מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השעון

שירה וסבא משה עם השעון המפורסם
השעון
סיפור חייו של משה כהן

בס"ד

סיפור חייו של משה יהושוע כהן

משה יהושוע כהן בן 67 אב לשש בנות ובן, נשוי לחיה כהן (חמו). משה נקרא על שם סבו (משה), שם משפחתו כהן מעולם לא שונה. הם כהנים שלפני דורות חיו בבית ראשון, ושירתו בבית המקדש.

משה נולד בתוניס שביבשת צפון אפריקה, בעיירה שנקראת גאבס על חוף הים התיכון להוריו: מאיר ושמחה (סברוסה). הוא נולד בתאריך ד' טבת התשי"א (2.1.1952). השכנים היו כהנים. אבניו של בית הכנסת שלהם היה מאבנים של בית המקדש הראשון, שמצאו תחת ההריסות.  משה מציין כיום את יום הולדתו במסיבות, סעודות, וברכות (וכמובן שאיך אפשר שלא לשכוח מתנות מהמשפחה והילדים..).

אבא שלו (מאיר) התחתן עם איילה (רזלה) ונולדו להם שני ילדים ששמותיהם: שאול ולאה. איילה נכנסה שוב להריון ובלידה של העובר השלישי נפטרה, ועמה התינוק. אבא שלו (מאיר) התחתן שנית עם שמחה (סברוסה) ונולדו להם שישה ילדים: יהודית, משה (סבי), אביבה, חיים, רחל, וחנון. הוריו נפטרו כשהיה בן 12 כך שלא זכה לפינוק (אמו נפטרה חצי שנה לפני בר המצווה שלו ואביו נפטר חודש לפני בר המצווה). משה מספר שלא קיבל יחס שונה מהאחים שלו, הם שמונה אחים בסך הכל.

השעון הגיע מאביו של משה (מאיר) שנפטר חודש לפני בר המצווה, כאמור. זה היה השעון שהורידו מידו של האב שנפטר, וסבי קיבל בירושה את השעון. השעון היה בקופסה בבית, במקום שאף לא ידע. החפץ נמצא ברשות משפחת סבי קרוב ל- 65 שנים. זהו שעון יד עגול, עם רצועות עור לא אמיתיות. השעון עשוי מזהב אמיתי, ומיובא משוויץ, מהאיכות הכי טובה בעולם! שעון זה משמש את סבי בשבתות ובחגים. סבי אומר שבחר להביא חפץ זה לכיתה כי הוא יקר לליבו מאוד!!

הזוית האישית

הנכדה שירה: תכנית הקשר הרב דורי שיפרה לי, לסבי ולסבתי את הקשר המתמיד לחזק יותר ומשמעותי.

סבא משה: נהניתי מאוד בתכנית, והקשר שלי ושל שירה נהיה עצמתי יותר.

סבתא: המפגשים שהייתי בהם איפשרו לי לחלוק חוויות ולהינות מהראש הפתוח של התלמידות.

מילון

כהן
כהן על פי התורה הוא אדם מזרע אהרון שתפקידו לשמש בפולחן האל, בעיקר בעבודת בית המקדש. התורה קובעת לכהן תפקידים הייחודיים לו: הקרבת הקורבנות, הבחנה בין נגעים לבין דמים, והעברת ברכת האל לעם ישראל בברכת כהנים. מנגד, מטילה התורה על בני ישראל לקדש את הכהן ולתת לו מתנות כהונה. עם זאת, מוטלים על הכהן איסורים מיוחדים הנובעים מתפקידו. הכהנים, כשאר בני שבט לוי, אינם זכאים על פי התורה לנחלה בארץ ישראל בניגוד לשאר השבטים, על מנת שיהיו פנויים להוראת התורה לעם ולעבודת המקדש. עם חורבן בית המקדש בטלו חלקים חשובים מתפקידי הכהנים, אולם חלק מתפקידי הכהנים והאיסורים החלים עליהם ממשיך להתקיים עד היום. במיוחד מוכרים השתתפות הכהנים בברכת כהנים, קבלת כסף הפדיון בפדיון הבן, איסורי נישואים לכהן והאיסור על היטמאות למתים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אבניו של בית הכנסת שלהם היו מהאבנים של בית המקדש הראשון, שמצאו תחת ההריסות“

הקשר הרב דורי