מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקשיים של סבתא לודמילה בעלייה מרוסיה לישראל

סבתא וניקול בבת מצווה
סבתא ולודה בבת מצווה
העלייה לארץ והקשיים הכרוכים בה

ילדות

קוראים לי לודמילה (לודה) קורבנוב (לשעבר: רחמילוב). חברות שלי קראו לי פיתתקה, נולדתי ברוסיה (ברית המועצות לשעבר) בתאריך 25.10.1953. קראו לי על שם סבתא רבתא שלי. אבא שלי נולד בשנת 1920. קראו לו אלכסיי רחמילוב והוא עבד כסוחר. סיפרו לי שהוא נלחם במלחמת העולם השנייה ושכל המשפחה התגעגעה אליו ודאגה לו. כשחזר הביתה כולם שמחו לראות אותו וחגגו את חזרתו. כשהייתי קטנה וסיפרו לי את זה הייתי מאוד גאה בו. אמא שלי נולדה בשנת 1928, קראו לה דבורה רחמילוב, היא היתה עקרת בית ושמרה עליי, על אחי ועל סבי.

בילדותי גרתי בכפר עם ההורים שלי, עם אחי ויקטור ועם סבתא שלי. כשהייתי בת 11 גרתי רק עם סבתא שלי במשך 4 שנים מכיוון שהוריי בנו בית ולאחר 4 שנים חזרנו לגור כולם יחד. בבית שלי היו 4 חדרים, הוא היה עשוי מלבנים והייתה בו גינה מאוד גדולה ויפה. היו בה המון חיות וירקות, ותמיד אהבתי לצאת לגינה ולטפל בחיות ובירקות. היו לי בערך 36 חיות בגינה (7 פרות: לאחת מהן קראו זויקה והיינו צריכים להרוג אותה משום שהייתה חולה. זה היה רגע עצוב בשבילי כי מאוד אהבתי אותה. עוד היו בגינה 25 כבשים ועוד כמה תרנגולות וארנבים). בבית עצמו היו לי שלוש חיות: 2 חתולים – לאחד קראו וסה ולשני קראו מורקה. אהבתי מאוד לשחק איתם, והחיה השלישית הייתה כלב בשם "אכבר" שהיה אצלנו במשך זמן רב. תמיד אהבתי לשחק בגינה עם החברות שלי ועם החיות. הייתי הצעירה במשפחה אחי ויקטור היה גדול ממני ב-5 שנים. בילדותי אהבתי לרכב על סוסים והשתתפתי בתחרויות, ואפילו פעם אחת זכיתי במקום הראשון בתחרות רכיבה.

אהבתי ללכת לחוגים: ריקודים, אקרובטיקה. הייתי מאוד טובה בזה והשקעתי המון ("תשקיעו גם אתן בדברים שאתם אוהבות לעשות ותהיו הכי טובות בזה"). והכי אהבתי להופיע. אהבתי ללכת לבית ספר, אהבתי מאוד ללמוד מתמטיקה וספורט, למדתי טוב מאוד והציונים שלי היו גבוהים, נחשבתי לתלמידה חכמה. לאחר בית הספר היסודי והתיכון למדתי במכללה. כשהייתי בכיתה ו' הייתי צריכה להיפרד מהחברה הכי טובה שלי שהייתה איתי מהגן, מכיוון שעלינו לחטיבה והיא הלכה לבית ספר אחר. כשהייתי בת 13 אבי טס לגרמניה וקנה לי שם בובה גדולה וכשחזר מאוד התלהבתי ממנה ותמיד שיחקתי איתה. היו לה עיניים מיוחדות בצבע ירוק, היו לה כמה תלבושות וכל יום החלפתי לה בגד.

אהבה ומשפחה

כשהייתי בת 18 התחלתי לעבוד כווטרינרית מתוך אהבתי לחיות. אני ואבא שלי עבדנו יחד, היה לי מאוד כיף לעבוד כווטרינרית ולראות חיות בכל יום. סבא שלכן ניקולאי גם עבד כווטרינר, בעבודה הייתה הפגישה הראשונה שלנו, אך לא שם התאהבנו. לאחר שהפסקתי לעבוד כווטרינרית פגשתי אותו שוב אחרי שנה בכפר בו גרנו. לאחר זמן מה התחלנו לבלות יחד, נהגנו לצפות בסרטים ואחרי חצי שנה התחתנו בתאריך 15.11.1975 כשהייתי בת 22.  התחתנו בגינה שלנו, הייתה לנו גינה מאוד גדולה ומפוארת, כל המשפחה והחברים הגיעו לחתונתנו. זה היה אחד מהאירועים הכי משמחים ומרגשים בחיי, ומיד לאחר מכן עברנו לגור ביחד.

