מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השרות בתקופת מלחמת יום כיפור

סבא חגי ואני באחד מטיולי המשפחה
סבא חגי יסקיו בתום המלחמה - חוזרים הביתה
איך ניצלתי מהפגזה

סבא חגי יסקין מספר לנכדתו על שרותו בתקופת מלחמת יום הכיפורים:

במהלך מלחמת 73, מלחמת יום כיפור, שרתנו במחנה הצבאי, "טסה הקטנה".

במהלך השרות במלחמה לא היו תנאים נוחים כי הייתה זו מלחמה. התמזל מזלי והייתי אחראי על משאית חלקי חילוף, כך שיכולתי לאלתר לי מיטה – פרשתי שמיכה על רצפת המשאית והיא שימשה לי כמיטה בזמן המלחמה.

לילה אחד בתקופת המלחמה, בשעה 3-4 לפנות בוקר, בזמן שישנו, הייתה הפגזה של מטוסים מצריים על המחנה. התעוררנו, אני ושאר החיילים בבהלה ורצנו לראות מה קרה. ראיתי שגג המשאית שלי נפגע, במזל אני לא נפגעתי ואחרים כן נפגעו. ראינו שנפצעו חיילים, כמה מהם פציעות קשות, חיל אחד איבד את שתי רגליו, וזה היה קשה לצפייה. דאגנו שיפנו את הפצועים לבית חולים צבאי בשדה. לצערי היה גם הרוג במתקפה ההיא. היה שלב שכמעט ואיבדנו תקווה, חששנו שזה יהיה הלילה האחרון שלנו, אבל שמרנו על אופטימיות, רצינו לחזור הביתה. בסופו של דבר מטוסי חיל האוויר הישראלי פגעו והפילו את המטוסים המצריים שתקפו את המחנה שלנו. ניצלנו מעוד פגיעות. שרדנו את המתקפה.

אני למזלי לא נפגעתי. אפילו לא שריטה!  שרדתי את מלחמת יום כיפור, מלחמה לא פשוטה כלל, וחזרתי לביתי בשלום.

תמונה 1

תמונת המשאית שבה ישן סבי (ראשון מימין)

הזוית האישית

ניצן: גיליתי מכמה ראיינות שעשיתי עם סבי על תקופת השרות בצבא בתקופתו, על תנאי המחיה והמגורים. התנאים היו מאד בסיסים, רק מה שצריך ולא יותר מזה. יחד עם זאת ולמרות התנאים הקשים הצליחו לשמור על המדינה. החוויה הזו גם קרבה אותי אל סבי. למדתי שהוא חווה חוויות קשות במלחמה, ראה מראות מאד קשים אבל התגבר. בזכותו בעצם (אבל לא רק 🙂 ) אני כאן.

מילון

טסה הקטנה
מחנה קבע צבאי בסיני בזמן מלחמת יום הכיפורים

ציטוטים

”אף פעם אל תיכנעו.אם נאמין בעצמנו, הכל אפשרי!“

הקשר הרב דורי