מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הרגע ששינה את חיי

תמונת ילדות
עם חברות
תוך שבועיים הורדנו ומכרנו דברים ונסענו לעיר הבירה בוקרשט, שם המתנו לטיסה לישראל

האחרון למבחני סיום כדי להיכנס לתיכון לכיתה ח', הייתי צריכה לעבור עוד מבחנים יותר קשים. יצאתי עם אמי כדי לסגור לגבי שיעורי עזר לקראת המבחן וחזרנו הביתה מרוצות.

כחצי שעה אחרי שהגענו הביתה, נשמעה דפיקה בדלת. אבא פתח את הדלת ובפתח עמד נציג המשטרה שהודיע לנו שקיבלנו אשרה לעלות לישראל ותוך שלוש  שבועות עלינו לעזוב. לא היה גבול לשמחתי, גם להיפטר ממבחני כניסה לתיכון וגם לעלות לישראל.
תוך שבועיים הורדנו ומכרנו את הדברים ונסענו לעיר הבירה בוקרשט, שם המתנו לטיסה לכיוון הארץ. גרנו אצל דודים של אימא, שרק הכרנו והם היו מאוד נחמדים אלינו ולאחר מכן טסנו לכיוון הארץ. בשדה תעופה בבוקרשט עברנו בדיקה מאוד מדוקדקת בדקו את הציוד שלקחנו והוציאו לנו את הפוך ואמרו לנו כי מאחר שאנחנו שתי בנות אני ואחותי אנחנו לא צריכות שתי שמיכות. אחר כך עשו לנו בדיקה גופנית ולקחו לנו את כול התכשיטים. באוזניי היה זוג עגילים מכסף שקיבלתי במתנה מהדודים והם הוציאו לי בכוח מהאוזניים.  אני זוכרת, שבכיתי נורא.
כשהגענו  לישראל דודתי מיד הלכה וקנתה לי זוג עגילים חדשים, כדי לנחם אותי. עלינו על המטוס והלב דפק מהתרגשות ופחד אבל הטיסה עברה בשלום והגענו לוינה הוסענו באוטובוס למבנה גדול בפרברי העיר וכל משפחה קיבלה פינה בחדר ענק. בין כל משפחה ומשפחה הפריד וילון.  על הקירות היו כתוביות ושמות של משפחות שעברו לפנינו בדרך לארץ ישראל. כשנכנסנו לפינה שלנו והנחנו את הציוד אמי פרצה בבכי רב. כשנרגעה סיפרה לנו שלרגע חזרה לתקופה בזמן מלחמת עולם השניה כאשר הוצאו מביתם והוצעדו לטרנסניסטריה. גם שם התגוררו בחדר גדול הרבה משפחות ביחד וכתבו זיכרונות על הקיר.
לא הייתה מאושרת ממני לקראת ההרפתקאה חדשה והטיול בתוך אירופה בוינה ובאיטליה, יחד עם עוד קבוצת חברה בנים ובנות בגילי כאשר הסתובבנו בוינה ואחר כך באיטליה. הרגשנו פעם ראשונה גדולים ועצמיים –  זה היה כמו חלום. בונציה לאחר טיול בכול העיר עלינו על האוניה תיאודור הרצל . הכי אהבתי את הנסיעה באוניה שם היו צעירים אמריקאים שרקדו ושרו שירים ישראליים עד הבוקר.
אונית המעפילים "תיאודור הרצל" ויקיפדיה
תמונה 1
כשראינו את חיפה זה היה חלום שהתגשם. נסענו לכיוון קריית מלאכי ובדרך ראיתי שדות ירוקים של ממטרות משקות את הפרחים ואת השדות. זה היה פעם ראשונה שראיתי דבר כזה ולא יכולתי להוריד את המבט. עברנו דרך ישובים שנראו לי מאוד זרים ומוזרים אך יחד עם זה ההתרגשות מנעה ממני לפחד מהבאות.  הגענו לקריית מלאכי ומיד התאהבתי במקום. דודתי, דודי ובני דודי המתינו לנו ומאחר ולא נפגשנו כשנה וחצי השמחה וההתרגשות הייתה גדולה. מאחר והדירה שקיבלנו לא רחוק מהם לא הייתה גמורה, התגוררנו בביתם כמעט חצי שנה. עד שעברנו לביתנו.
באותה תקופה למעשה מהיום הראשון שהגעתי דודתי הכירה לי ילדה שגרה בגילי שגרה בשכנות אלייה. למעשה מאותו יום ועד היום אנחנו חברות טובות. במשך התקופה הכרתי הרבה ילדים שהגיעו לארץ לפני ואחרי. למדתי להכיר אנשים שונים מאוד ממני. שפה שהייתה זרה לי מאוד. גם את שמי הם החליטו לגביו מאחר שהיה להם קשה לבטא את שמי המקורי. התחלתי ללכת לבית ספר למדתי את השפה קרוא וכתוב סיימתי תיכון המשכתי הלאה ללמוד. נישאתי בקריית מלאכי ילדיי גדלו פו וגם חלק מנכדי נמצאים כאן איתי. עד היום ביתי כאן וגם אתם כאן איתי.
העשרה
תיאודור הרצל: "תיאודור הרצל הייתה אוניית מעפילים שאירגן המוסד לעליה ב'. נקראה על שמו של המנהיג הציוני בנימין זאב הרצל.המוסד לעליה ב', רכש את האונייה ("Guardian" בשמה המקורי), עשויית ברזל ובעלת שני סיפונים, בארצות הברית, באמצעות חברת יונייטד פרוט (.United Fruit Co), ששימשה לכיסוי לרכישת ספינות להעפלה. האונייה נרשמה תחת דגל הונדורס". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

תיאודור הרצל - אנייה
תיאודור הרצל הייתה אוניית מעפילים שאירגן המוסד לעליה ב'. נקראה על שמו של המנהיג הציוני בנימין זאב הרצל.המוסד לעליה ב', רכש את האונייה ("Guardian" בשמה המקורי), עשויית ברזל ובעלת שני סיפונים, בארצות הברית, באמצעות חברת יונייטד פרוט (.United Fruit Co), ששימשה לכיסוי לרכישת ספינות להעפלה. האונייה נרשמה תחת דגל הונדורס.

קפצ'יה
מה שלומך?

ציטוטים

”רק מי שעובד קשה משיג את מטרותיו בחיים“

הקשר הרב דורי