מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא צבי במלחמות ישראל

ילדות במושב גנתון (ויקיפדיה)
לסבא באהבה - קשר רב דורי
תרומתו של סבא צבי במלחמות בהם השתתף

עלינו לארץ ישראל מעט אחרי מלחמת סיני שהייתה בשנת 1956. "מלחמת סיני, ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", הייתה מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני".

אחרי שהייה במעברה בצפון, התמקמנו במושב "גנתון" ליד יער בן שמן, בסמוך לגבול עם ירדן. ילדותי במושב הייתה טובה, למרות הקשיים. עולה חדש מפולין, חיי מושב, חקלאות לא מתקדמת (הכל ידני). תוך מספר שנים, התאקלמנו. עבדנו קשה ובנינו משק לתפארת.

בשנת 1967 הייתה מתיחות רבה בין המדינות השכנות. צה"ל גייס שפע מילואים לתקופה ארוכה. אצלנו במושב רוב המשקים נותרו ללא ראש המשפחה אשר היה מגויס. ולכן, התארגנו במושב כל הנוער (15-17), לסייע בעבודות המשק אצל הנזקקים לסיוע. אחרי שסיימנו את העבודה במשק שלנו, הלכנו לעזור לאחרים.

ממש לפני פרוץ המלחמה, מאחר ולא היו מקלטים, עברנו משק משק, וחפרנו שוחות וכיסינו אותם במכסה שאפשרו שהייה בשוחה מתחת למכסה מוגן. ואכן, במהלך המלחמה, ירו הירדנים פגזי תותחים לעבר מדינת ישראל והשוחות נוצלו להגנה.

בתום המלחמה שהייתה קצרה ומפוארת לחייל האוויר, התגייסתי לבית הספר הטכני לחייל האוויר ללימודי אלקטרוניקה. עם התגייסותי לצה"ל, היינו בתוך מלחמת ההתשה, שרתתי בסיני ביחידת ל"א קרקעית שירות צבאי קשה, חיים באוהלים, ללא מים זורמים, תנאי חום עז בקיץ, סופות חול וקור בחורף וכל זה בתוך מלחמה.

בשנת 1973, השתחררתי מצה"ל. ראש מחלקת ל"א בטייסת מסוקים. כמתנת שחרור, נולד לי בני הבכור, ירון, אבא של אלינור. בהיותו בן שבועיים, יום שבת, פרצה מלחמת יום כיפור. ביום זה, בבוקר, לפני פרוץ המלחמה, נסעתי עם חבר ליחידה, לבסיס שבו שרתתי, וכשהגענו, הייתה התארגנות של הלוחמים התורנים שנשארו ליום הכיפורים במיטב המאמצים לתוך המלחמה.

בצהריים, הודיעו על פרוץ המלחמה. במצב זה, בטייסת בה שרתתי, עם הגיעי נכנסתי חזרה לתפקידי ביחידה, לנהל את הכוח במהלך המלחמה. עזבנו את הבסיס עם המסוקים לנקודת פריסה שהייתה ביער בן שמן. כשעזבנו את הבסיס למעשה לא היה לנו אוכל ומים, הבסיס היה בצום. למזלנו, בסמוך לנקודת הנחיתה עבר רכב ובו חברי, אבנר, ממושב "גנתון". כשקראתי בשמו, עצר והטלתי עליו משימה לנסוע לכפר, לפנות לאבי, דוד, לארגן אוכל ומים לחמישים איש. ואכן, אחרי כחצי שעה, הגיעו מהמושב ביצים קשות, ירקות, לחם, ושתיה ברוחב לב, ושברנו את הצום.

המלחמה, מלחמת יום כיפור, הייתה מהקשות שידענו. בתפקידי כטכנאי ל"א מוטס, ישבתי עם האוזניות על קשר הרדיו. ההודעות ששמענו בימי המלחמה הראשונים, היו קשות ברובן. האויב, חדר דרך כוחותינו בצפון ובדרום, ורבים מאוד ממטוסינו לא חזרו לבסיסם. למזלנו הרב, בהמשך התהפכו היוצרות, חזרנו לעצמנו וניצחנו את המלחמה, אך עם אבידות רבות.

בתום המלחמה, בני הבכור ירון, כבר היה בן חצי שנה. את ימיו אלו, הוא בילה בחיק משפחת אמו, זהבה, בת למשפחת אייזנגר, עם סבא, סבתא, והדודים, אחיה הצעירים של אמו המלחמה האחרת הייתה בהיותי מילואימניק, כשסדאם חוסיין הפציץ בטילים את מדינת ישראל.

הזוית האישית

אלינור ברוד: אנחנו אוהבים להיפגש ולשוחח.

 כלים טכנולוגיים – פדלט כתתי – כל משתתפי תכנית הקשר הרב דורי בהובלת המורה יעל ברוורמן

מילון

מלחמת סיני
מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", בערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת" - العُدْوَان الثُلَاثِيّ ובאנגלית "Suez Crisis") הייתה מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני,

גנתון
גִּנָּתוֹן הוא מושב עובדים השוכן במועצה אזורית חבל מודיעין בסמיכות למושב בן שמן. המושב נוסד בשנת 1951 על ידי עולי בולגריה שישבו לפני כן ביישוב בית עריף. השם סמלי, לקוח מתוך רשימת משפחות הכהנים (נחמיה י, ז). למייסדים הצטרפו עולים מהונגריה, מרומניה, מצפון אפריקה ומפרס.

ציטוטים

”סבא צבי - ראש מחלקת ל"א בטייסת מסוקים“

הקשר הרב דורי