מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקשר הרב דורי של סבא משה ומאי

סבא משה והנכדה מאי
מאי מציגה את הסנדל הראשון של סבא משה
סיפור הולדתו של סבא עם המדינה

עליית משפחתו של סבא

בשנת 1949 הוריו של סבא עלו לארץ מטורקיה מיד לאחר שהתחתנו בנישואין אזרחיים על מנת להצטרף לבני משפחה שנמצאו בארץ.

לאחר שנקלטו במחנות עולים בחיפה וחוו את חוויות הקליטה התפנו להתחתן בנתניה נישואין כדת וכדין.

הולדתו של סבא משה

כעבור שנתיים נולד סבא משה בחיפה בבית יולדות כרמל. לאחר ביקור אמה של סבתא רבתא בארץ ועקב הקשיים החליטו הוריו של סבא לחזור לטורקיה כשסבא היה בן שנה.

סבא התינוק

תמונה 1

ילדותו של סבא בטורקיה

לאחר איחוד המשפחה בטורקיה, סבא גדל והתחנך במוסדות יהודיים והספיק ללמוד במשך שלוש שנים בבית ספר של הקהילה היהודית באיסטנבול שם למד יהדות, עברית, חגי ישראל ותפילות בבית הכנסת. בבית הספר החל סבא ללמוד צרפתית ודיבר טורקית ולאדינו בבית.

סבא מספר על העלייה לארץ מטורקיה:

"בשנת 1960 עלינו אני ומשפחתי והתאחדנו עם משפחת אמי, שכבר הייתה בנתניה. אני הייתי אז כבר בן 9. נקלטנו בשכונת עולים בנתניה. אבי התחיל לעבוד במפעל לייצור שמן. כעבור שנה עברנו לגור בדירה הראשונה שלנו בארץ שעד היום סבתא רבתא קורינה גרה בה. אני התחלתי ללמוד בבית ספר יסודי "בארי" בנתניה. לאחר סיום בית ספר יסודי המשכתי ללמוד בבית ספר מקצועי ובמקביל עבדתי בתחום החשמל. בשנת 1963 נוספה למשפחתי אחות חדשה, אתי.

                                                                                                                                                            השירות הצבאי

בשנת 1969 התגייסתי לצבא עם גרעין נח"ל עם חברים מתנועת הנוער "השומר הצעיר" מנתניה במסגרת השירות שירתי בהיאחזויות נח"ל צופר בערבה וגשור ברמת הגולן שם עסקנו בעיקר בפעולות ביטחון ובחקלאות. גרעין הנח"ל שלי היה מיועד לקיבוץ שדה יואב שנמצא ליד קיבוץ נגבה. לאחר השרות בהיאחזויות התחלתי את האימון המתקדם בנח"ל המוצנח שם השתתפתי במלחמת ההתשה עד סיום שירותי הצבאי בשנת 1972.

חיי הבוגרים  את אשתי נעמי הכרתי  בנתניה במסיבות בהן בילינו יחד עוד לפני השירות הצבאי בגיל 16. לאחר מלחמת יום כיפור בתאריך 22.1.1974 נעמי ואני נישאנו בנתניה. האווירה אז הייתה עדיין אווירה שלאחר מלחמת יום כיפור שהייתה מלחמה קשה, שבה לנעמי ולי נפלו במלחמה חברים רבים של שנינו.

עבודה

לאחר שחרורי מהצבא התקבלתי לעבודה בתעשייה האווירית לאחר השתלמות התמחיתי בעבודה על מטוסי קרב במקצוע חשמלאי מטוסים. שם עסקתי בייצור מטוסים לחיל האוויר. כמו כן השתתפתי בפיתוח וייצור מטוס ה"לביא". לצערי הייצור של המטוס הופסק עקב החלטת הממשלה.

תמונה 2

בעקבות כך השתלבתי בתעשיית ההייטק בתחום מכונות הדפוס הממוחשבות, שם עבדתי מעל לעשרים שנה.

צריך לזכור שבשנים האלו עברו עלינו מלחמות: מלחמת יום כיפור, מלחמת לבנון הראשונה והשנייה. בתקופת המלחמות הללו שירתי במילואים לתקופות ארוכות מספר פעמים בשנה בגבולות ישראל תוך כדי מטלות העבודה וגידול משפחתי.

