מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המנדט הבריטי בארץ ישראל

סבא אורי והדס במפגש הקשר הרב-דורי
סבא אורי בילדותו בבית השיטה

השבת השחורה

שמי אורי זמיר, השתתפתי בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספר מבוא גליל, שבאיילת השחר.

סיפורי עוסק  בסיפור "השבת השחורה" שהתרחש לפני קום המדינה. השנה הייתה 1947, והבריטים שלטו בארץ ישראל. ארגון ההגנה שהיה הכוח הצבאי של הישוב בארץ לא היה חוקי. הבריטים רצו לאסוף את כל הנשק, שהיה בידי הישוב העברי בארץ ישראל, והם פשטו על כל הקיבוצים בארץ בכדי לאסוף את כל הנשק שהיה בידי הקיבוצים.

השבת השחורה" הוא כינוי לשבת ב- 29 ביוני 1946. השלטון הבריטי פתח במבצע רחב היקף נגד היישוב היהודי , שכונה "מבצע אגאתה". במסגרת מבצע זה הוטל עוצר על ערים רבות, נערכו חיפושים מבית לבית, ונעצרו רבים ממנהיגי היישוב. מטרת המבצע היה לפגוע בכוחה של "תנועת המרי העברית", שערכה פעולות כנגד הבריטים – הבולטת שבהן הייתה "ליל הגשרים". הבריטים תכננו את המבצע ביסודיות, אך פרטיו הודלפו לארגון "ההגנה". כך קיבלו רבים מראשי היישוב התראה מראש, והספיקו להסתתר לפני הגעתם של הבריטים. חלק מהנשק אף הועבר למקומות מסתור. ביישובים רבים נערכו סריקות אחר מאגרי נשק ומסמכים סודיים. במבצע השתתפו 17,000 חיילים בריטים, ונעצרו בו יותר מ- 2,700 יהודים, שהועברו לרפיח ולמחנות מעצר בעתלית ובלטרון.(הארכיון הציוני)

אני הייתי אז בכיתה ה', בקיבוץ בית השיטה בעמק יזרעאל, היה זה יום סיום שנת הלימודים, ואחרי מסיבת הסיום הלכנו לישון בבית הילדים. בבוקר קמנו מוקדם, והלכנו להסתובב בקיבוץ. הגענו לגדר של הקיבוץ, וראינו הרבה טנקים וחיילים בריטים מסביב לגדר.  אספו את כולנו והכניסו אותנו לחדר אחד בבית הילדים. ישבנו שם עם המטפלת שלנו וחיכינו. ברגע מסוים נכנס חייל בריטי לחדר, הסתכל על כולנו וראה שאין אף אדם מבוגר בחדר. הוא יצא החוצה. היינו כולנו מבוהלים ופחדנו נורא מהחייל הבריטי. ברגע שנתנו לנו לצאת החוצה, יצאנו וראינו מה עשו הטנקים הבריטים בכל הקיבוץ. הבריטים חיפשו סליקים של נשק ( מקום מחבוא של נשק שהיה שייך לארגון ההגנה ). אחרי חיפושים רבים, הם אספו את כל הגברים של הקיבוץ, ולקחו אותם לרפיח עיר בצידה הדרומי של רצועת עזה, ושמו אותם במאסר במשך שלושה חודשים. כששחררו אותם הם חזרו לקיבוץ.

 

 

הזוית האישית

הדס: היה לי מאוד כיף לעבוד עם סבא שלי במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, ואני מאחל לסבא שלי שיעשה כיף וימשיך לבוא איתנו לטיולים.

סבא אורי: היה לי נחמד מאוד בתכנית הקשר הרב דורי, למרות שכבר השתתפתי בה בעבר. לדעתי זו תכנית חשובה כי חשוב שנכד יכיר את הסיפור של סבא שלו ואני מאחל לנכד שלי שיצליח. בכל מה שהוא עושה ושלא יפחד מקשיים וכישלון כי כל כישלון הוא בסיס להצלחה בעתיד.

מילון

סליק
"סְלִיק" הוא מחבוא מחתרתי לנשק ולמסמכים סודיים. המלה נכנסה לשימוש נרחב בתקופת טרום הקמת המדינה, בעת שלטון המנדט הבריטי, אז בנה ארגון "ההגנה" סליקים בכל רחבי הארץ כדי לספק נשק להגנת נקודות היישוב השונות. מאותו שורש נגזר גם הפועל "להסליק" שמשמעו להחביא, להעלים מן העין.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”הבריטים חיפשו סליקים של נשק , מקום מחבוא של נשק שהיה שייך לארגון ההגנה.“

הקשר הרב דורי