מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקרב בחווה הסינית

יאיר וסבא מאיר
סבא מאיר
סבו של יאיר נלחם במלחמת יום הכיפורים

סבא מאיר דיין מספר לנכדו יאיר על מלחמת יום כיפור, הקרב בחווה הסינית

"קרב החווה הסינית הוא כינוי לרצף של קרבות בין כוחות שריון וחי"ר של צה"ל לכוחות משוריינים וממוכנים של הצבא המצרי שהתרחש במערב חצי האי סיני סמוך לתעלת סואץ ולאגם המר הגדול, בין 15 באוקטובר ל-18 באוקטובר 1973 יומה התשיעי עד יומה השנים-עשר של מלחמת יום הכיפורים…. רק ביום הלחימה הרביעי הצליחו כוחות צה"ל לכבוש ולאבטח את הציר".(ויקיפדיה)

היה זה במלחמת יום כיפור, דפקו בדלת וקראו לי למילואים. הסיעו אותנו ברכב קטן ומוזר. באותו רגע, לא ידענו מה קורה ולמה צריך ללכת למילואים. הייתה לי תחושה רעה לגבי זה. רק אמרו לנו שאנחנו במלחמה עם המצרים והסורים ושאנחנו הולכים לכיוון החווה הסינית. הייתה לנו תחושה שהפעם ננצח במלחמה כמו במלחמת ששת הימים.

שלחו אותנו לחווה הסינית, המצרים ארבו לנו שם, הם חפרו בורות מתחת לאדמה לאורך של כ-10 קילומטרים ברחבי תעלת סואץ והסתתרו בהם כמו סינים, אני זוכר שהיה שלט קטן שהיה כתוב עליו משהו בסינית ועל כך קוראים למקום. הלכנו לתומנו במדבר כשהמצרים קפצו עלינו מתוך הבורות ופתחו באש.

הופתענו מאד כשהמצרים החלו להתקיף. היו המון טנקים שהתקיפו משני הצדדים. הייתה מהומה ענקית והיה קשה מאד להבין מה קורה. עשן מתמר מכל מקום ואש מתלקחת היה כל מה שהצלחתי לראות.

e2242d64b63cf14e4d4b1a4a01a5531d

כשראיתי את המהומה הזאת התמלאתי בחרדה. פחדתי שאולי נפסיד בקרב ואולי אמות עוד באותו יום. אני הרגשתי שנלחמתי לא רק בשביל המדינה אלא גם בשביל המשפחה והחברים שהיו מתאבלים עליי וגם בשבילי כי בסך הכל רציתי לחזור הביתה בשלום. הכוח שלנו תקף פעמיים, אך המצרים הדפו את ההתקפות. בהתקפה השלישית המקום נכבש בלי שום התנגדות של המצרים שנסוגו עוד לפני הקרב.

הופתענו מאוד לגלות שהמצרים לא השיבו מלחמה, אך הרגשנו גם הקלה גדולה מאד. לא שמחנו יותר מידי, כי רבים מחיילנו נפלו בקרב על החווה הסינית, הייתה זו מלחמה אכזרית. קיוויתי שזה הסוף ושלא נאלץ לחזור לקרב אך זה לא היה הסוף של המלחמה בשבילי…

הזוית האישית

יאיר: סבי נלחם במלחמת יום הכיפורים, היה בין הלוחמים שנלחמו בקרב החווה הסינית.

 

מילון

מתמר
פירושו: נע מעלה, עלה.

ציטוטים

”עשן מתמר מכל מקום ואש מתלקחת היה כל מה שהצלחתי לראות. “

הקשר הרב דורי