הולדת בני הבכור אביעד, אבא של מאי

בשנת 1975 נולד בנינו בכורנו אביעד (אבא של מאי) אביעד היה ילד יפה תואר, בלונדיני מתולתל, ערני, שמח ופעיל גידלנו אותו בהנאה רבה לאחר מכן נולדו הדר וגילי אחיותיו הצעירות של אביעד. אביעד למד והתחנך בבתי הספר בנתניה. כבר בלימודיו בבית הספר התיכון "שרת" התגלו כישוריו בדרמה ומשחק. אביעד השתתף בחוגי משחק ושם פיתח את כישורי המשחק שלו. אביעד היום שחקן מפורסם בעיקר בערוצי הילדים, בטלוויזיה ובהצגות ילדים ומבוגרים. אביעד נשוי לצפי ואב לשלושה ילדים מאי (10), יונתן(7) ועמליה(3). לפני מספר חודשים הגיע למשפחה 'רכש' חדש – לוקי החתול הג'ינג'י-לבן וה"היפר" שמשעשע את כולנו..

תמונה 3

הדר וגילי

הדר נולדה והתחנכה בנתניה. הדר התברכה בכישורי למידה גבוהים והגיעה להישגים גם בלימודיה באוניברסיטה בחיפה בתחום ריפוי בעיסוק ולאחר מכן בלימודי מידענות לתואר שני באוניברסיטת "בר אילן". הדר שירתה בצבא ביחידת מודיעין מובחרת והיום היא אם לשתי בנות איה ומיקה המקסימות.

גילי נולדה והתחנכה בנתניה והתמזל לה להיות בגן של אמה נעמי. גילי ילדה חברותית, רכשה הרבה חברים וחברות בזמן לימודיה בבית הספר היסודי ובתיכון. גילי שירתה בצבא ביחידה קרבית בתפקידי ח"מל בדרגת סמלת מבצעים. לאחר שחרורה מצה"ל וטיול ארוך במזרח למדה לתואר ראשון . גילי היום עובדת בחברת "אל על" בתפקיד דיילת קרקע.

תמונה 4

סבתא נעמי

נעמי נולדה בשנת 1952 בירושלים לסבתא רבתא בלה וסבא רבה אהרון ז"ל. נעמי גדלה וחונכה בנתניה הייתה חברה בתנועת הנוער העובד והלומד שם ראיתי אותה לראשונה אף על פי שעדיין לא הייתה בינינו היכרות היות ולמדנו בבתי ספר שונים. נעמי שירתה בחיל האוויר ולאחר שחרורה החלה ללמוד באוניברסיטה העברית בירושלים ולאחר מכן בסמינר הקיבוצים לימודי חינוך לגיל הרך. בזמן הלימודים של נעמי

גידלנו את אביעד. נעמי התמחתה בחינוך לגיל הרך בגני ילדים ועסקה במקצוע זה עד לפרישה. בתקופה הזו נעמי חינכה דורות רבים של ילדים והכינה אותם לבתי הספר".

סבא מספר על חוויות ילדותו

בצד הקשיים של העלייה והקליטה בארץ עברתי חוויות ילדות שנשארו לי בזיכרון. את רוב זמננו בילינו בחצרות בסביבות הבית גידלנו כלב בחצר שקראו לו "אוסי" בחצר הבית זרענו וגידלנו שדה תירס שאבא שלי זרע היה מאוד כיף לשחק בו מחבואים בין שורות התירס. את הצעצועים ששיחקנו בהם בנינו בעצמנו כמו למשל עגלה שבנויה מגלגלים של עגלת תינוק ישנה וחתיכות עץ ישנות בדרך הזו גם זכינו למיומנויות שימוש בכלי עבודה ויצירה. בבית הספר היסודי הצטרפתי לתנועת הנוער העובד והלומד שהשתתפו בו גם חברים מהכיתה שבה למדתי.

הזוית האישית

המשוב של מאי: אני נהניתי מאוד ללמוד על עברו של סבא משה בנוסף אני חושבת שפרויקט זה גרם לי ולסבא להתראות לעיתים קרובות יותר, התראנו כמעט כל שישי בבוקר שתינו תה וקפה אכלנו עוגות מידי פעם היה ממש כיף ומעצים מסיפורי סבא אני למדתי על ילדותו על שירותו הצבאי בהיאחזויות נח"ל ועל חייו הבוגרים.

המשוב של סבא משה: מאד נהניתי לשתף את נכדתי מאי המקסימה בסיפור חיי אני מקווה שמאי נהנתה לשמוע פרטים שעד היום לא הזדמן לספר לה, נוסף לחוויה שחווינו יחד נהנינו גם מהמפגש השבועי בכל יום שישי שבו השתדלתי להעביר למאי די בתמצות את סיפור חיי עד היום.

מילון

היאחזות הנח"ל
היא יישוב, שהוקם באזור שבשליטת מדינת ישראל, באמצעות חיילים המשרתים בחיל הנח"ל ועל-פי החלטה של ממשלת ישראל.

ציטוטים

”"חייה ותן לחיות"“

הקשר הרב דורי