מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יוסף כהן ממקימי מושב גורן

סבא יוסף היום - מודל לחיקוי
סבא יוסף בעבר
עלייתו של סבא יוסף nמרוקו - ממקימי מושב גורן בישראל

הקשר הרב דורי של עדן כהן וסבא יוסף כהן. עדן מביא את סיפורו של סבא:

אני בחרתי להציג את הסיפור של סבא שלי מצד אבא – יוסף כהן

סבי נולד וגדל בקזבלנקה עד שעלה לארץ בגיל 17. בילדותו הם היו משפחה גדולה, 7 נפשות: הוא, הוריו ועוד ארבעה אחים. אביו ושלושת אחיו נפטרו במרוקו בערך בשנות ה-40.

בתאריך 18 בספטמבר 1951 הוא, אמו ואחיו יצאו ממרוקו בדרך חוקית ומאורגנת והחלו את דרכם לכיוון ארץ ישראל. לפני ההגעה לארץ, האנייה עצרה במרסיי בצרפת. שם האנשים המתינו במשך שלושה חודשים בהם התארגנו לעלייה לארץ ישראל: ביצוע בדיקות, מסמכים …

כעבור שלושה חודשים הם הגיעו לארץ ישראל למחנה העולים – שער העלייה. בשער העלייה קבעו שהם צריכים ללכת למושב גורן ולהתחיל להתיישב שם – להקים את המושב, לטפח אותו…

כאשר הם הגיעו למושב כמעט ולא היה להם שם דבר, עמדו שם בניינים נטושים ולא מטופחים ללא שירותים, מטבח, חלונות, תריסים ועוד. משפחות גדולות קיבלו 4 חדרים ואילו משפחות קטנות 2 חדרים. סבא שלי עלה לארץ רק עם אמו ואחיו ולכן הם קיבלו שני חדרים.

מושב גורן

"גורן (גֹּרֶן) הוא מושב באזור הגליל המערבי ליד העיר מעלות תרשיחא השייך למועצה אזורית מעלה יוסף. היישוב שהתחיל ככפר עבודה הוקם בשנת 1950 על ידי עולים מתימן שנשארו במקום כשנה. לאחר כשנה עברו חלק מהם לנתניה וחלק אחר לאזור ובודדים התפזרו למקומות שונים אחרים ובמקומם הגיעו לכפר עולים יוצאי צפון אפריקה. הכפר הפך למושב והיום הוא מושב מצליח". (ויקיפדיה)

תמונה 1

בשנת 1954 הוא התגייס לצבא. לאחר מספר חודשים הוא החליט שהוא רוצה להתחתן. הוא הכיר את סבתא שלי והם התחתנו. החתונה הייתה פשוטה והתקיימה ללא חשמל ואפילו מים לא היו. על מנת להשיג שתייה וקרח הם נסעו לנהריה והביאו כל מה שהיו זקוקים לו לחתונה וכדי לעבור את השישי שבת.

כמה ימים אחרי החתונה הוא חזר לצבא להמשך שירותו הסדיר. באותה תקופה, המצב הביטחוני בארץ לא היה טוב: היו פיגועים רבים של מחבלים אשר פגעו באנשים בדרכים, ברחובות, בבסיסים..תחילה תפקידו בצבא היה להוביל נשק, תחמושת, מזון ועוד כל מיני דברים אחרים ממקום למקום באמצעות פרידות – תפקיד זה הוא ביצע במשך שנה וחצי. לאחר שנה וחצי שלחו אותו לקורס נהגות במשאית. הוא עבר את הקורס וקיבל רישיון של נהג משנה. בסופו של דבר הורידו אותו מתפקיד זה מכיוון שהוא היה עולה חדש ולא הכיר את הדרכים.

כאשר הוא השתחרר מהצבא, הוא חזר למושב גורן ומינו אותו כאחראי על ביטחון היישוב. הוא כיהן בתפקיד זה במשך 34 שנה עד שנת 1984. במקביל לתפקיד זה הוא יצא לעבוד בחקלאות של היישוב והיו לו מטעים שונים. בנוסף לכך, היו לו גם לולים של עופות שקיימים עד היום.

כיום הוא עזב את המושב והוא מתגורר בנהריה.

הזוית האישית

עדן: סבא שלי הוא מודל לחיקוי והערצה, איש עם מוסר עבודה ואהבה לעזרה לזולת. אני מאחלת לו בריאות, אריכות ימים, נחת ושיהיה לו ימים רק שמחים ומאושרים.

מילון

מושב גורן
גורן (גֹּרֶן) הוא מושב באזור הגליל המערבי ליד העיר מעלות תרשיחא השייך למועצה אזורית מעלה יוסף. היישוב שהתחיל ככפר עבודה הוקם בשנת 1950 על ידי עולים מתימן שנשארו במקום כשנה. לאחר כשנה עברו חלק מהם לנתניה וחלק אחר לאזור ובודדים התפזרו למקומות שונים אחרים ובמקומם הגיעו לכפר עולים יוצאי צפון אפריקה. הכפר הפך למושב והיום הוא מושב מצליח.

ציטוטים

”סבא שלי הוא מודל לחיקוי והערצה, איש עם מוסר עבודה ואהבה לעזרה לזולת“

הקשר הרב דורי