מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שמלה החתונה של סבתא

תמונה של סבתי מן החתונה שלה
תמונה של סבי וסבתי מהחתונה
מילדות לעליה

בשנת 1956 כאשר צרפת, אנגליה וישראל תקפו את מצריים בשל הלאמת תעלת סואץ על ידי המצרים וחסימת המעברים של האניות האנגליות והצרפתיות ובהמשך חסמו את מיצרי טיראן למעבר אניות מאילת. למבצע זה קראו מבצע סיני או מבצע קדש. מצריים נחלה מפלה גדולה ואז יצא זעמה על תושבי מצריים בעלי אזרחות הצרפתית, אנגלית והיהודים ומיד החלה בגירושם ממצריים, אז הייתי בת 12.

החיים במצריים היו עד אז היו נוחים ושקטים עם ההורים, שתי אחיות, אחת מהם נשואה עם ילד ואח בוגר ממני בשלוש שנים. שני אחי הבוגרים שלנו כבר היו בארץ, עלו עם עליית הנוער. תוך שבוע היינו צריכים לעזוב ולעלות לארץ. אפשרו לנו המצרים לקחת כל אחד מזוודה אחת ועשרים לירות וכל השאר להשאיר במצריים. הועברנו לצרפת באניות גדולות ושם היינו שבועיים עד לסידור העברתנו לישראל. אימי שחיתנה את הבת הראשונה תפרה לה שמלה מפוארת במטרה ששלוש בנותיה ילבשו כשיתחתנו. היא בחרה לשים את השמלה במזוודה שלה למרות חוסר המקום.

כשהגענו לארץ השפה העברית הייתה קשה לנו והקליטה די מסובכת. התחלתי ללמוד בבית ספר ולהתחבר לחברות חדשות דבר שהיה משימה קשה. באותם הימים עלה ארצה מאותם הסיבות חבר ילדות של אחי והקשר התהדק יותר ובערבות הימים נוצר קשר גם איתי וכאשר הוא ואחי התגייסו, היחסים ביני ובינו קיבלו צורה יותר עמוקה והבטחנו זה לזו שברגע שיתאפשר נתחתן. אכן כאשר סיים את השירות הצבאי והחל להתפרנס הציע לי נישואין ואני כמובן הסכמתי. קראו לו מרקו (מרדכי). החלו ההכנות ואז אימי שלפה את השמלה מתחרה מלפני כ 10 שנים ומאד שמחנו היא נראתה כאילו תפורה עלי.

 

אחי, שהיה בחיל קרבי, התקשה לקבל חופש ורק ברגע האחרון הוא הופיע לחופה. החופה היתה יפה מאד עם הרבה מוזמנים כך אז התחתנו בבית כנסת אך אימי הכינה לנו הפתעה ולאחר החופה הזמינה את כולם הביתה .

היות ולא היה באפשרותנו לקנות דירה, אימי הציעה שנגור אצלה כמה שנים, כדי שנוכל להשלים לימודים ולחסוך לדירה. למדנו בלילות ועבדנו ביום. האווירה בבית עם אחי ואימי היתה נהדרת ואכן חסכנו כסף ונכנסנו לדירה בדיוק עם לידת בני הבכור אורן. שלוש שנים לאחר מכן נולד בני השני אבי ואחרי שלוש שנים נוספות נולד בני השלישי טל.

כאשר אבי, אביה של יעל הכיר את מיכל, אמה ידענו שזהו זה. הם התחתנו והביאו לעולם את בועז אחריו את יעל ודניאלה המדהימים.

הזוית האישית

היה לנו כיף מאוד להיפגש בבית הספר. תיעוד הסיפור תרם לנו הרבה ונהנינו מאוד. למדנו הרבה מן התכנית.

מילון

תעלת סואץ
היא תעלת מים מלאכותית העוברת במצרים, ממערב למדבר סיני ומשמשת למעבר אוניות ממזרח אסיה, האוקיינוס ההודי וים סוף, לים התיכון ולאירופה.

ציטוטים

”הבטחנו זה לזו שברגע שיתאפשר נתחתן.“

הקשר הרב דורי