מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקשר המשפחתי ראיון עם סבא דניאל

המגישה- ליאל.
צד ימין- אמי. צד שמאל- סבתי. אמצע- סבי.
.

יושב מול המסך ומנסה להתחבר לרגשות המעורבים המציפים אותי. הגעגועים לרגעים שלא מזמן בילינו יחד והצלחנו להשלים פערים בחוויה המשפחתית הכי טבעית שיכולה להיות.

מצד אחד לא פשוט להיות רחוק מיקיריי אך מצד שני המרחק הפיזי הוא לא מכשול, להפך הוא החוט המקשר עם הנכדות שלי בישראל.

לפני שנים רבות ידעתי שהפנייה תגיע מאמך, היא הייתה ילדה עצמאית, בעלת תושייה, מנהיגה, חזקה ובעלת דעה מובהקת לגבי החיים. וכך רצה הגורל, פשוט החליטה שהגיעה זמנה להעלות לארץ ישראל ולהקים משפחה בארץ הקודש. מי אני להתנגד לה, סמכתי עליה, ידעתי שהיא תצליח להסתדר בכוחות עצמה, תמכתי בה למרות שכן הייתה צביטה בלב שלא אראה אותה לעיתים קרובות.

אמך הזכירה לי אותי בנעורי, בחוסן שלה ביכולת שלה להתמודד במצבים לא פשוטים.

בגיל 13 עזבתי את הבית כי הוריי רצו עתיד טוב יותר עבורי ונאלצתי להסתגל לחיות בפנימייה. אומנם פנימייה מצוינת שתבטיח לי עתיד טוב, אך הריחוק מהבית, לראות את הוריי פעם בחודשיים ולהתפרנס בכבוד, כי להורים שלי לא היה כסף הייתה חוויה קשה עבורי. אמך קיבלה חינוך טוב, הייתה מוכנה לאתגר מכל הבחינות, ידעה לדבר אנגלית מושלמת, ולמדה גם עברית כדי להסתדר בארץ זרה. נכון, לא יכולתי לעזור לה כל כך כלכלי, אך אמך תכננה את עתידה, לרכוש מקצוע ולהתקדם בעבודה. אומנם זה לא אותו דבר לעזוב את הבית בגיל 13 לעומת 20, אך הבשלות הרגשית וכישורי החיים הם אלו שעמדו לצדינו.

לפני 10 שנים ביקרתי לראשנה בישראל, זו הייתה חוויה עוצמתית ומשמעותית, הייתי מתאר אותה כסגירת מעגל. לראות את אמך עובדת, מתנהלת בכוחות עצמה, דואגת לבנותיה ותומכת בכל החלטה אשר תהיה, זו הייתה בעיני הצלחה.

הביקור שלך הוכיח זאת, ראיתי בך אותן תכונות של אמך. שיקול הדעת, שלוות הנפש, העדינות, הצניעות, הקבלה והיכולת להתאים את עצמך לכל מצב ועל זה מודה אני.

אצל כל אחת מאחיותיך יש משהו מיוחד והייתה לי הזדמנות להכיר מקרוב בערכים שאת גדלת בבית שמכבד, מקשיב ותומך.

אם היו מציעים לי לעלות לארץ ישראל, יתכן שהייתי מתנגד, בגילי 73 להתחיל ללמוד שפה חדשה, להסתגל לתרבות אחרת, לאורח חיים אחר, זה לא פשוט. טוב לי עם השקט שלי, המרחב שלי וגם עם הקשר ההדוק שיש לנו אתכם המשפחה בישראל. לשמחתי היום הטכנולוגיה מאפשרת לנו לשמור ולחזק את הקשר שלנו. מצב זה לא היה אפשרי לפני 10 שנים אך היום הכול אפשרי, רק בלחיצת כפתור.

זכור לי זיכרון מאד משמעותי בעיני, "הרגע שבו בתי (דינה) חרטה את גורלי. היא התקשרה אלי בטלפון (בזמנו עבדתי כמנכ"ל במפעל בוונצואלה) והיא ביקשה ממני אישור להישאר עוד שנה בישראל (דינה הייתה בביקור בפרויקט מטעם הסוכנות היהודית). הסכמתי, לא יכולתי לסרב, כיבדתי את בקשתה. חשתי שהיא חווה משהו חזק, אשר גרם לה להישאר שם. וחשבתי לעצמי: הימים יגידו מה יהיה.

אילו היו מבקשים ממני שלוש משאלות, הייתי מבקש:

שכולנו נהיה בריאים ומאושרים, שנחיה קרובים אחד לשני והמשאלה האחרונה היא לחיות בגישה חיובית, להאמין שהכול אפשרי, לקחת את הדברים בקלות, בעיני, זו אריכות ימים. רואה אותך מחייכת מול המסך ושומע את קולך בסקייפ, את פה ממש בקרבתי, עם התמימות שלך ובטוב לב שלך, עושה אותי מאושר, מסופק, וגאה במשפחתי המיוחדת בקצה השני של האוקיינוס. הייתי כן מוכן לבקר שוב, להשתכר מיופייה של ישראל, ארץ קטנה מגוונת, צבעונית וטעימה במאכליה. מה עוד אפשר לבקש, רק בריאות וצלילות  כדי להמשיך ליהנות מנכדותיי.

הזוית האישית

סבי ריגש אותי בתשובותיו ואני מאמינה שגם אני אותו בשאלותיי.

מילון

סקייפ
תוכנת טלפוניה (Voice Over IP) מסוג "קצה לקצה" (Peer to Peer) ומסרים מידיים. השירות הבסיסי של התוכנה הוא שיחות וידאו, קוליות והתכתבות טקסטואלית בצ'אט ממחשב למחשב בחינם. התוכנה תומכת בוועידות טקסט של עד 5 משתמשים.

ציטוטים

”.“

הקשר הרב דורי