לאחר שנה נולדה לנו בת,אבל לצערנו לאחר 8 ימים היא נפטרה מחיסונים שעשו לה, זה היה מאוד קשה לנו ולכל המשפחה. בתאריך 7.9.1997 נולד בני הגדול פליקס (אבא של לודה). לאחר שנתיים בתאריך 16 ביולי נולד אילן (אבא של ניקול). לאחר 4 שנים, בתאריך 23 בנובמבר 1983 נולדה בתי אלה ובתאריך 27 בדצמבר 1989 נולדה בתנו הקטנה סשה. כשהילדים היו קטנים אהבנו ללכת לקרקסים ברחבי הארץ, זה היה מאוד כיף להנות בקרקס.

העלייה לארץ ישראל

בשנת 1993 החלטנו כל המשפחה לעבור לגור בארץ ישראל כיוון שאנו יהודים. כשעלינו הייתי בת 40. פליקס (אבא של לודה) היה בן 16, אילן (אבא של ניקול) היה בן 14, ושתי הבנות היו בנות 10 ו-4. כשהגענו לישראל היה לנו קשה מכיוון שלא ידענו את השפה והמנהגים. כשעלינו לישראל גרנו תחילה בחדרה בגלל שהמשפחה שלי גרה שם. הבית שגרנו בו לא היה ממש מפואר: היו בו שלושה חדרים והדירה הייתה קטנה וצפופה. באוגוסט 1994 עברנו לנצרת עילית. עבדתי כאן כתופרת וסבא שלכן עבד בבנין. הבית בנצרת עילית היה  גדול יותר מביתנו בחדרה. האבות שלכן (פליקס ואילן) ואלה למדו בבית הספר שאתם לומדים בו עכשיו (אורט שרת) וסשה בתי הקטנה הלכה לגן. אנחנו מאוד שמחנו שעלינו לישראל כי היינו ציונים, וגם בגלל שזמן קצר לאחר העליה פרצה ברוסיה (ברית המועצות לשעבר) מלחמה גדולה, והיה לנו טוב בישראל.

עיסוק

העבודה הראשונה שהתחלתי לעבוד בה היא כווטרינרית בגיל 18. כשעליתי לישראל עבדתי כתופרת, תפרתי שעות רבות ביממה. מאוד אהבתי את עבודתי . כתופרת עבדתי הרבה שנים ולאחר מכן עבדתי כמנקה, לא אהבתי לעבוד כמנקה אבל לא הייתה לי ברירה, עבדתי במה שיש. כשהייתי ילדה חלמתי להיות עורכת דין אך לא הצלחתי להגשים את החלום. לאחר כשיצאתי לגמלאות אני רוב הזמן נמצאת בבית ושומרת על הנכדים שלי.

הזוית האישית

סבתא לודמילה: היה לי כיף ומהנה לעשות את העבודה עם הנכדות שלי. הן לימדו אותי הרבה דברים במחשב שלא ידעתי לפני זה והיה לי כיף להיפגש איתן ברציפות.

הנכדה ניקול: היה לי כיף להיפגש עם סבתא ולהכין את העבודה, למדתי עליה דברים שלא ידעתי קודם על העבר שלה וגם על דברים שקרו מזמן.

הנכדה לודה: היה לי כיף ומעניין לעשות את העבודה עם סבתי, למדתי הרבה דברים על סבתי ומשפחתי שלא ידעתי לפני.

מילון

ברית המועצות
ברית המועצות לשעבר- מדינות ברית המועצות לשעבר הן המדינות העצמאיות שנוצרו עם התפרקות ברית המועצות.

גמלאות
גמלאות- הפסקת העבודה עקב הגעה לגיל פרישה, והתפרנסות מגמלה חודשית.

ציטוטים

”תשקיעו גם אתן בדברים שאתם אוהבות לעשות ותמיד תהיו הכי טובות בזה“

הקשר הרב דורי