מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות ילדות מקיבוץ גבת

רפי שושני עם בני כיתתו
רפי שושני עם בני כיתתו על הבריכה בגבת
זכרונות ילדות מתקופת שלטון הבריטים

נולדתי וגדלתי בקיבוץ גבת שבעמק יזרעאל.

"הקיבוץ נוסד ב-28 בנובמבר 1926 על ידי קבוצת עולים, אנשי העלייה השלישית והרביעית, מהעיר פינסק שבפולין (כיום בבלארוס). העולים התארגנו בשנת 1922, עלו ארצה והקימו את "הקבוצה על שם קדושי פינסק" לזכרם של 35 מאנשי הקהילה היהודית בעיר שהוצאו להורג על ידי הצבא הפולני בשנת 1919 לאחר שנחשדו בקומוניזם". (ויקיפדיה)

בשנת 1933. בשנות ילדותי, הארץ היתה בשלטון בריטי.(אנגלי) בביתי שפת הדיבור שלנו הייתה עברית בלבד. באוקטובר 1918, כבשו הבריטים את ארץ ישראל מידי האימפריה העותומנית (תורכיה). ביולי 1920, קבע "ארגון חבר הלאומים", אחרי מלחמת העולם השניה שהפך הארגון לאו"ם, כי ארץ ישראל תימסר לבריטים "כמנדט". כלומר, בריטניה תשלוט לזמן קצוב על ארץ. היה פה צבא בריטי משטרה בריטית ובראש היה נציב עליון (ראש ממשלה). ביולי 1920 קיבל הממשל האזרחי הבריטי את סמכויות השלטון הצבאי בארץ ישראל. ראש ממשל המנדט נקרא הנְציב העליון.

כמה סיפורי ילדות מתקופת השלטון הבריטי

יהושע כפתורי – גיבור

בקיבוץ גבת הייתה מחלקת פלמ"ח. מפקד המחלקה היה בחור צעיר בשם יהושע כפתורי. החיילים הבריטים כיתרו את המבנה וניסו להוציא משם את הבחורים בכוח. יהושע כפתורי עמד בפתח וחבט והיכה מספר רב של חיילים בריטים לפני שהם השתלטו עליו. לנו כנערים לנו כילדים הפך השם יהושע כפתורי לשם של גיבור.

רפי שושני עם בני כיתתו על הבריכה בגבת

%d7%a8%d7%a4%d7%99-%d7%a9%d7%95%d7%a9%d7%a0%d7%991

הקצין הבריטי בכרם הגפן

הייתה כניסה נוספת לקיבוץ שממנה יצאו לשדות, למטעים ולכרם. גדר הקיבוץ גבלה בכרם ענבים שהגיעו לבשלות. בשער הקיבוץ עמד קצין בריטי כשבידו אשכול ענבים שבצר בכרם. חברה בשם מייטה שראתה אותו עם הענבים ניגשה אליו הוציאה ממנו את אשכול הענבים ונתנה לו סטירת לחי. הקצין הבריטי כג'נטלמן אמתי קד קידה ואמר sorry.

הבריטים עוזרים בחליבה ברפת

כיוון שכל החברים נעצרו לא היה מי שיחלוב את הפרות ברפת. אנחנו כילדים אחד העיסוקים שלנו בשעות הערב היה להצטרף לחליבת הערב ברפת. מכיוון שהחברים נעצרו  הלכנו אנחנו הילדים לרפת והתחלנו לארגן את החליבה ולחלוב את הפרות. היו חיילים בריטים שניסו לעזור לנו. הם סחבו את כדי החלב עזרו לנו להכניס ולהוציא את הפרות.

הזוית האישית

למדתי הרבה על העבר של סבא שלי. העבודה על הסיפור תרמה לי רבות להבנת ההסטוריה המשפחתית והמדינית של ארץ ישראל.

מילון

פלמ"ח
פלוגות מחץ

ציטוטים

”למרות המצב המתוח, הקצינים האנגלים שמרו על אדיבות ונימוס“

הקשר הרב דורי