מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הר הבית בידנו

רומי וסבתא נחמה
הר הבית בידנו
מלחמת ששת הימים שלי

מלחמת ששת הימים שלי

 אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, בבית הספר רמת חן , ברמת גן, בהנחייתה של המורה רויטל יוסף. במהלך מפגשי התכנית ספרתי לנכדתי, רומי סיפורים על משפחתנו.

מכל הסיפורים בחרתי להעלות את הסיפור המהווה חוויה משמעותית עבורי: מלחמת ששת הימים.

תמונה 1

אני סבתא נחמה עם רומי נכדתי, בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר רמת חן

תמונה 2

הייתי נערה בת 16 תלמידת תיכון בעיר ירושלים. השנה הייתה שנת 1967 הימים היו ימי המתנה. ימים מתוחים וקשים כולם חיכו למלחמה שיכלה לפרוץ בכל רגע. אבא גויס לצבא יחד עם כל הגברים. בבית נשארו הנשים והילדים.

העורף גם הוא התכונן למלחמה שעלולה לפרוץ בכל רגע, הדבקנו נייר דבק לחלונות למנוע פגיעה מרסיסי זכוכית, עזרנו בבניית שוחות, נקינו את המקלטים והכנו מזון ושמיכות לשהות ממושכת במקלט.

בתאריך ה -5.6.1967 בבוקר ישבתי בכתתי במתח הרב שהיה באותם הימים. ניסיתי להתרכז וללמוד משהו ולפתע המנהל שלי נכנס בסערה לכיתה: "רדו מהר למקלטים", המלחמה התחילה. כולם דאגו למשפחותיהם ולחיילים. רק בהפסקה כשהייתה הפוגה החיילים הרשו לנו ללכת הבית במהירות.

שהגעתי הביתה אמי כבר עמדה בפתח הדלת וחיכתה לי ואמרה "מהר למקלט!". שהגעתי למקלט בקומה האחרונה של הבניין ראיתי את כל השכנים שלי יושבים במקלט, כולם מצוידים עם אוכל מים ושמיכות……

אחרי לא מעט זמן שמענו קולות חזקים מבחוץ, מהרנו לבדוק מה זה וראינו מלא טנקים עומדים בשורה, בתוכם היו החיילים. הצענו לחיילים עזרה, שאלנו אותם אם הם רוצים אוכל מים או להתקלח?

כבדנו אותם בעוגות וחלק מהם בקשו להתקלח. דבר אחד משותף היה לכולם, כולם בקשו שנתקשר לבני משפחה שלהם לומר להם שהכל בסדר.

מוקדם בבוקר שמענו שוב את הרעש של הטנקים, ובתנועות ידיים שאלנו את החיילים: "לאן אתם הולכים?!" והחיילים ענו כולם בצעקות: "להביא לכם את הכותל!"

יום עבר וכולנו מחכים. כולם היו בשקט מוחלט עד שהודיעו ברדיו הישן…

הר הבית בידנו

הר הבית – הר הבית או בשמו המקראי הנוסף הר המוריה הוא שמו של מתחם שטוח בן כ־140 דונם במזרח העיר העתיקה בירושלים הנישא לגובה 743 מטר מעל פני הים. זוהי הרחבה מעשה יד אדם מתקופת מלכותו של הורדוס – המאה הראשונה לפני הספירה, של המתחם עליו ניצבו אז בית המקדש השני ולפניו בית המקדש הראשון, הרחבה שבעקבותיה היה למתחם המקודש הגדול בעולם. כיום שוכנים בו כיפת הסלע, מסגד אל אקצה ושלל מבנים משניים.

מילון

הר הבית
הר הבית או בשמו המקראי הנוסף הר המוריה הוא שמו של מתחם שטוח בן כ־140 דונם במזרח העיר העתיקה בירושלים הנישא לגובה 743 מטר מעל פני הים. זוהי הרחבה מעשה יד אדם מתקופת מלכותו של הורדוס - המאה הראשונה לפני הספירה, של המתחם עליו ניצבו אז בית המקדש השני ולפניו בית המקדש הראשון, הרחבה שבעקבותיה היה למתחם המקודש הגדול בעולם. כיום שוכנים בו כיפת הסלע, מסגד אל אקצה ושלל מבנים משניים.

ציטוטים

”הר הבית בידנו“

הקשר הרב דורי