ספרד
בשנת 1869 בוטל הצו שהוציאו פרננדו השני מלך ארגון ואשתו המלכה איזבלה הראשונה מקסטיליה ביום 14 במרץ 1492 וישיבת יהודים בספרד הפכה לאפשרית מבחינה חוקית ובזרם דק החלו יהודים להגיע ולהתיישב בה. .בימי מלחמת העולם הראשונה, הגיעו לספרד פליטים מארץ ישראל. ב-1917 ניתנה להם רשות להקים בית כנסת במדריד ובשנת -1924 התקבל חוק, שהעניק אזרחות לכל היהודים ממוצא ספרדי. מספר היהודים בספרד היה קטן ביותר והרב חיים אלעזר שפירא כתב בשנת 1931 שאין בה אפילו בית קברות יהודי פעיל. בשנים 1936-1931 הגיעו לספרד פליטים יהודיים מגרמניה, ובמלחמת העולם השנייה פתח פרנקו את שערי ארצו בפני ניצולים יהודיים מארצות הבלקן, ואף לפליטים מהולנד, מצרפת ומבלגיה. וספרד פעלה למתן מקלט ליהודים שנמלטו אליה.

ציטוטים

”זכיתי לחיות כאן בארץ ישראל ולרוות הרבה נחת מכל צאצאיי, ב"ה.“

הקשר הרב דורי