מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השירות שלי בצה"ל

שרה וזיוה לומדות בשיתוף פעולה
זיוה ליפשיץ חיילת בצה''ל
סיפורה של זיוה ליפשיץ כחיילת בצבא ההגנה לישראל .
שמי זיוה ליפשיץ, נולדתי בחיפה בשנת 1938 בעיצומה של מלחמת העולם  השנייה. גדלנו 3 אחים: זיוה , עליזה ומשה ואני הבכורה. למדתי בתיכון של זרם העובדים והייתי חברה בתנועת הנוער ”השומר הצעיר".התנועה חינכה לעבודה, התיישבות וחיים בקיבוץ. בקיבוץ היו חיי שותפות מלאים, כלומר המשק החקלאי היה משותף לכל החברים, חדר אוכל משותף, הילדים גדלו בבתי ילדים והתקציב חולק שווה בשווה בין כל החברים.
תמונה 1
 לפי ערכי התנועה כשמגיעים לגיל הצבא, שהוא 18 ,מחברים מספר סניפים ויוצרים "גרעין". קראו לנו "נירים" והשלמנו את קיבוץ נירים שבנגב. כאן אני מגיעה לעיקר סיפורי-יצאנו כגרעין לטירונות בבסיס צבאי בדרום הארץ. עברנו אימונים צבאיים די קשים כולל ריצות, טיפוס על קירות, מעבר מכשולים, והעיקר אימוני נשק. כל בוקר נפתח במסדר בוקר שבו נבדק אם הנשק שלנו נקי, האוהל שלנו מסודר ואנחנו מוכנים להמשך האימונים. היינו מחולקים לכיתות ולכל כיתה הייתה מדריכה, קראו לה בקיצור מ"כית. בכל בעיה פנינו אליה. היא הייתה גם קשוחה באימונים וגם קשובה לבעיותינו.
תמונה 2
 בסוף הטירונות חייב כל גרעין לשלוח נציגים לשרת בצבא וכל השאר הולכים לעבוד ולשרת בקיבוץ. אני יצאתי לקורס מ"כיות, ומשם אחרי מחזור אחד של הדרכת טירוניות המשכתי לקורס קצינות. במסגרת האימונים שעברתי נכללו בקורסים של הפיקוד:   תרגילי סדר, מסעות קשים לפעמים בתנאי מזג אויר קשים, מעבר מכשולים ,אימוני ספורט  וכן הרצאות בנושאים אקטואליים בנושאים כלליים  כמו: מלחמת השחרור ונושאים  הקשורים בהתנהגות אנושית. בכל קורס למדתי דברים חדשים ומעניינים.
תמונה 3
כקצינה הייתי מפקדת מחלקה. מחלקה בנויה ממספר כיתות. זאת אומרת שהייתי אחראית גם על טירוניות רבות וגם על מ"כיות שהיו תחת פיקודי וזה היה מאד מעניין. הכרתי בנות נפלאות שהתאמצו ולמדו והיו חברות טובות  זו הייתה תקופה מאד כיפית ,שתרמה להתפתחות אישיותי.
בהמשך שירותי הצבאי הייתי קצינת ח"ן {חיל נשים} ושירתי ברמלה בפיקוד מרכז. טיפלתי בבעיות של חיילות במרחב שלי. היו להן בעיות במשפחה, בעיות בחברה, בעיות משמעת ואפילו בעיות בריאות . לפעמים הייתי צריכה לשפוט אותן על עבירות ולפעמים הייתי קשובה לבעיותיהן וטיפלתי בהן במסירות רבה. זה היה בית ספר לחיים שלי.
תמונה 4
התבגרתי מהר בתקופה הזו.
מסיבות משפחתיות עברתי לשרת בפיקוד העיר חיפה, קרוב לבית הורי והייתי קצינת קישור בהג"א {הגנה אזרחית}. תפקידי היה בעיקר משרדי. הפעם דאגתי שאנשים מבוגרים יבואו למילואים , שיתייצבו לתרגילים ושמרתי איתם קשר רציף. הקשר הזה נשמר עם חלק מהאנשים גם לאחר שסיימתי את השרות בצבא. בשנה זו, השלישית לשירותי, הצלחתי ללמוד בערב בסמינר מורים של צה"ל והמשכתי את חיי כמורה אזרחית.

מילון

ח''ן
חיל נשים

מכי"ת
מפקדת כיתה

אקטואליה
עכשוי, העומד על הפרק , ממשי ,מעשי

ציטוטים

”"זו הייתה תקופה מאד כפית ,שתרמה להתפתחות אישיותי."“

הקשר הרב דורי