מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השליחות לאוגנדה

סבתא עמליה והנכדה מיה
סבתא עמליה ו2 בנותיה באוגנדה
החויות של סבתא עמליה מהשליחות לאוגנדה

בשנת 1978 הגנרל אידי אמין הגיע לארץ, הוא רצה להקים בית ספר לצניחה באוגנדה. המפקדים בבית הספר לצניחה בתאום הממשלה, החליטו לשלוח שלושה מדריכי צניחה עם משפחותיהם. בנוסף עם ראש צוות. הגענו לאוגנדה, לעיר קמפלה, אני ומשפחתי שכללה שתי בנות ( רויטל בת 8 ואיילת בת 2 )
 
השטח שהוקצב לשטח הצניחה היה יער. אז התחילו עבודות פינוי היער. קצב העבודה היה מאוד איטי. זה המנטליות של המקום, לנו נשאר המון זמן חופשי וזה נוצל להמון טיולים בפארקים ובהרבה מקורות מים. נפגשנו בטיולים עם הרבה אנשי המקום, ראינו הרבה חיות, בפארקים ישנו במקומות שנקראים לוג'ים שהחיות באות לבקר שם בלילה, הפילים היו דופקים לנו על החלונות. ליד העיר נינג'ה יש מפל מים מאוד גדול שנמצא לא רחוק ממקורות הנילוס והוא מקור החשמל לכל האזור.
 
מחלת האיידס באוגנדה
מחלת האיידס התגלתה לראשונה באוגנדה בשנת 1982 בכפר דייגים בחוף המערבי של אגם ויקטוריה, ומאז התפרצות מגפה זו, היו לה השפעות הרסניות על המבנה הדמוגרפי והכלכלי של המדינה. החל משנת 1993 נרשמה ירידה בשכיחות האיידס במדינה, ומשנת 2000 מוזכרת אוגנדה כדוגמה למדינה שהצליחה להתמודד ביעילות עם מחלת האיידס באפריקה שמדרום לסהרה. בשנת 2002 ערכי ה- abc (התנזרות, נאמנות ואמצעי מניעה) הפכו להיות הנושא המרכזי שבזכותו נוצרה ירידה בשכיחות האיידס. 
 
השבטים באוגנדה
על שבט היהודים השחורים באוגנדה שמעתי מפרופסור שוורץ, מנהל מרפאת המטיילים בבית החולים תל השומר, לשם הגעתי לקבל חיסונים לקראת הנסיעה לאוגנדה. כיוון שבכל מה שקשור למסורת "ישראל סבא" אני מתמלא בסקרנות, מיד כשחזרתי הביתה התיישבתי לחפש בגוגל. לאחר חיפוש ארוך גיליתי כי לפני 120 שנים, מלך שחור, נוצרי באמונתו, מרד בבריטים וכהתרסה "גייר" את כל בני השבט – כשלושת אלפים אנשים. לשבט נקבע שם חדש abayudaya, ובתרגום לעברית – בני יהודה. 
 
אקלים באוגנדה
היא אמנם ממוקמת על קו המשווה, אבל גובהה היחסי של אוגנדה מבטיח לה מזג אויר סביר מאד כמעט כל השנה.החודשים החמים כאן הם דצמבר עד פברואר, עם טמפרטורה ממוצעת של 22-30 מעלות, והחודשים הקרים הם מאי עד ספטמבר, עם ממוצע של 10-23 מעלות. בדרום המדינה יש שתי עונות גשומות מרץ עד מאי, ואוקטובר עד נובמבר, ואילו בצפונה העונה הגשומה ארוכה יותר, ונמשך למעשה מאפריל עד אוקטובר. 
 
צמחים והאקלים: בהרים במערב אוגנדה, שם הטמפרטורה נמוכה יותר, צומח שיעור ניכר של צמחייה גבוהה ויערות. אולם, בקצה הדרום-מערבי של המדינה ישנן חלקות רבות של גידולים חקלאיים גם בקווי הגובה הקרובים יותר לפסגות. חלקים נרחבים מהצמחייה הטבעית בחציה הדרומי של אוגנדה הוחלפו בגידולים חקלאיים, שהבולט בהם הוא הלחך, אם כי ניתן להבחין בחלקות יער עבות ובחלקות זיף-נוצה ארגמני פזורות באזור זה. צפון המדינה היבש יותר כולל צמחייה נמוכה וחורש, וכן ניתן לראות בו עצים קוצניים ודקלים.
 
אוגנדה מתמודדת עם בירוא יערות נרחב בשטחה; אחוז בירוא היערות מדי שנה עומד על 1.8%. הסיבה לבירוא היערות היא התרחבות שטחי החקלאות וכריתת עצים לייצור מוצרי עץ ולהסקה.בעיה סביבתית נוספת שאיתה מתמודדת אוגנדה היא התפשטות מיני יקינטון המים באגם ויקטוריה. הצמח, שהיה אנדמי לדרום אמריקה, הובא לאפריקה על ידי האדם, ועקב התנאים המתאימים לגידולו והיעדר אויבים טבעיים, התרבה במהרה. השפעתו ניכרת בהפרעה לנתיבי השיט, בעידוד חרקים נושאי מחלות ובדיכוי בעלי חיים ימיים אחרים.
בשנת 1962 הוענקה לאוגנדה עצמאות במסגרת חבר העמים הבריטי. בשנת 1966 הודחראש הממשלה הראשון של אוגנדה, מילטוןאובוטה.בתגובה להדחה הוא ביצע הפיכה, תפס את מושכות השלטון והכריז על עצמו נשיא. המתח שנוצר הביא להתערבות של הצבא, כאשר בשנת 1971 ביצע מפקד הצבא אידי אמין הפיכה. בדיוק באותו הזמן אנחנו הישראלים היינו במהפכה. קיבלנו הוראות כל הישראלים לא לצאת מהבתים כמו כל הישראלים הסקרנים יצאו מהבתים ונסענו למרכז העיר . כשהתחילו היריות אנחנו במרכז העיר נשכבנו מתחת למכוניות  
 
תכנית הקשר הרב דורי
המשוב הנכדה מיה
"נהנתי מאוד לעשות עם סבתא את הפרויקט הזה למדתי  הרבה דברים חדשים עלייה, על סבתא שלי ועל אוגנדה, אני חושבת שפרויקט זה מאוד חשוב מפני שככה לומדים על הסבים והסבתות.  בנוסף הסבים והסבתות שלנו לומדים לעבוד על המחשב ורואים איך הוא עובד.
 
העשרה
אוגנדה: "הרפובליקה של אוגנדה, היא מדינה בחלק המזרחי של מרכז אפריקה. אוגנדה גובלת בדרום מזרח עם אגם ויקטוריה, במזרח עם קניה, בצפון עם דרום סודאן, במערב עם הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, בדרום מערב עם רואנדה ובדרום עם טנזניה". ויקיפדיה
 
 תשע"ו, 2016
 מדריכה יישובית איילת שחק

מילון

אוגנדה
הרפובליקה של אוגנדה, היא מדינה בחלק המזרחי של מרכז אפריקה. אוגנדה גובלת בדרום מזרח עם אגם ויקטוריה, במזרח עם קניה, בצפון עם דרום סודאן, במערב עם הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, בדרום מערב עם רואנדה ובדרום עם טנזניה.

בירוא יערות
תהליך של כריתת עץ/עצי יער על ידי האדם לצורך פינוי שטחים לחקלאות ולמרעה,

ציטוטים

”אני חושבת שהשליחות לאוגנדה נתנה לי ולמשפחתי הרבה חוויות“

הקשר הרב דורי