מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השינוי הגדול

סבא ואני כיום
סבא בעברו
מהפך מהקצה אל הקצה

עלייה לארץ ישראל:

גדלתי בפס שבמרוקו ברווחה ומצב כלכלי טוב, יחד עם 7 אחים. כשהגעתי לגיל 10 התרחשה דרמה: יום אחד דפקו בדלת פעילי הסוכנות היהודית ב-12 בלילה וביקשו מהמשפחה להתארגן במהרה על מנת להבריח את המשפחה בסתר לישראל. עד מהרה הסתבר כי ממתינה לנו ספינה שלקחה אותנו למחנה בספרד, שלמעשה היה מחנה הכנה לעלייה של ארץ ישראל. מספרד שוב עלינו לאנייה לארץ ישראל והגענו לנמל חיפה ומשם העבירו אותם לקרית שמונה בשעות הלילה המאוחרות. שני אחיי שכבר חיו בישראל ושירתו בצבא באו להיפגש עם המשפחה, ההתרגשות הייתה עצומה לראות את כל משפחה… נשארנו 48 שעות בקריית שמונה. מיד לאחר מכן  אחי הגדול העביר אותנו לאילת, שם התמקמנו והתחלנו לבנות את חיינו בארץ ישראל.

חיי הנעורים:

כשהייתי לקראת גיל 17 עברנו להתגורר בירושלים. גדלתי והסתובבתי בשכונת הקטמונים שהייתה ידועה כשכונה בעייתית עם עבריינות קשה ביותר. הנהגתי את כל העבריינים באזור עד שהגעתי לגיל 18 והתגייסתי לצבא ושירתתי בגולני ובגיל 20 השתחררתי מהצבא בכדי לעזור להוריי בפרנסה. הנהגתי את כל קבוצת העבריינים בקטמון, והייתי חלק ממנהיגי "הפנתרים השחורים"  שהיו קבוצה של נערים משכונות עוני, חוץ ממיעוט קטן שכלל אותי ועוד כמה מחברים שלא היו לנו בעיות כספיות. הפנתרים הקימו עיר אוהלים לנזקקים.

השינוי שעברתי:

לאחר תקופה מסויימת, בא אליי סגן ראש העיר גדיש ז"ל. הוא וזימן אותי לשיחה והסביר לי את כל החסרונות בלהיות עבריין וכמה זה נורא ואמר שהם יכולים לעזור לי בלימודים ועבודה. כאן חל המפנה, הקשבתי ואחר כך התחלתי לעבוד ב"בית הנוער כגן" בתור מאמן כדורגל, לאחר שלמדתי והוצאתי תעודה מוינגייט, מה שלא ברור מאליו. כעבור שנתיים שלחו אותי ללמוד בסמינר להיות מורה-מדריך וקיבלתי תעודה של מורה-מדריך מוסמך ומאז  עליתי בדרגות עד שהתקדמתי ונהייתי רכז ספורט, ובתפקיד זה עבדתי, חינכתי ולימדתי נוער עברייני כדי להוציא נוער ממעגל העבריינות, והחזרתי אותם למוטב. בזכות הדאגה שלי והיחס אליהם הם הצליחו. בתקופה זו נערך מחקר עלי בנושא השיקום הבלתי יאומן. חזרתי לאמן כדורגל הרבה שנים, העמדתי דורות של שחקנים, חלק מהם שיחקו בנבחרת ישראל ובליגות העל של הכדורגל הישראלי. כמו כן עסקתי בקידום נוער בעייתי ותרמתי להם המון מניסיוני הרב והם עד היום מודים לי על כך.

לאחר כמה זמן הכרתי מדריכה בשם אתי שכיום היא  אישתי והיא עזרה לי וקידמה אותי עוד יותר בלימודים מכיוון שהייתה בוגרת מכללה מצטיינת ונתנה לי כלים להתפתח ולהעשיר את עצמי. בהמשך התקדמתי והפכתי למפקח על נושא הכדורגל בעיריית ירושלים .

כיום אני אב ל-3 ילדים מוצלחים וסב ל-7 נכדים. מצאתי את הדרך המאפשרת לי להבדיל בין טוב לרע ולצעוד קדימה. תמיד אמרתי  "גם מי שבלי השכלה יכול תמיד להציב מטרה ולהצליח."

הזוית האישית

חיים (הסבא): תיעוד סיפורי האישי והעבודה עם נכדתי היה כיפי. נהניתי לספר מאיפה באתי, מה עברתי ולאן הגעתי. אהבתי שהתעניינת וחקרת לעומק. אני רוצה לאחל לך שתצליחי בכל ואל תוותרי על החלומות שלך. שמחתי להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי.

שיר (התלמידה): נהנתי מאוד לשמוע את סיפורו של סבי האהוב. למדתי ששינוי אפשרי. בזכות התכנית הזאת ירדתי לעומק של עברו של סבי והכרתי אותו יותר. אני רוצה לאחל לסבא שתמשיך להיות הסבא הכי טוב בעולם ושתמיד תצליח ותהיה מאושר.

מילון

ז'ין אולהיבה
היופי והחן

חייאתי אלבי
חיים שלי בלב

פסרה
על הפנים

ציטוטים

”לה חביבה דייאלי- אהובה שלי“

הקשר הרב דורי