מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השם שיביא את השלום – אבשלום בן דוד

סבא אבשלום ורון
סבא אבשלום בחולות כפר מסריק
השם אבשלום בן דוד מביע את השאיפה לשלום והנצחת שמו של הסבא

סבא אבשלום בן דוד, נולד בעפולה בשנת 1942. סבא משתתף איתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי. במפגשים הוא מספר לי סיפורי מורשת על משפחתו וסיפורים וחוויות מילדותו בכפר מסריק סבא אבשלום מספר:

"האבא של הסבא שלי, סבא רבא, נולד בצכיה. שם משפחה שלו היה מרמלשטין. הוא עלה לארץ ישראל לפני המלחמה. הוא השאיר את ההורים שלו בצכיה לעלה לבד לארץ. לאבא שלו קראו דוד והוא ואמא שלו נרצחו בשוואה.

בזמן שסבא שלי נולד, הייתה זו תקופת מלחמת העולם השנייה. הגרמנים התקדמו באפריקה לכיוון ישראל והייתה סכנה שיכבשו את ארץ ישראל. האבא של סבא שלי החליט להנציח את השם של האבא שלו ולכן שינה את שם המשפחה לבן דוד וקרא לסבא שלי אבשלום. הוא היה תקווה ששם זה יביא את השלום.

אכן, באותו זמן הגרמנים הפסידו בקרב ליד מצרים לאנגלים בפיקודו של מונטגומרי. ("מונטגומרי הוביל בהצלחה את המערכה והוביל לדחיקתם לאחור של כוחותיו של הגנרל הגרמני ארווין רומל אל מעבר לגבולות מצרים לאחר הניצחון בקרב אל-עלמיין השני.")

אז חל שינוי גדול והאנגלים והאמריקאים התחילו לנצח במלחמה. השם של סבא שלי , אבשלום הוא כמו בתנ"ך  על שם בנו של דוד המלך, שנקרא גם הוא אבשלום.

תמונה משנת 1948, סבא אבשלום בחולות כפר מסריק

תמונה 1

התמונה צולמה בשנת 1948 זה היה בקיץ. התמונה צולמה בבוקר. זה היה בזמן מלחמת השיחרור כבשו את עכו וליד הקיבוץ היו תותחים שירו על הכפרים הערבים במזרח. זו הייתה תקופה של אחרי מלחמת העולם השנייה, שכל היהודים עלו מאירופה וכל אחד חיפש את בני המשפחה שלו. אני מצאתי את הדוד והדודה שלי שהיו באושוויץ שניצלו והיגיעו לארץ.

העשרה

אבשלום

ברנרד לוֹ‏ מונטגומרי: "פילדמרשל ברנרד לוֹ‏ מונטגומרי…הנקרא גם מונטי, היה גנרל בריטי שהתפרסם בזכות פיקודו במהלך מלחמת העולם השנייה….באוגוסט 1942, מינה ראש ממשלת בריטניה, וינסטון צ'רצ'יל, את מונטגומרי לעמוד בראשות הארמייה השמינית של הצבא הבריטי, תחת פיקודו של מפקד המערכה בצפון אפריקה, גנרל הרולד אלכסנדר. מונטגומרי הוביל בהצלחה את המערכה והוביל לדחיקתם לאחור של כוחותיו של הגנרל הגרמני ארווין רומל אל מעבר לגבולות מצרים לאחר הניצחון בקרב אל-עלמיין השני.

כפר מסריק: "הקיבוץ הוקם בשנת 1932 בפתח תקווה על ידי קבוצות חלוצים חברי תנועת השומר הצעיר מליטא וצ'כוסלובקיה שעלו כחלק מהעלייה החמישית, ולכן בשנת 1933 נקבע שמו הראשון של הקיבוץ: "צ'כו־ליטא"…. בשנת 1934 עבר הקיבוץ לקריית חיים המערבית…מצפון מערב לאצטדיון קריית חיים של היום. הוא נשא אז את השם "משמר זבולון". בתקופה זו הוקמו משפחות של חברי הקיבוץ והוקם משק חקלאי ראשון שכלל גן ירק ורפת. בשנת 1937 הצטרף גרעין "היוצר" מפולין. בתאריך 29 בנובמבר 1938, הקיבוץ התיישב בסמוך לבית חרושת ללבנים "נעמן", כיישוב חומה ומגדל 28. בשנת 1940, הוא עבר לאתר הקבע מצד מזרח לכביש חיפה-עכו, ומדרום לקיבוץ עין המפרץ. שם הוא שוכן עד היום. מאז נקרא שמו כפר מסריק, על שמו של תומאס מסריק.

תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ומורה מובילת תכנית רינה כהןמדריכה יישובית ליזי כהן

מילון

אבשלום
מקרא, אַבְשָׁלוֹם היה בנו השלישי של דוד המלך. סיפורו מסופר בספר שמואל ב' פרקים י"ג-י"ט. אמו הייתה מעכה בת תלמי מלך גשור, ממלכה קטנה בגולן. אבשלום נולד בחברון עם תחילת מלכות דוד ביהודה והוא מתואר כגבר יפה תואר במיוחד, חכם וערמומי.

כפר מסריק
כפר מסריק: "הקיבוץ הוקם בשנת 1932 בפתח תקווה על ידי קבוצות חלוצים חברי תנועת השומר הצעיר מליטא וצ'כוסלובקיה שעלו כחלק מהעלייה החמישית, ולכן בשנת 1933 נקבע שמו הראשון של הקיבוץ: "צ'כו־ליטא".... בשנת 1934 עבר הקיבוץ לקריית חיים המערבית...מצפון מערב לאצטדיון קריית חיים של היום. הוא נשא אז את השם "משמר זבולון". בתקופה זו הוקמו משפחות של חברי הקיבוץ והוקם משק חקלאי ראשון שכלל גן ירק ורפת. בשנת 1937 הצטרף גרעין "היוצר" מפולין. בתאריך 29 בנובמבר 1938, הקיבוץ התיישב בסמוך לבית חרושת ללבנים "נעמן", כיישוב חומה ומגדל 28. בשנת 1940, הוא עבר לאתר הקבע מצד מזרח לכביש חיפה-עכו, ומדרום לקיבוץ עין המפרץ. שם הוא שוכן עד היום. מאז נקרא שמו כפר מסריק, על שמו של תומאס מסריק.

ברנרד לוֹ‏ מונטגומרי,
פילדמרשל ברנרד לוֹ‏ מונטגומרי...הנקרא גם מונטי, היה גנרל בריטי שהתפרסם בזכות פיקודו במהלך מלחמת העולם השנייה....באוגוסט 1942, מינה ראש ממשלת בריטניה, וינסטון צ'רצ'יל, את מונטגומרי לעמוד בראשות הארמייה השמינית של הצבא הבריטי, תחת פיקודו של מפקד המערכה בצפון אפריקה, גנרל הרולד אלכסנדר. מונטגומרי הוביל בהצלחה את המערכה והוביל לדחיקתם לאחור של כוחותיו של הגנרל הגרמני ארווין רומל אל מעבר לגבולות מצרים לאחר הניצחון בקרב אל-עלמיין השני.

ציטוטים

”הייתי ילד מאושר בקיבוץ צעיר בזמן הקמת הקיבוץ והמדינה - כפר מסריק“

”השם אבשלום בן דוד מביע את השאיפה לשלום והנצחת שמו של הסבא“

הקשר הרב דורי