מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"הרופא וגרושתו" – מהבמה לסיפור אהבה של אהובה וגד קינר

אהובה ויהונתן שקועים במשימה
עגנון ונלי ז'קש מקבלי פרס נובל
לדעתנו היה עגנון השדכן שלנו ובשל כך מגיע לו פרס נובל

שמי אהובה קינר, משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עםיהונתן. במהלך המפגשים ספרתי לו סיפורים רבים בחרנו להעלות את הסיפור על "הרופא וגרושתו", מעשה שהיה כך היה:
 
בצעירותי למדתי לימודי תאטרון באוניברסיטת תל-אביב. יום אחד צלצל הטלפון בביתי זה היה יורם פאלק, אחד מחברי לספסל הלימודים. יורם סיפר לי שהוא עיבד סיפור של עגנון בשם "הרופא וגרושתו" והיה רוצה לעניין אותי בתפקיד "דינה".
 
השחקן שמשחק בתפקיד הרופא הוא גד קינר שגם הוא סטודנט בחוג לתיאטרון. כיוון שבאותם ימים הייתי קלת דעת ושובבה קבעתי אתו תאריך לפגישה ושכחתי מכל העניין. במועד הנ"ל לאחר שחכו לי עד בוש צלצל יורם לביתי ומסר לאמי שזלזלתי בהם ואם אינני רוצה להשתתף בפרויקט שאודיע להם ולא אעשה מהם צחוק. לאחר נזיפתה של אמי התקשרתי ליורם והבטחתי שאגיע בזמן לפגישה. ואכן הפעם התייצבתי בדירתו של יורם בזמן שנקבע.
 
ישב שם בחור צעיר רזה וגבוה בעל קול מדהים שהציג עצמו בשם גד קינר. לאחר שיחה קצרה עזבתי את המקום ויורם הבטיח לצלצל בהקדם ולהודיע לי האם התקבלתי. לאחר שיצאתי אמר גד ליורם (את זה סיפר לי גד לאחר זמן): "אם היא לא תשחק אני פורש".
 
התחלנו בחזרות, לי היה חבר ולגד הייתה חברה אבל במהלך החזרות פרחה האהבה. החזרות נערכו במרתף קטן ברחוב בן-יהודה ששימש כתיאטרון פרינג' ובמהלכן חיפשנו גוף שייקח אותנו תחת חסותו. יום אחד הגיע עודד קוטלר שבאותם ימים היה מנהל אמנותי של תיאטרון חיפה לראות חזרה ואמר שההצגה מסוגננת אבל הנשיקה ריאליסטית מדי. לדעתי אנחנו אחד הזוגות הבודדים שהתנשקו לראשונה בהוראת במאי. היחסים הלכו והתקרבו.
 
אני נפרדתי מחברי וגד נפרד מחברתו. לאחר שגד ביקש את ידי בישרתי להורי שבכלל לא הכירו אותו  שאני מתחתנת. הם קיבלו שוק וביקשו להכיר את הבחור. הוריו של גד בילו באותו זמן בחופשה בטבריה והוא הודיע להם טלפונית שהוא עומד להתחתן ושיגיעו מהר לתל-אביב כדי ללכת לרבנות. הם נבהלו והיו בטוחים שהכלה המיועדת בטח כבר כורעת ללדת…הורינו נפגשו לראשונה בלעדינו, כיוון שהיינו בהצגה אבל למזלנו עבר המפגש בשלום.
  
תמונה 1
 
ההצגה "הרופא וגרושתו" 
ההצגה זכתה להצלחה ולביקורות מצוינות. העלילה מספרת על: רופא בבית חולים שיום אחד מגיעה אחות חדשה בשם דינה לעבוד שם. הוא מתאהב בה ונושא אותה לאשה אבל לאחר שהיא מספרת ש"דברים היו לה עם אחר" מעבירה אותו הקנאה על דעתו ובסופו של דבר הם מתגרשים. אחת הסצנות בהצגה מתארת חתונה מקברית שבמהלכה נשמטת טבעת הנישואין מידו של החתן. גד חשש מאוד שמכוחו של הרגל תיפול טבעת הנישואין בזמן הטקס האמתי אבל הכל עבר בשלום.
 
לדעתנו, היה עגנון השדכן שלנו ובשל כך מגיע לו פרס נובל.
 
העשרה
גד קינר: "גד קינר (נולד ב-26 ביוני 1947), שחקן, מתרגם, סופר, משורר ופרופסור חבר בחוגים לתיאטרון באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטה העברית".
 
