מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

השבת הראשונה בארץ ישראל

סבתא מספרת לנכדותיה במפגש.
סבתא עם נכדותיה בפעילות משותפת
עם מעט הצידה שנשארה להם הם ערכו את שולחן השבת והדליקו נרות ואז בעודם שרים זמירות שבת ולאכזבתם הקשה

לפניכן סיפורן של הנכדות חני מעטוף ותהילה שמש, כפי ששמעו מסבתא אסתר על אמה, סבתא רבתא שלהן. לסבתא שלנו קוראים אסתר. הסיפור שהיא סיפרה לנו הוא  על האימא שלה – סבתא שמש מעטוף.

סבתא שמש נולדה וחיה בתימן, ותמיד הזכירה את העלייה לארץ ישראל, ארץ הקודש בערגה וכיסופים. כשקיבלה המשפחה אישור עליה הם התכוננו בהתרגשות גדולה, אך כבר תוך כדי ההכנות הנרגשות הזהירו אותם שהארץ היא לא בדיוק מה שהם חושבים ולא הכול טוב וקדוש בארץ ישראל.

ואכן האמת התבררה להם כשהם נחתו בשדה התעופה בן גוריון ביום שישי בצהרים, ההתרגשות מכך שהם הגיעו לארץ הקודש עוד לא שככה והם היו כבר צריכים לקבל את שבת המלכה. עם מעט הצידה שנשארה להם הם ערכו את שולחן השבת והדליקו נרות ואז בעודם שרים זמירות שבת, ולאכזבתם הקשה הגיעו פעילי הסוכנות גברים ונשים לא צנועות וקיפלו בגסות את המפה, כיבו את הנרות והשמחה הפכה ליגון ואנחה. העלו אותם בכוח למשאיות שלקחו אותם למחנה עין שמר להמשך הקליטה. סבתא שמש מאוד הצטערה מזה.

לפני כשנה וחצי סבתא שמש הרגישה לא טוב ועברה לגור בלוד אצל סבתא שלנו וקרוב לאחיות שלה. האחיות של סבתא שלנו חשבו כיצד אפשר להעסיק את סבתא שמש שכבר לא גרה בבית שלה אך עדיין פעילה ולא אוהבת לשבת בחיבוק ידיים, ועלה להם רעיון – לתת לה בכל יום שישי להכין ערכות נרות שבת קודש לחלוקה לנשים שאינן מדליקות עדיין.

סבתא שמש קלטה את אופן ההכנה, וכיום היא אורזת בכל יום כ-4 חבילות של נרות (כ-100 ערכות לחלוקה) אותם מחלקים בכל הארץ. וכך היא גם עסוקה בפעולה מהנה וגם היא שותפה למבצע אותו הנהיג הרבי מליובאוויטש "מבצע נש"ק" – לדאוג שכל אישה ובת גם נשים שאינן מדליקות נרות שבת יכירו את המצווה וידליקו נרות לכבוד שבת קודש.

הזוית האישית

אסתר שמח: בתא שמש זכתה וכל נכדיה ניניה וצאצאיה הולכים בדרך התורה היהדות והחסידות.

מילון

מבצע נרות שבת קודש
הינו אחד מעשרת המבצעים עליהם הכריז הרבי במהלך שנות נשיאותו, ובמסגרתו פועלים חסידי חב"ד לעידוד נשים ובנות מגיל 3 ומעלה להדליק נרות שבת בכל יום שישי. מטבע הדברים, עיקר העיסוק במבצע זה נעשה על ידי נשי ובנות חב"ד.

ציטוטים

”סבתא שמש זכתה וכל נכדיה ניניה וצאצאיה הולכים בדרך התורה היהדות והחסידות.“

הקשר הרב דורי