מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקשר הרב דורי של סבתא ליליאן ומיה

סבתא ליליאן ומיה חבזי מתעדות סיפור
הקשר הרב דורי שלי ושל סבתא
סיפור חיים

היסטוריה משפחתית

שמי ליליאן ואני סבתא של מיה חבזי ומשתתפת איתה בתכנית הקשר הרב דורי ומספרת לה את הסיפור המשפחתי שלנו.

סבי וסבתי נולדו ביוון בעיר סלוניקי בתקופת מלחמת העולם הראשונה וברחו עם כל היהודים עקב הפגזות הגרמנים בכל אירופה. הם ברחו דרך הים באניות רעועות כשעל גופם בגדיהם בלבד. כל רכושם נשרף ולא נשאר להם דבר. בדרך נס הם הצליחו להגיע למצרים בצפון אפריקה שבתקופה זו הייתה מחוץ למלחמה.

הורי נולדו במצרים והתחתנו בתקופה שהאנגלים שלטו במצרים ובארץ. אני ושתי אחיותיי נולדנו במצרים. סבי וסבתי עלו לארץ ישראל בתקופת שלטון האנגלים לפני קום המדינה. לאבי היו שתי חנויות למכירת תכשיטים ואת כל רכושנו השארנו במצרים מפני שברחנו ועלינו לצרפת כי הייתה לנו אזרחות צרפתית. מצרפת עלינו לארץ ישראל בשנת 1957, החיים היו מאוד קשים ועברתי ללמוד בפנימייה של עליית הנוער.

לאחר סיום למודי בתיכון למדתי הנדסת מכונות במשך שנתיים. בתקופה הזו התחתנתי עם בן זוגי שלמד איתי בפנימייה ונולדו לי שני בנות מירב ומיכל. מיכל היא האמא של נכדתי מיה.

כאמור, הורי נולדו במצרים וכך גם אני ואחיותיי. המצב הכלכלי בבתינו היה מצוין והיהודים חיו טוב במצרים עד שנת  1956 בה פרצה מלחמת קדש שבמהלכה גורשו כל היהודים ממצרים. לאמי היו שבעה אחים ואחיות שנולדו גם הם במצרים, סבי היה רב גדול וסבתי הייתה אשתו השנייה. סבי נפטר במצרים ולאחר מכן ששת האחיות והאחים של אמי עלו לארץ לפני קום המדינה והם גרו בעיר חיפה. גם בני משפחתו של אבי עלו לארץ לפני קום המדינה ושם משפחתם היה בוסידן והם התמקמו בתל אביב.

כשקמה מדינת ישראל בשנת 1946 נותקו הקשרים עם משפחתו של אבי ועם משפחתה של אמי. אבי שלא ראה את הוריו ולא היה לא בקשר עימם בגלל הניתוק בין מדינת ישראל למצרים החליט לעלות לארץ ישראל לאחר מכן גם משפחה של אמי עלו לארץ. החיים בארץ היו מאוד קשים, התקופה הייתה תקופת הצנע, קיבלנו מצרכים בתלושים שהמדינה הקציבה. לכל משפחה הייתה הקצבה של ביצים וגבינות לפי מספר הילדים שהיו במשפחה בגלל המצב הכלכלי הקשה בארץ הורי שלחו אותי לפנימייה של עליית הנוער בירושלים. שם למדתי 12 שנות לימוד, לאחר מכן למדתי הנדסת מכונות במשך שנתיים והתחלתי לעבוד בתעשיית אווירית.

בשנת 1970 נישאתי לבן זוגי שלמד איתי בתיכון ונולדו לי שתי בנות מירב ומיכל לאחר 12 שנות נישואים התגרשתי וגידלתי את שני בנותיי לבד. מירב בתי הבכורה התחתנה ונולדו לה שלוש בנות: ליאור, ליבי, יהלי. בתי השנייה התחתנה ונולדו לה ארבע ילדים: בראל, ירין, עיליי ומיה – איתה אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי. מירב גרה בקדימה, מיכל גרה בהדר יוסף.

הזוית האישית

מיה: שמי מיה חבזי, לאמי קוראים מיכל ולאבי יוסי. לאבי יש ארבע אחים: שלי, שרון, אביחי, ונטלי והם גרים בתל אביב ואת אמי אתם כבר מכירים, מהסיפור שסבתי סיפרה לי. קיבלתי את שמי מצרוף אותיות של שם אבי ואימי.

מילון

יהדות סלוניקי
הקהילה היהודית בסלוניקי הייתה הקהילה היהודית הגדולה ביותר ביוון ערב מלחמת העולם השנייה ובתקופות מסוימות אחת הקהילות היהודיות הגדולות בעולם.

ציטוטים

”סבי וסבתי נולדו ביוון בעיר סלוניקי בתקופת מלחמת העולם הראשונה“

הקשר הרב דורי