מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השליחות בניו זילנד

אני וסבתא שלי
"המאורים" בניו זילנד
חוויה של שינוי

השליחות בניו זילנד

יצאנו לשליחות בניו זילנד בשנת 1978, מטעם הסוכנות היהודית והתנועה הקיבוצית, בכדי לעבוד ולהדריך בתנועת  נוער יהודי הנקראת "הבונים". כאשר נחום בעלי בא ושאל אותי "מה את אומרת שנצא לשליחות בחו"ל "? הייתי מאוד סקפטית. אני שגדלתי בקיבוץ וכבר היו לנו שני ילדים בגילאי 7 עד 8 וחצי ותינוקת בת שנתיים. לקבל החלטה לצאת לשליחות עבורי הייתה לעשות שינוי מאוד גדול באורח החיים השונה מאשר חיי בקיבוץ השיתופי שסיפק לנו את כל צרכנו ממזון, חינוך ועד ביגוד .

כמובן החלטתי שהולכים על המשימה הענקית הזאת ולצאת לשליחות.

אני שנולדתי בקיבוץ וכל חיי חייתי בו, לא הכרתי צורת חיים אחרת. החיים בקיבוץ השיתופי שכלל אכילה בחדר אוכל משותף, לינת הילדים משותפת. הקיבוץ מספק את כל השירותים, ולעבור לחיי בית פרטי זה היה שנוי גדול מאוד. האירוע המיוחד שמלווה אותנו עד היום זו הנסיעה בדרך לניו זילנד. החלטנו לבחור במסלול שיעבר דרך טהרן בירת איראן ודלהי בירת הודו.

איראן בעת ההיא, שנת 1978 הייתה נשלטת על ידי השאח (סוג של מלך), היא הייתה מהידידות הגדולות של ישראל. אכן זו הייתה חוויה מיוחדת. בפרט, שכעבור שנה  מביקורנו ארעה המהפכה ואיראן נסגרה בפני ישראלים. כיום היא אחת מהאויבות הגדולות של ישראל. בביקורנו שהינו בטהרן מספר ימים וניתנה לנו הזדמנות מיוחדת לבקר באתרים ובארמונות של השאח ובני משפחתו, בהם מצויים אוצרות של בגדי מלכות מרהיבים עם עיטורי זהב, חרבות וכתרים מרשימים והכל עשוי מזהב ויהלומים, אך לצד כל העושר הזה האיראנים חיים בעוני רב.

אתר שני בדרכנו היה בדלהי בירת הודו, ומשם טסנו לאגרה מקום בו מצוי "הטאג' מאהל" בזמנו נחשב לבניין היפה בעולם, שם הייתה לנו חוויה מיוחדת. ראינו מבנה מדהים ביופיו המעוצב בסגנון מיוחד עם עטורי אבני החן מדהימים בתוכו ומחוצה לו. לאחר כשלושה שבועות בדרך הגענו למקום השליחות בניו זילנד שם היינו קרוב לשלוש שנים.

בניו זילנד פגשנו את האחות של אבי צבי שהייתה הרופאה של "המאורים" בניו זילנד שהם הילידים הראשונים שהגיעו לניו זילנד. קראנו לה " אנטי רייצ'ל " (דודה רחל). בשביל המאורים היא הייתה הנסיכה, הם הקדישו לה ספר שלם שבו מסופר על חיי המאורים בניו זילנד. היינו שותפים בהרבה מאוד אירועים של המאורים כגון: שמחות, ריקודים וימי חגים שלהם.

חזרתנו לקיבוץ הייתה מלווה בתובנות חדשות לגבי אורחות החיים של הקיבוץ המשותף. הבנו שאורחות חיים אלו חייבות להשתנות ובאמת הן השתנו בעקבות ההפרטה.

הזוית האישית

סבתא נחמה: השליחות בניו זילנד, היא תקופה מיוחדת בחיי.

נכדה מיכל: הסיפור נשמע מאוד כיף ומעניין חבל שלא הייתי שם.

אני וסבתא בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 1

מילון

תנועת הבונים
תנועת נוער חלוצית של תנועת העבודה הציונית. נוסדה בשנת 1930 בלונדון.

ציטוטים

”לקבל החלטה לצאת לשליחות עבורי הייתה לעשות שינוי מאוד גדול באורח החיים השונה מאשר בקיבוץ.“

הקשר הרב דורי