מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השניצלים במלחמה

פעילות קבוצתית במסגרת התכנית
רבקה אזולאי ביום נישואיה
הקידוש שהסתבך

הסיפור מתחיל במלחמת המפרץ, בשנת 1991, אחרי שסבתי רבקה אזולאי עלתה ארצה, כשהייתה בת 40 עם שתי בנות.

סבתא מספרת: "בארוחת שישי עם כל המשפחה, באמצע הקידוש, נשמעה אזעקה. קמנו בבהלה לכיוון החדר המוגן. בעוד משפחתי נכנסת לחדר המוגן, אני לא מספיקה לעשות כלום ורק לוקחת את השניצלים שהיו על השיש. עם כל האוכל שהיה על השולחן בארוחה. האינסטינקט הראשוני שלי היה לקחת את השניצלים בשביל שיהיה למשפחתי אוכל ושלא נגווע ברעב.

אבי, בעודו רץ לממ"ד ,מספיק לקחת את היין של הקידוש. אחרי שכולנו נכנסנו לממ"ד עשינו את הקידוש. הבנות שלי היו בפינה שלהן עם הטלוויזיה והספות, אמי ואבי בשולחן הקפה שהפך לשולחן הקידוש. באותו הרגע ואני ובעלי עומדים וכולנו מקדשים ואוכלים שניצלים.

זהו סיפור שצחקנו עליו במשך דורות ושנים כי מכל הדברים שהיו לעשות – הספקתי לקחת רק את השניצלים. הסיפור שלי שודר ברדיו והיה מאוד "מפורסם" באותה התקופה.

לאחר שנגמרה מלחמת המפרץ, הכלבה שלנו הייתה 'בהיכון' כי כל פעם שהייתה צפירה או של יום השואה או יום הזיכרון היא הייתה רצה מבוהלת לחדר המוגן ומנסה להעביר לנו "מסר" שזו אזעקת טילים אויריים של המלחמה. היא הייתה ממש כמו השומרת שלנו באותה התקופה.

זה היה הסיפור שלי על השניצלים.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בגמנסיה העברית בירושלים, שנת תש"פ (2020), בהנחיית המורה המוביל אלירן דיין.

מילון

זיני דיאלי
יפה שלי

ציטוטים

”האינסטינקט הראשוני שלי היה לקחת את השניצלים, כדי שיהיה למשפחתי אוכל והם לא יגוועו ברעב“

הקשר הרב דורי