מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הרפתקאותיה של סבתי בים האדום

יהלי עם סבתא
סבתא רגעים לפני שחצתה את הגבול
השבי על ידי המצרים

בשנת 1967 פרצה מלחמת ששת הימים. ישראל כבשה את חצי האי סיני מידי המצרים, את רמת הגולן מידי הסורים ואת הגדה המערבית וירושלים המזרחית  מידי הירדנים.
 
בשנת 1973 פרצה מלחמת יום כיפור שנמשכה 19 יום. המלחמה הסתיימה בניצחון ישראל וגבתה חייהם של  2222 חיילים ישראלים. 20,000 חיילים נהרגו במדינות ערב.
 
עם תום המלחמה, החליט נשיא מצריים אנואר סאדאת לבוא לנאום בכנסת ישראל. סאדת נפגש עם ראש הממשלה דאז מנחם בגין והציע לחתום על הסכם שלום בין שתי המדינות.
 
בשנת 1979 נחתם הסכם השלום בין ראש ממשלת ישראל מנחם בגין לבין נשיא מצרים אנואר סאדאת ושניהם זכו בפרס נובל לשלום.
 
חצי האי סיני משתרע לאורך ים סוף, חופיו לבנים רחבים וקטיפתיים. מי ים סוף צלולים ותכולים, השוניות מלאות בסוגים שונים של דגים מרהיבים, צדפים ואלמוגים יפיפיים. נופי המדבר דרמטיים ומגוונים בצבעים נפלאים.
 
משנת 1967 ועד שנת 1982, בילו רבבות ישראלים בחגים, סופי שבוע וימי חול את חופשותיהם לאורך חופי סיני. טיולי שטח, טיפוסים, טיולי גמלים ולינה תחת כיפת השמים ב״מלון מליון הכוכבים״. גלישת רוח, סקי מים, צלילות מרתקות לתוך עולם השוניות, הדגים והאלמוגים, היו מנת חלקם של המטיילים. בנוסף, היו הרבה מופעי אומנים.המוטו היה, ״יורדים לסיני״.
 
בעיקבות הסכם השלום ולמענו, נסוגה ישראל מחצי האי סיני  למעט טאבה, כפר שנמצא קילומטרים ספורים דרומית לאילת.לטענת ישראל,  טאבה היתה שייכת לה ולכן בנתה ישראל את מלון אביה סונסטה ומתקני תיירות נוספים על חופי טאבה.
 
בשנת 1986 ישראל ומצריים פנו לבוררות בינלאומית שהכריעה ששטח טאבה שייך למצריים. מצריים הסכימה שישראל תמשיך להפעיל את מלון סונסטה ובשנת 1989 השיבה ישראל את טאבה למצרים. נקודת הגבול בין מצריים לישראל נקבעה בטאבה ומאז ישראלים יכולים לעבור לסיני עם דרכון וללא אשרת כניסה לפרק זמן של שבועיים.
 
משפחתנו נהגה לנסוע לעתים קרובות לחופי סיני, אך לאחר שישראל נסוגה מחצי האי סיני,  בשנת 1982 העברנו את חופשותינו למלון אביה סונסטה, שהיה צמוד לנקודת הגבול עם מצריים. בשנת 1983 בחג הפורים נסעו סבא דני וסבתא דליה לחופשת גלישה במלון סונסטה עם חברים. יום יום הם גלשו על גלשני הרוח ונהנו מהמהירות, מהנוף ומהגלים.
 
תחושת השחרור ריגשה אותם והחוויה הייתה מושלמת. באחד הימים לאחר ארוחת הבוקר סבתא יצאה לגלוש. השמש זרחה, אך היה בוקר קר והרוח הייתה חזקה ולכן סבתי לבשה חליפת גומי שלובשים הגולשים. סבי עדיין היה על החוף, כאשר לפתע ראה במרחק את סבתי מתהפכת עם הגלשן למים. סבתי הצליחה לעלות חזרה על הגלשן, אך בשל הרוח החזקה לא הצליחה להרים את המפרש מהמים והחלה להיגרר דרומה לעבר לגבול מצריים.
 
