מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השכונה ותנועת הנוער שלי

משה ותמר הנכדה
כיתה ד עם נעמי עירוני המחנכת
ילדות ונעורים בלב תל אביב בשנות החמישים והשישים של המאה העשרים.

שמי משה, נולדתי וגדלתי בתל אביב עד גמר שירותי הצבאי. לאחר מכן חזרתי להתגורר בעיר לתקופה קצרה עד הולדת בתי הבכורה, לאחר מכן עברנו להתגורר בהרצליה, בה אנו גרים עד היום ואני ממשיך לעבוד בתל אביב. חיי בשנים ההן נעו בין בית הספר לשכונה ולתנועת הנוער, אשר מילאו את כל זמני.

השכונה שלי:

הבית בו גרתי שכן ברחוב חיסין אשר נמצא בסמוך לרחוב דיזנגוף, בין תאטרון הבימה והמקום בו נמצא היום "דיזנגוף סנטר" אשר אז הייתה בו שכונת צריפים שנקראה "נורדיה", ואשר תושביה פונו כאשר הקימו את דיזנגוף סנטר. 

אז היה קיים רק תאטרון הבימה, המקום בו שוכן היכל התרבות היה חשוף ולידו הייתה גבעה ועליה עצי שקמים אשר שימשו כר למשחקינו. היום נמצא שם גן יפה שנקרא "גן יעקב". 

תאטרון הבימה אז 

תמונה 1

 

 

רח' חיסין התפצל סמוך לתחילתו והקיף גן שנקרא "גינת נחום צמח", על שמו של מייסד תאטרון הבימה. עם הקמתו נישאו נאומים בהם נאמר כי הגן ישמש את שחקני התאטרון לנוח בו. הם לא באו, אבל לנו הגן תרם רבות.

גינה זו הייתה לב השכונה שלנו, לאחר גמר הלימודים (והשיעורים, אך לא תמיד…) ומתי שרק יכולנו היינו מתכנסים אליה  ובה העברנו שעות רבות של משחקים ושיח על כל דבר שבעולם. כאשר הערב היה מתחיל לרדת, היו האמהות של כל הילדים יוצאות למרפסות וכל אמא הייתה מתחילה לקרוא לילדה, בין אם בשריקה אופיינית למשפחה, ובין אם בקריאה בשמו.

הגינה

תמונה 2 

בחופשים היה מותר לנו להישאר גם בשעות החשיכה, ואז היינו מוסיפים למשחקים גם מחבואי לילה.

לעיתים היינו הולכים במאורגן למקום שנקרא שוק בצלאל, אשר שכן בסמיכות לשוק "הכרמל", בו היו  דוכני פלאפל, אשר היינו אוכלים ממרכולתם, ואפילו פועל נתנו לכך ואמרנו שאנו הולכים "לְפָלפֵל".

תנועת הנוער שלי

הייתי חבר בתנועת הצופים מאז כיתה ד', עת התקבלתי לשכבה הצעירה אשר נקראה "עופרים". בחלוף השנים הייתי גם אני למדריך לחניכים הצעירים. השבט שכן בחורשת אקליפטוסים, בצריפים אשר היו ליד המקום בו בנוי היום מוזיאון תל אביב.

הצריף והפעילויות שלנו בתנועה מילאו חלק חשוב בחיי ומאוד אהבתי את הפעילויות הללו, שכללו הרבה טיולים והתנדבות בחברה להגנת הטבע, בין אם מאורגנים ובין אם של חלקנו כבודדים. במסגרת הצופים התגייסתי גם לנח"ל, והייתי בגרעין אשר היה מיועד לקיבוץ תל קציר. כנהוג בשנים ההן היינו בהכשרה בקיבוץ כפר גלעדי,  ועלינו להיאחזות נח"ל גולן ברמת הגולן. סופו של דבר, לאחר השירות הצבאי לא חזרתי לקיבוץ והמשכתי בחיים בעיר.

 

העשרה

הבימה: "הבימה הוא התיאטרון הלאומי של ישראל. הוא פועל ברציפות, מאז הקמתו הרשמית בשנת 1917, תחילה במוסקבה ואחר כך בארץ ישראל. משנת 1945 משמש את התיאטרון בית הבימה בתל אביב. התיאטרון חבר ב"איחוד תיאטרוני אירופה".

תשע"ה 2015

מילון

הבימה
הבימה הוא התיאטרון הלאומי של ישראל. הוא פועל ברציפות, מאז הקמתו הרשמית בשנת 1917, תחילה במוסקבה ואחר כך בארץ ישראל. משנת 1945 משמש את התיאטרון בית הבימה בתל אביב. התיאטרון חבר ב"איחוד תיאטרוני אירופה".

"לְפָלפֵל"
המצאנו לנו בשכונה ביטוי זה, לנוהג שהיה לנו ללכת לאכול פלאפל, ולשתות גזוז

ציטוטים

”כאשר הערב היה יורד, היו האמהות יוצאות למרפסות וכל אמא היתה מתחילה לקרוא לילדה“

הקשר הרב דורי