מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקשר עם דוד ופולה בן גוריון

המפגש בו סבי סיפר את סיפורו
תמונה מהאירוע
שירותו הצבאי של סבי והפגישה עם בן גוריון

הסיפור מתחיל בשלהי 1953 בזמן שירותי הצבאי בצה"ל תפקידי היה אלחוטאי קשר ביחידת מטכ"ל.
 
ראש ממשלת ישראל ושר הבטחון של מדינת ישראל הצעירה ירד והתיישב בנגב בקיבוץ  שדה בוקר.
בתוקף תפקיד זה היה יורד בכל סוף שבוע מיום חמישי אחר הצהריים עד ליום ראשון, או מוצאי שבת, לשדה בוקר ובעקבות זאת, (היות ולא היו בזמנו סמארט פונים וטלפונים), הקשר היחידי שהיה דרך מכשירי קשר אלחוטי גדולים ומסורבלים.
 
בתוקף תפקידי הצבאי הייתי נשלח עם רכב קשר (רכב עם מכשירי קשר אלחוטיים), כדי ליצור קשר רציף במידת הצורך בין הרמטכ"ל דאז משה דיין לבין ראש הממשלה, דוד בן גוריון.
 
מקרה שקרה באחד הירידות לדרום, ביחד עם בן גוריון בשעה מאוחרת בלילה, קיבלתי הודעה להיות מוכן לקבל מברק דחוף. לכן בשעה מאוחרת בלילה קלטתי מברק מוצפן שתוכנו היה:
אל: דוד בן גוריון
מאת: משה דיין
הנידון: פיגוע. הערב בשעה 22:30 חדרו למושב פטיש שני פדיונים (מסתננים, חבלנים) והטילו רימונים בבית שנערכה בו חתונה. 
 
דוד ופולה בן גוריון 1950 – ויקיפדיה
תמונה 1
 
את המברק הזה התבקשתי למסור בבוקר בשעה 5:30. היה ידוע שפולה, רעייתו של ראש הממשלה דוד בן גוריון שמרה באדיקות על שעות המנוחה של בעלה ואנחנו כחיילים צעירים מאוד חששנו מפניה שהייתה מאוד קפדנית ומחמירה. חששתי מאוד מהמפגש איתה. כשהגעתי לצריפו של דוד בן גוריון, השומר בפתח אמר לי להכנס ולתת את המברק מהר, כי פולה נמצאת בתורנות במטבח.
 
דפקתי בעדינות בדלת דוד בן גוריון ראש ממשלת ישראל ושר הבטחון יוצא אליי בפיג'מה ואני בהתרגשות מתנצל על ההפרעה ומוסר לו את המברק. הוא לוקח את המברק ומודיע לי שאני יכול לחזור. עוד כשאני בדרך החוצה מהחצר מופיעה אשתו, פולה שהייתה כעוסה ושואלת אותי:  "חייל מה אתה רוצה?"
עניתי לה במבוכה: " לא, לא, הכל בסדר" וברחתי כל עוד נפשי בי.
 
אחרי כשעתיים מגיעה פולה אל המתחם של רכב הקשר שלי ומודיעה לי שדוד בן גוריון מבקש שתבוא אליו. נגשתי אחריה, בחשש ובהתרגשות, נכנסתי למשרדו הצנוע בצריף. ראיתי את בן גוריון יושב מעבר לשולחן העבודה שלו ואני ניגש, בצעדים מהוססים וביראת כבוד ובהתרגשות גדולה.
 
בן גוריון מוסר לי מברק שבו היה כתוב:
אל: משה דיין
מאת: דוד בן גוריון
שלח שני פייפרים (מטוסים קלים), אני חוזר לתל אביב.
 
העשרה
דוד בן גוריון: " דוד בן-גוריון (גרין), ‏(16 באוקטובר 1886, י"ז בתשרי תרמ"ז – 1 בדצמבר 1973, ו' בכסלו תשל"ד) היה איש העלייה השנייה, ראש ההנהגה של "המדינה שבדרך", המוביל והדוחף להקמת מדינת ישראל, הכריז על הקמתה, ולאחר שקמה הנהיגהּ במשך עשור ומחצה עד 1963‏; כיהן כראש הממשלה וכשר הביטחון הראשון של מדינת ישראל והיה ממנהיגי תנועת העבודה".
פולה בן גוריון: "פולה בן-גוריון (פולה מונבז) (אפריל 1892 – 29 בינואר 1968) הייתה אשתו של ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון של מדינת ישראל, דוד בן-גוריון. פולה הייתה אחות במקצועה, ופעילה במפלגת פועלי ציון".  ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

דוד בן גוריון
דוד בן-גוריון (גרין) להאזנה (מידע · עזרה) ‏(16 באוקטובר 1886, י"ז בתשרי תרמ"ז – 1 בדצמבר 1973, ו' בכסלו תשל"ד) היה איש העלייה השנייה, ראש ההנהגה של "המדינה שבדרך", המוביל והדוחף להקמת מדינת ישראל, הכריז על הקמתה, ולאחר שקמה הנהיגהּ במשך עשור ומחצה עד 1963‏[1]; כיהן כראש הממשלה וכשר הביטחון הראשון של מדינת ישראל והיה ממנהיגי תנועת העבודה.

פולה בן-גוריון
פולה בן-גוריון (פולה מונבז) (אפריל 1892 - 29 בינואר 1968) הייתה אשתו של ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון של מדינת ישראל, דוד בן-גוריון. פולה הייתה אחות במקצועה, ופעילה במפלגת פועלי ציון.

פייפר
מטוס קטן

ציטוטים

”'דפקתי בעדינות בדלת דוד בן גוריון ראש ממשלת ישראל"“

הקשר הרב דורי