"קינר משמש כפרופסור חבר בחוג לאמנות התיאטרון באוניברסיטת תל אביב, ראש החוג לתיאטרון, ומרכז לימודי הכתיבה, הבימוי והדרמטורגיה. משמש כמרצה מן החוץ בחוג ללימודי התיאטרון באוניברסיטה העברית בירושלים ופרופסור אורח במכון למדע התיאטרון של אוניברסיטת מינכן. היה חבר ההנהלה האמנותית, דרמטורג ומנהל המחלקה החינוכית של תיאטרון החאן הירושלמי בשנים 1982-1984, התיאטרון הקאמרי בשנים 1984-1993, ותיאטרון הבימה בשנים 1993-2005. שימש כמנהל אמנותי של רוב פסטיבלי ה"דו אמן" בקאמרי ובהבימה ושל פסטיבלי התיאטרונטו הישראלי והבינלאומי".
יורם פאלק: "יורם פאלק (נולד ב-27 בנובמבר 1941) הוא במאי, מעבד, כותב ומורה בתיאטרון הישראלי.ב-1967 החל ללמוד בחוגים לספרות עברית, ספרות אנגלית ותיאטרון באוניברסיטת תל אביב. הוא בעל תואר ראשון בחוגים אלה ותעודת הוראה באנגלית. עם סיום לימודיו, ב-1971, המחיז וביים בתיאטרון "מרתף" את הסיפורים "הרופא וגרושתו" ו"פרנהיים", פרי עטו של ש"י עגנון, בכיכובם של אהובה יובל וגד קינר. ההצגה זכתה לשבחי הביקורת".
 
שמואל יוסף עגנון (י"ח באב ה'תרמ"ז, 8 באוגוסט 1887 י"א באדר א' ה'תש"ל, 17 בפברואר 1970), מוכר גם בשם המקוצר ש"י עגנון, מגדולי הסופרים העבריים בעת החדשה. חתן פרס נובל לספרות לשנת 1966 וחתן פרס ישראל לספרות. עודד קוטלר: (נולד ב-5 במאי 1937) הוא שחקן תיאטרון וקולנוע ישראלי, במאי, מחזאי, מנהל אמנותי ומייסד תאטראות שונים בישראל.  
 
תשע"ו

מילון

עגנון
שמו המעוברת של הסופר המפורסם צ'צ'קס שנלקח מיצירתו עגונות.

גד קינר
גד קינר (נולד ב-26 ביוני 1947), שחקן, מתרגם, סופר, משורר ופרופסור חבר בחוגים לתיאטרון באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטה העברית.קינר משמש כפרופסור חבר בחוג לאמנות התיאטרון באוניברסיטת תל אביב, ראש החוג לתיאטרון, ומרכז לימודי הכתיבה, הבימוי והדרמטורגיה. משמש כמרצה מן החוץ בחוג ללימודי התיאטרון באוניברסיטה העברית בירושלים ופרופסור אורח במכון למדע התיאטרון של אוניברסיטת מינכן. היה חבר ההנהלה האמנותית, דרמטורג ומנהל המחלקה החינוכית של תיאטרון החאן הירושלמי בשנים 1982-1984, התיאטרון הקאמרי בשנים 1984-1993, ותיאטרון הבימה בשנים 1993-2005. שימש כמנהל אמנותי של רוב פסטיבלי ה"דו אמן" בקאמרי ובהבימה ושל פסטיבלי התיאטרונטו הישראלי והבינלאומי.

יורם פאלק
יורם פאלק (נולד ב-27 בנובמבר 1941) הוא במאי, מעבד, כותב ומורה בתיאטרון הישראלי.ב-1967 החל ללמוד בחוגים לספרות עברית, ספרות אנגלית ותיאטרון באוניברסיטת תל אביב. הוא בעל תואר ראשון בחוגים אלה ותעודת הוראה באנגלית. עם סיום לימודיו, ב-1971, המחיז וביים בתיאטרון "מרתף" את הסיפורים "הרופא וגרושתו" ו"פרנהיים", פרי עטו של ש"י עגנון, בכיכובם של אהובה יובל וגד קינר. ההצגה זכתה לשבחי הביקורת.

ציטוטים

”"נשיקה בהוראת במאי"“

” לדעתנו היה עגנון השדכן שלנו ובשל כך מגיע לו פרס נובל.“

הקשר הרב דורי