מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השמיכה שעוברת מדור לדור

פעילות במסגרת התכנית
סבתא מיכל ואני כתינוקת
רקמה מעשה ידיה של סבתא ירדנה

שלום שמי הרן ואני וחברי ארתור משתתפים בתכנית הקשר הרב דורי שבבית ספרינו "אלון יזרעאל" שבעפולה

ברצוני לשתף אתכם בסיפור של סבתי היקרה, מיכל לב ועל החפץ שעובר מדור לדור במשפחתי. למפגש של הקשר הרב דורי כל סבתא וסבא היו צריכים להביא חפץ רב דורי. סבתא שלי הביאה שמיכה שאימא שלה, סבתא ירדנה, רקמה לה לפני שנפטרה.

הרבה דורות של אמותינו וסבותינו השתמשו ברקמה, כדי להעלים כתמים או פגמים בבגדים, מצעים או מפות שולחן, שכבר אי אפשר היה לנקות או לתקן אותם. מתחילת המאה ה-21 כשהמודעות לזיהום הסביבה על ידי זריקת בגדים הולכת וגוברת, הרקמה היא אמצעי יצירתי להמשיך ולהשתמש בבגד, ב-1954 הקימה רות דיין חברה להלבשה ורקמה בשם 'משכית' כדי לספק עבודה לעולים שידעו מלאכות. היא עודדה רוקמים מארצות שונות לפתח את הידע שהביאו עמם מהגלות נשים רבות בארץ קנו אז חולצות עם רקמה תימנית. נשים שרקמו כל חייהן, לעיתים מותירות אחריהן רקמות בלתי גמורות. היורשים לעיתים מנסים לסיים את היצירה, אבל לרוב הם זורקים או מוכרים את היצירות הלא גמורות אליהן. יש אמניות שהחליטו לסיים יצירות כאלו לפעמים בעצמן ולפעמים בעזרת הקהילה.

במסורת היהודית, רוקמים לשבת מפית לכיסוי חלה, תיק למצות לליל הסדר, פרוכות, מזרח שיוויתי, חופות, מעילי תורה וחיתולי תורה המכונים "וימפל". המוטיבים הם לרוב אותיות האלף-בית העברי דקלים, ציפורים, המנורה. שבעת המינים, הכותל המערבי. באוסף המוזיאון היהודי של לונדון ישנן כריות רקומות לכיסא אליהו שנועד לטקס ברית המילה. הכריות היו פעם בבית הכנסת הגדול של לונדון. (ויקיפדיה)

סבתא ירדנה, שמאוד אהבה לרקום (יש לנו בבית עוד שעון ותמונה שהיא הכינה), רקמה לכל נין שמיכה לכבוד הלידה, כשהבינה שלא תזכה להכיר עוד נינים, במיוחד משתי בנותיה הצעירות, החליטה לרקום שמיכה לכל משפחה שבה ישתמשו לעטוף את התינוק הרך שיוצא מבית החולים.

את השמיכות גילתה סבתא שלי בזמן השבעה כשחיטטה בארונות של סבתא ירדנה. השמיכה הזאת גם חשובה גם לאבי ואימי, כי אחיי ואני יצאנו עם השמיכה מבית החולים, וזאת גם השמיכה של הברית שלנו. כמו כן גם בני דודיי, הוצאו עם שמיכה זו מבית החולים.

אני מאוד מקווה שגם ילדיי יזכו לצאת מבית החולים עם שמיכה זו, שמיכת התינוק מעשה ידיה של סבתא ירדנה.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר אלון יזרעאל בעפולה, התש"ף, בהנחיית המורה המובילה תמר נעה הראל.

מילון

מלאכת הרקמה
רקמה היא מלאכת יד שבה יוצרים קישוט על-גבי בד או מצע אחר, בדרך כלל גמיש, באמצעות העברת חוט בתוכו באמצעות מחט. אופי הקישוט במראה כולל תלוי בתכים - שיטות הרקמה שנבחרו. לתכים שונים מטרות שונות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”את השמיכות גילתה סבתא שלי בזמן השבעה כשחיטטה בארונות של סבתא ירדנה. השמיכה הזאת גם חשובה גם לאבי ואימי, כי אחיי ואני יצאנו עם השמיכה מבית החולים, וזאת גם השמיכה של הברית שלנו“

הקשר הרב דורי