מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הר הבית בידנו

סבא ואני
סבא רפי בצעירותו
החלק של סבא רפי במלחמת ששת הימים

סבא שלי, רפאל (או רפי), נולד להורים שלו שהיו מהחקלאים הראשונים בכפר ורבורג שמדרום באר טוביה. ההורים שלו היו חלק מהאנשים שהקימו את המושב בשנת 1938. כשסבא היה ילד ונער הוא עזר הרבה בחקלאות ובטיפול החיות שהיו להם. (פרות,תרנגולות, אוכל לחיות, ועצי פרי, וירק). הוא התגייס בגיל 18 לנח״ל ושירת בסיירת צנחנים במקביל להתיישבות בעין יהב. אחרי הצבא סבא עשה מילואים בגדוד מרגמות כבדות מוצנחות של חטיבה 90 של הצנחנים.

ב-1965 סבא התחתן עם דנה שמעוני (סבתא), ושנה אחרי זה, בתחילת יוני, סבא גוייס למילואים לקראת מלחמת ששת הימים. יומיים לפני שהמלחמה התחילה, פתאום באו סבתה והילד בן השנה שלהם, ירון (הדוד שלי), לבקר את סבא ואת הגדוד שלו על גבעת ברנר, בזמן שהם שם חיכו לעלות על מטוסי הצניחה אל עורף האויב. כאשר ראה את סבתא וירון שמח, אך הופתע מאוד לראות אותם במקום צבאי, שאסור היה להם להיכנס אליו, בין האנשים ועצי פרדס.

בתחילת המלחמה סבא היה אמור לצנוח ולהילחם על מיצרי טיראן, שהם מקום חשוב לתנועת הסחר של ישראל באמצעות אוניות, אבל ביום הראשון של המלחמה גדוד אחר כבר כבש והשתלט שם לא היה צורך בגדוד של סבא, אז במקום זה סבא והגדוד שלו צורפו לחטיבה 55 שנשלחו להגן על ירושלים.

מכיוון שירדן פתחה את המלחמה עם הפצצה כבדה על העיר המערבית, מפקד חטיבה 55 קיבל הוראה להיכנס לירושלים ולשתק את הצבא של ירדן. סבא וצוות התותחנים צורפו למאמץ. מסלול המלחמה התחיל בבסיס שנלר בירושלים, דרך מאה שערים, אל מוזיאון רוקפלר. המחלקה של סבא הופצצה בירי מצבא ירדן, שכבש והתבצר בחומות העיר העתיקה. מכיוון שהמחלקה של סבא ספגה הרבה ירי מחומות העיר, הם נאלצו להתחפר עד שבא גדוד 66 להשתיק את הירי, ולעזור להתארגן במוזיאון רוקפלר, ששם השיגו 30 שבויים מצבא ירדן.

למחרת בבוקר סבא והצנחנים עברו דרך שער האריות וכבשו בחזרה את הר הבית ואת כל סביבותיו ( שכולל את הכותל המערבי). כאשר המפקד מוטה גור אמר ״הר הבית בידינו״, זה הפך לסמל חשוב למדינה.

תמונה 1

אמנם, הצבא הירדני הובס, אבל היה לכך מחיר כבד של 350 אנשים שנפצעו או נהרגו מקרב הצנחנים. ביום הרביעי למלחמה, סבא וכל הגדוד הועברו לגולן כדי לעזור להלחם בסורים. אחרי יומיים כבר נכבש כל הגולן והר החרמון. המלחמה הסתיימה ביום השישי והייתה מלחמה קצרה מאוד עם הישגים גדולים. ביום השביעי כל הגדודים שהשתתפו במלחמה ערכו טקס ניצחון על הר הבית. אחר כך הועבר הר הבית לשליטת המוסלמים, כי היו שם כמה מקומות חשובים לדת המוסלמית. השיר ירושלים של זהב הפך לסוג של המנון לכל מי שעזר בהחזרת ירושלים לשליטת ישראל.

הזוית האישית

אני אישית מאוד נהניתי לעבוד עם סבא שלי על העבודה, כי למדתי הרבה על המדינה, על מלחמת ששת הימים ועל מצבנו בזמן מלחמת ששת הימים, ועל סבא שלי לפני, בזמן, ואחרי המלחמה. נהניתי לעבוד עם סבא שלי על משהו שבתוך ומחוץ לתחום בית הספר. אני מקווה שאני אוכל להמשיך לעבוד איתו על עוד הרבה עבודות, ואני מאחלת לו הרבה בריאות, חיים ארוכים, ושמחה בכל הדרך.

מילון

נח"ל
חטיבה בצבא, נוער חלוצי לוחם

גדוד מרגמות
אוסף של חיילים עם תותחים ניידים קטנים

מיצרי טיראן
קבוצה של איים בקצה הים האדום שמי ששולט עליה, שולט על כמות האוניות שמגיעות לאילת. היום בשליטת המצרים בעקבות הסכם השלום של 1978.

חטיבה 55
חטיבת מילואים של הצנחנים, החטיבה שסבא צורף אליה בזמן המלחמה.

ציטוטים

”don't let any bumps in the road stop the car“

הקשר הרב דורי