מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקרב על גוש עציון

אליהו ודן
אליהו הופמן בתכנית הקשר הרב דורי
בקרב איבדו הערבים 100 הרוגים ואצלנו נפלו 3 חברים זו הייתה התקפתם הראשונה על הגוש...

אזרח ותיק: אליהו הופמן

תלמיד: דן ירון

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, מרכז ממ"ד ידי"ד, תלפיות בהובלת המורה דוד וצלר והמנהלת יהודית גדנקן. תשס"ח, 2008.

פרק א'

24 בדצמבר 1947 נשלחה מחלקת הסטודנטים שלנו, מחלקת "חי"ש" לתגבר את גוש עציון. נסענו בצ'כונית פתוחה בחג המולד דרך בית לחם, כששאלתי: "יש לנו נשק?" הודיעו בגאווה רבה שיש. כשהמשכתי לשאול איפה, אני לי שהנשק נמצא בסליק. אמרתי שזה לא יעזור לנו בהרבה אם יתקפו אותנו בדרך לבית לחם, אבל למזלנו לא תקפו אותנו כי הערבים היו בכנסיה, וכך הגענו בשלום לכפר עציון.

החורף באותה שנה היה קר מאוד ולמרות כל השמיכות היה לנו קשה להירדם, אבל עדיין, היינו מרוצים מזה שהגענו בשלום. מידי פעם יצאנו לאימונים, אבל למעשה ההתקפה הגדולה של ערביי חברון הייתה ב-5 לינואר 1948.

למחרת בבוקר התקהלו והסתערו מאות ערבים מחברון והסביבה על הגוש. הם התקיפו בעיקר את חירבת צ'קרייה, כפר ערבי נטוש שנתפס כנשלט ע"י כיתה של המחלקה שלנו. הקרב היה ארוך, והכיתה הייתה צריכה לחסוך בתחמושת. כעבור שעה וחצי יצאה מחלקה מקיבוץ רבדים, הסתננה דרך הוואדי למרגלות הגבעה שבה חנו הערבים. הם הסתערו עליהם, קצרו בהם והניסו אותם. בקרב הזה איבדו הערבים 100 הרוגים ואצלנו נפלו 3-4 חברים ובזה נגמרה התקפתם הראשונה של העברים על הגוש.

 פרק ב'

מאחר שבגוש הייתה חסרה תחמושת, החליטו לשלוח מחלקה מוגברת עם תרמילי גב כבדים מלאים תחמושת. הם יצאו בלילה מהר טוף (בית שמש) בבוקר היו צריכים להגיע לגוש, אלא שבדרכם נתקלו בערבי שהלשין עליהם לכנופיות וככה הותקפו בשעות הבוקר המוקדמות ע"י הכנופיות. הם התכוננו ככל יכולתם אבל מאחר שאזלה כל התחמושת הרבה, נהרגו, כולם 35 חברים יקרים. אנחנו בגוש הבאנו אותם לקבורה  בישראל.

 פרק ג'

מאחר והיו צריכים להביא אספקה לגוש. ואז, יצאנו ב-27 למרץ 1948 שיירת אספקה מירושלים דרך בית לחם בשבעות בוקר מוקדמות לתוך הגוש. הם הגיעו בשלום ופרקו את המשא. אולם משום מה, התמהמהו לחזור, וכשיצאו לדרך חזרה נתקלו במחסום בבית לחם ולא יכלו להמשיך. קיבלנו פקודה ומסביב והדפנו את הכנופיות במשך יום וחצי, זה היה קרב גבורה. היו לנו נפגעים

 שם השארתי את כל התעודות האישיות שלי, אבל הדבר הכי חשוב הוא שהגענו לירושלים בשלום. 
לקריאת המשך סיפורו של אליהו הופמן בספר תיעוד התכנית "ממעיין חיינו"
אליהו הופמן והתלמידדן ירון מתעדים את סיפורו של אליהו , 2008 
תמונה 1
דן ירון תלמיד מרכז למחוננים ידי"ד , מכללת תלפיות תל אביב, 2008
תמונה 2

הזוית האישית

סיפורו של אליהו הופמן, תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי שהתקיימה במרכז לתלמידים מחוננים, ידיד במכללה האקדמית תלפיות בתל אביב בשנת תשס"ח, 2008. הסיפור תועד ופורסם בספר "ממעיין חיינו" בעריכתם של המורה מוביל התכנית דוד וצלר ומנהלת המרכז יהודית גדנקן.

מילון

גוש עציון
הקרב על גוש עציון החל בראשית מלחמת העצמאות, מיד עם ההכרזה על תוכנית החלוקה ב-29 בנובמבר 1947, והסתיים ב-14 במאי 1948, יום הכרזת העצמאות, עם נפילת הגוש כולו בידי כוחות הלגיון הערבי. שיאו של הקרב היה ב-13 במאי 1948, בקרב על קיבוץ כפר עציון שבו נהרגו 127 מתושבי הקיבוץ ומגיניו, רבים מהם נרצחו לאחר שנכנעו‏. בקרבות גוש עציון נהרגו בסך הכל 242 חברים ולוחמים ישראלים.

ציטוטים

”קיבלנו פקודה ומסביב והדפנו את הכנופיות במשך יום וחצי, זה היה קרב גבורה.“

הקשר הרב דורי