מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הרכבת האחרונה מאוקראינה

אני וסבא שכל כך אהבתי
סבי היקר ז"ל
בזכות טוב חמלת הקצין

כאשר התחילה מלחמת העולם השנייה סבא איליה ז"ל היה בן שמונה חודשים בלבד .הוא היה הקטן מבין שלושת האחים, אביו של סבא שלי גויס במהלך המלחמה כנפח לצבא האדום (הצבא הרוסי),ואף אחד מהמשפחה לא ידע היכן  הוא נמצא. בגלל הגיל הצעיר של סבא איליה הוא היה רוב הזמן חולה,  כל הרופאים ששהו בבית החולים אמרו לאמו להשאיר אותו בבית החולים מכיוון שאין לו שום סיכוי לחיות או להתפתח בגלל התנאים הקשים שהיו להם- היה מחסור באוכל ובמים, אך סבתא רבתה שלי לא הייתה מוכנה לוותר על התינוק שלה ולא השאירה אותו בבית החולים. היא נלחמה עליו כמה שרק יכלה. אימא של סבא איליה נאלצה להישאר לבדה עם שלושת ילדיה. היא ניסתה לברוח איתם מבלי להיתפס על ידי הנאצים מהעיירה שבה הם התגוררו (שפיטובקה). היא הצליחה להגיע משפיטובקה לקייב, וניסתה למצוא את קרובי המשפחה שלהם. כשהיא נקשה בדלת, לא היה מענה ,אף אחד לא פתח לה, זאת למרות שהיא הייתה בוכייה. מרוסקת וחסרת אונים היא המשיכה בדרכה לבד עם ילדיה. היא ניסתה לתפוס את הרכבת כדי לברוח מהמלחמה כמה שיותר מהר ולהציל את עצמה ואת הילדים שלה. התחנה הייתה מלאה בצרחות, צווחות, המון רעש ובעיקר הרבה אנשים שמנסים להציל את עצמם ולברוח מהנאצים שמנסים להשתלט על קייב בכל הכוח. לא היה להם שום סיכוי לברוח מאוקראינה, התחנה הייתה מלאה באנשים שמנסים להציל את חייהם, לא היה שום סיכוי שדווקא היא, תצליח להיכנס לרכבת ולהינצל מפני הנאצים שרצו להרוג את כל היהודים שהיו באוקראינה.

אך לפתע, קצין מהצבא האדום שלא היה קשור לסבתא רבתה שלי, שם לב אליה ואל הילדים שלה. הקצין גילה חמלה , לקח אותם והצליח להכניסם  במהירות לתוך הרכבת. אחרי שהרכבת יצאה הנאצים הפציצו את כל המסילות שהיו שם ולא היה ניתן לעזוב את העיר קייב בשום צורה שהיא, הם פלשו לעיר  והשתלטו עליה . היהודים שנשארו בקייב ולא הצליחו לחמוק מידי הנאצים נאספו כולם למקום שנקרא "בבי יאר". ניתנה להם פקודה מהנאצים לחפור בורות ענקיים. לאחר מכן העמידו אותם ליד הבורות וירו בהם, הם נפלו אל תוך הבורות ונקברו בתוך הבורות הללו.

ככה, קצין מהצבא האדום (הצבא הרוסי) עזר לסבא שלי ומשפחתו להינצל ממוות בטוח, אם הקצין מהצבא האדום לא היה בוחר לנהוג כך, כנראה שמשפחתי לא הייתה קיימת כיום.

תמונה 1

הזוית האישית

התרגשתי מאוד לשמוע את הסיפורים אודות סבא והשואה. הסיפורים האלה חשובים ואני שמחה שנזדמן לי להנציח אותם באתר מורשת של בית התפוצות.

מילון

צבא אדום
הצבא הרוסי

ציטוטים

”אם הקצין מהצבא האדום לא היה בוחר לנהוג כך, כנראה שמשפחתי לא הייתה קיימת כיום.“

הקשר הרב דורי