כעבור מספר דקות, בעל כורחה, חצתה סבתי את הגבול והגיעה למים רדודים. בכל כוחותיה ניסתה סבתי לחזור צפונה ולחצות בחזרה לגבול ישראל אך חיילים מצריים נכנסו למים, הקיפו אותה וכפו עליה לצאת מן המים לחוף המצרי.
 
על החוף חיכו מספר קצינים מצריים וכל אחד מהם בתורו ערך לסבתי חקירת שתי וערב:
״מדוע נכנסת למצריים"?
״היכן הויזה שלך?״
״היכן הדרכון  שלך?״
״היכן הבגדים שלך?״
״מה שמך ומהיכן את?״ 
 
הקצינים המצריים דיברו מספר מילים בודדות באנגלית וכל אחד מהם חזר וחזר על  אותן שאלות. שעות לאחר מכן, הגיע ממלון סונסטה קונסול מצרים באילת ,שהכיר את סבתי מהמלון. אף הוא לא הצליח לעזור. הקצינים אמרו לסבתי שייקחו אותה לחקירה ולמשפט בקהיר הבירה, היות והגיעה בצורה בלתי חוקית למצריים, ללא דרכון וללא ויזה.
 
סבי וחבריו השקיפו מהחוף וראו את החיילים המצריים לוקחים את סבתא לבסיס.  הוא הבין שאין בכוונת הקצינים לשחרר אותה. סבא פנה לשלטונות צה"ל והודיע להם שסבתא שבויה ע״י המצרים בגבול טאבה למעלה מעשר שעות. סבתי, שהייתה רעבה וצמאה חיפשה ללא הצלחה דרך לברוח מהבסיס שצמוד היה לגבול ישראל מצריים, אך הקצינים שמרו עליה ולא עזבו אותה לרגע קל.
 
לאחר משא ומתן בין קצין הקישור הראשי של צה״ל לבין שלטונות מצריים הסכימו המצרים לשחרר את סבתי תמורת כופר אך צה״ל התנגד לתקדים. בסופו של דבר צה״ל  נסוג מסירובו והסכים לתשלום הכופר. בשעה שתיים לפנות בוקר שוחררה סבתא מהשבי המצרי והוחזרה למלון סונסטה. הגלשן האהוב נשאר בידי המצרים.
 
בינתיים בישראל נשארו אמי מיה, אחותה גילי ואחיה גבע עם סבא וסבתא רבא שלי ולא ידעו מאומה על אשר ארע.  למחרת בחדשות הבוקר של גלי -צה״ל הושמעה הודעה לקונית: 
״ישראלית  צעירה נשבתה אתמול בבוקר על ידי המצרים במעבר הגבול בטאבה כאשר גלשה על גלשן רוח ונסחפה לשטח מצרים. שלטונות צה״ל  טיפלו בתקרית מול המצרים והביאו לשחרורה.״
 
אמנם השלום עם מצריים הוא שלום קר, אך שלום הוא שלום ומאפשר לפתור בעיות עם שכנים לא רק בכוח הנשק והמלחמות אלא בכוח דו-שיח, הפשרה והחזון.
 
באוקטובר 1994 נחתם הסכם שלום בין ישראל וירדן, בין ראש ממשלת ישראל יצחק רבין וחוסיין מלך ירדן.
 
כולנו תיקווה שבעתיד, יחתמו הסכמי שלום בין ישראל לפלשתינאים ומדינות ערביות נוספות. 
 
תשע"ו

מילון

"יורדים לסיני"
נסיעה לחופשה בסיני

ציטוטים

”כעבור מספר דקות, בעל כורחה, חצתה סבתי את הגבול והגיעה למים רדודים... “

הקשר הרב דורי