מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השעון של סבא רבא אהרון הלברסברג

סבתא דינה וארז
סבא רבא והשעון
מעשה גבורה משפחתי.

סבא רבא – אהרון הלברסברג ז"ל היה יזם ואיש עסקים מצליח בפולין של לפני מלחמת העולם השנייה.

הוא היה בעלים של מפעל זכוכית ומפעל לייצור קמח שהעסיקו מאות עובדים. אהרון ראה ברכה בעמלו, צבר נכסים בעיר לובלין ובעיר לוברטוב- שתי ערים במזרחה של פולין והיה עשיר מאוד.

בתחילת מלחמת העולם השנייה הגרמנים והרוסים פלשו וכבשו את פולין. החלק המזרחי נכבש על ידי הרוסים שנאו את הדגל הקומוניזם- בבית אם החלו לרדוף, לכלוא ולהוציא להורג "קפיטליסטים עשירים".

לילה אחד בסוף שנת 1939 פרצו בלשי ה"אן קה וו דה"- שהם המשטרה החשאית הרוסית לביתו, ואסרהו לעיני בני המשפחה המפוחדים בניהם גם בנו טוביה שהוא סבינו ז"ל. סבא רבא אהרון ביקש מהשוטרים שירשו לו להיכנס לשירותים להתארגן ליציאה וקיבל את אישורם.

אח"כ אהרון יצא עם הקלגסים שהם השוטרים הנאצים – ומאז לא נודעו עקבותיו – די ברור שהוצא להורג כ"אויב הפרולטריון". בני המשפחה נכנסו לשירותים אחריו ונדהמו לראות טבעת יהלום יקרת ערך ושעון "טיסו" שייצרו אותו בשנת 1897 שסבא רבא אהרון הניח את זה בשירותים שהמשפחה תוכל להשתמש לעת מצוקה.

השעון של סבא רבא

תמונה 1

זה הוא מעשה מופלא של גבורה מאין כמוה- אדם שיודע שהוא מושלך למחנה עבודה תחת איום הוצאה להורג וויתר ביוזמתו אמצעי שייתכן ויוכל לסייע לו להציל את חייו, וויתור זה היה כדי לחזק את יכולת עמידת משפחתו בתלאות הקרבות בהמשך.

לא נשכח מעשה גבורה פשוט ואצילי זה ונזכור מדור לדור את אהרון הגיבור סבא רבא שלי.

לתיעוד קובץ הסיפור שלנו

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

אן קה וה דה
נ.ק.ו.ד. (קרי: אֶן-קָה-וֶה-דֶּה) או קומיסריון הפנים העממי של ברית המועצות (ברוסית: Народный комиссариат внутренних дел СССР, НКВД СССР) היה המשרד הממשלתי והגוף המרכזי לענייני ביטחון ושיטור של ברית המועצות והגוף העיקרי שעסק בריגול פנים. מטה הארגון היה בכיכר דזרז'ינסקי 1 במוסקבה (לימים, כיכר לוביאנקה). הנקוו"ד ריכז תחתיו סמכויות אכיפה רבות, לרבות אחזקת מערך הגולאג, דיכוי ורדיפת מתנגדים למשטר ותפקידי ביטחון המדינה וביקורת הגבולות. הנקוו"ד הוקם ב-10 ביולי 1934 והתקיים לאורך שנות ה-30 ותקופת מלחמת העולם השנייה והיה המנגנון העיקרי שניהל את מדיניות הטיהורים של סטלין עד לפירוק הארגון בשנת 1946.

ציטוטים

”"זה הוא מעשה מופלא של גבורה מאין כמוה"- “

הקשר הרב דורי